Frekeman
Aktiv medlem
Intressant att det där med att inte ha glas framför. Känns konstigt för mig dock. Alla foton man ser på utställningar är ju inramade och -glasade. Men, logiken att man kan printa om sina egna bilder är ju lätt att följa. Jag tänker dock på damm som obönhörligen kommer att fastna på pappret. Well, vi får se hur jag tycker om det hela när jag börjar att printa.I tidigare trådar framgår att flera av oss väljer att inte sätta glas framför printen. Beroende på skiftningar i ljus blir strukturen ibland tydlig och ibland knappt skönjbar. Printen jag har ovanför TV:n här ser just nu bara slät ut men under dagtid har den en nästan lite läderartad struktur vilket förhöjer helhetsintrycket. Sätter jag glas framför tillkommer reflexer plus att strukturen inte framkommer tydligt i något läge. Jag ser ingen anledning till att sätta glas framför egna printar som jag kan skriva ut igen om något skulle hända så trycket skadas. Är hållbarheten bakom glas med rätt tejp och passepartout runt 100år så ska den säkert hålla utan detta rätt länge också, om inte olyckan är framme. Det är ju skillnad om du säljer dina alster såklart och garanterar lång hållbarhet. Då ska printen skyddas bakom glas.
Faktum är nog att jag inte kommer att hänga så mycket av mina egna foton på väggarna jämfört med andra fotografers foton som jag har köpt. De sistnämnda ska ramas in av mig själv (för att hålla kostnaden nere) men med fint/dyrt glas och material som inte skadar fotot. Men några egna printer skall jag väl smälla upp nånstans!