MattiasL
Aktiv medlem
Jag tror jag förstår hur du saknar hantverket. Själv så var jag en seriös hembryggare för drygt 30 år sedan, när jag fortfarande bodde i Sverige. Det händer ibland att jag saknar bryggprocessen som för det mesta tog en hel dag (mäskning, kok, kylning, överföring till jäskärl etc.).
Jag har gått över till att tillverka egna ramar av spillvirke jag får från ett snickeri där jag jobbade en gång. Det tillfredsställer hantverksbehovet ganska bra.
Roligt att du gillar din Pro-1000. Min Pro-300 är ju lillebror till den både till storlek och ålder. Skriver du ut så ofta som en Pro-1000 tydligen mår bäst av? Jag tror inte att jag skulle göra det. Men, en print i veckan med min Pro-300 ska jag nog kunna mäkta med.
Den är överraskande krångelfri även om det råkar gå någon månad eller två. Epsonskrivaren jag använde förut var mycket kinkigare. Jag tror dock den dumpar en del bläck om det går för lång tid, och det är ju inte gratis. Men jo, jag skriver för det mesta ut rätt så frekvent, om inte annat så just för att motionera skrivaren.
Jag skulle nog inte gilla att framkalla film. Dels pga kemikalierna men också slöseriet med vatten. Jag är en sån som irriterar mig på personer som låter vattnet rinna medan de borstar tänderna!
Det är definitivt något som gnager på mig med, liksom avfallshanteringen. Tror det är en gång i kvartalet man kan lämna farligt avfall här, och vad de gör med det vet man inte så mycket om.