Sarek skrev:
Hej
Vi har fotografering, s/v negativ, negativ färg, dia och i dag har vi fått digital fotografering. Vad skall vi kalla det andra, analogt? Det börjar bli ett begrepp men är det ett bra ord för "det gamla"? //
Intressant diskussion! Och på sina sätt mycket komisk också! Men jag skulle vilja återgå till den ursprungliga frågeställningen. Vad ska vi kalla den traditionella tekniken för?
Jag tycker att "analog fotografi" iofs. är en bra benämning på den äldre tekniken som sagt förstår alla vad man menar och det har faktiskt redan blivit ett begrepp.
Men om man ser till vad "analogt" egentligen står för så stämmer "analog fotografi" inte alls särskilt bra.
Analog teknik arbetar med kontinuerligt varierande svängningar, eller strömmar om det handlar om elektronik (ungefär som det som finns i vårt vägguttag men mycket svagare spänningar, även kallat växelström). Och man kan mycket väl bygga räknemaskiner och elektriska system baserat på analog teknik. Problemet är bara att den blir så fantastiskt avancerad och komplexiteten urartar om man vill bygga ett sort system. Därför väljer man ettor och nollor i stället. Strömmen kan antingen vara på eller av, i stället för att den ska variera kontinuerligt. Då blir allting mycket enklare och överskådligt och man kan bygga avancerade system som tex. en dator.
Ett typiskt och lättförståeligt exempel på vad som är analogt och digitalt är förståss LP-CD. På LP-skivan så beskrivs ljudvågen genom att skapa ett mönster i en vinyl-skiva som motsvarar den ljudvåg som når vårt öra, den behöver således bara läsas av mha. en nål, förstärkas och matas in i en högtalare! Voala! Musik!
Medan man på en CD med ett visst mönster av tal (ettor och nollor som bildar större tal) beskriver hur ljudvågen ska se ut och så får CD-spelaren återskapa den, göra signalen analog så att en högtalare i slutändan kan göra ljud av signalen.
Altså:
Digital - Teknink med steg (1-0)
Analog - Kontinuerlit varierande
I ljuset av detta så har faktiskt inte traditionell fototeknik något som helst att göra med analog teknik och namnet verkar lite missanpassat... Faktum är att informationen som skapas på en Digitalkameracensor är analog! Man måste köra den genom en AD-omvanldare (AD=Analog-Digital) innan den kan processas av kameran.
Dessutom så kan jag nästan lova (utan att egentligen veta) att alla gamla hederliga "analoga" kameror egentligen innehåller till allra största delen digitala system! (Detta gäller de nyare modellerna av de gamala hederliga kamerorna.)
Så! Var så goda att kommentera det jag skrivit och rätta eventuella fel.
//Eric