Bröllopsfotot ser fantastiskt ut efter era redigeringar. Att titta på bilderna bredvid varandra är som att titta på två helt olika bilder. (Jag har sparat ned dem utifall att jag inte skulle lyckas justera dem lika bra själv.
)
I det andra fotot med det äldre paret upplever jag däremot att grynigheten i originalet fortfarande stör efter redigeringen. Testade att fota av det med mobilen (se nedan). Även då syns grynigheten, men den blir inte lika påtaglig som när jag skannar kortet. Jag kan därför inte släppa tanken på att det kanske är bättre att fota av vissa kort.
Jag förstår att kamera + stativ ger ett bättre resultat, men då jag inte har någondera får jag hålla tillgodo med mobilen. Nackdelar med mobilen är att bilderna inte ligger helt platt, bilden kan bli lite förvrängd och filen blir i jpeg. Fördelen är att bilden trots allt ser bättre ut.
Jag har med flit valt två professionellt tagna fotografier för att det skulle vara lättare att avgöra vad jag/skannern gjorde fel, men flertalet foton håller inte den kvaliteten. En del är så dåliga som det nedanstående 102-åriga fotot. Det har nog aldrig varit helt bra, men håller nu på att blekna bort.
Det är fascinerande att se fotografierna på dataskärmen. Även på små privat tagna bilder framträder detaljer som jag inte noterat på originalbilderna. Tidigare värdesatte jag originalbilderna mycket mer än digitala kopior, men jag börjar nästan föredra att titta på dem i datorn.