Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skannade bilder blir grådaskiga

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast Stone image viewer är ett gratisprogram (himla bra) som har de redigeringsmöjligheter du behöver för att fixa till dina bilder: Välj Färger och sedan ljussättning! Där finns alla kontroller. Funkar på både sv/vit och färg
Tack, jag ska titta på det när jag kommit lite längre med skanningen.
 
Tog mig friheten att kopiera din bild och köra en snabb autokorrigering i capture one. Tog högst 20 sek från kopiering till färdig resultat.
00TEST 2i.jpg
 
Tog mig friheten att kopiera din bild och köra en snabb autokorrigering i capture one. Tog högst 20 sek från kopiering till färdig resultat.
Ja, bilden ser nu onekligen mycket bättre ut. Det kan ju vara värt att köpa ett program om det har någon form av autokorrigering. Dels för att det sparar tid och dels pga mina begränsade kunskaper kring redigering.
 
En följdfråga. Kort som är gryniga i pappret blir liksom "prickiga" när jag skannar dem. Går sådant att korrigera i ett grundläggande bildbehandlingsprogram eller behöver man ett mer avancerat?

Mitt alternativ är att fota av dem med mobilkameran, men den är svår att hålla helt vågrät så att jag inte förvränger bilden. Vissa bilder är inte heller helt plana, vilket gör det ännu svårare att få ett bra resultat med mobilen.
 

Bilagor

  • O_0029.jpg
    O_0029.jpg
    1.4 MB · Visningar: 24
En följdfråga. Kort som är gryniga i pappret blir liksom "prickiga" när jag skannar dem. Går sådant att korrigera i ett grundläggande bildbehandlingsprogram eller behöver man ett mer avancerat?

Mitt alternativ är att fota av dem med mobilkameran, men den är svår att hålla helt vågrät så att jag inte förvränger bilden. Vissa bilder är inte heller helt plana, vilket gör det ännu svårare att få ett bra resultat med mobilen.
På samma sätt som jag tidigare visade kan det bli så här:
00Test29i.jpg
Om du skall fota av fotografier är de nog helt nödvändigt att använda en kamera med stativ för att få acceptabelt resultat. Fotona måste vara plana, vilket kan ordnas med en pålagd glasskiva. En mobil är inte att rekommendera!
Jag gjorde själv nyligen ett sådant repro-arbete med ett äldre familjealbum innehållande 500 foton. Då använde jag ett vanligt stativ med kulled på köksbordet med en Nikon Z7 + Z50/1,8S i vanligt dagsljus (ISO 100, bländare 4,0). Fotograferingen var avklarad på ett par timmar och gjordes i både Råbild och Jpeg. Det som var tidskrävande var efterarbetet med bildbeh.programmet. Alla gamla bilder är ju inte hela och behöver kanske "lagas" och rensas från "smuts", förutom själva bildförbättringen. Dessutom valde jag att maska av samtliga bilder i datorn istället att ställa in kamerans bildyta precis på fotoytan.
Resultatet blev utmärkt bra och skickades sedan digitalt till en tryckeri för tillverkning av nya fotoböcker i många exemplar till bl.a. barnbarnens stora förtjusning.

PS 1 Att jag använde råbild beror bl.a. på att det blir lättare att justera fel som kan uppstå vid själva avfotograferingen.
PS 2 Varför fota av bilderna? Du verkar ju han en alldeles utmärkt bra scanner! Justeringsbehovet ser inte ut att vara överdrivet stort.
 
Senast ändrad:
Håller med. Jag äger inte en scanner och vet ingenting om hur man scannar (lärorik tråd för mig det här!). Men bilderna du fått fram är ju hur bra som helst. Krångla in det till det. Det som gjorts här är inget avancerat och kan säkert göras med diverse gratisprogram.

Man kan ofta göra en sak på olika sätt. Det här sättet kanske illustrerar bättre för dig hur enkelt det egentligen är eftersom du slipper se kurvor. ;-)

De skannade bilderna är "mjuka", d.v.s. har låg kontrast. (Och nu har jag fått lära mig att det så det ska vara!). Det innebär att svart inte är riktigt svart och vitt inte riktigt vitt, det finns bara gråtoner.

Titta här.Lägg märke till gråskalan som går från rent svart till rent vitt. Där de där små strecken som de röda pilarna jag målat dit pekar på visar tonomfånget i originalbilden. Den lilla svarta och lilla vita triangeln visar tonomfånget i den behandlade bilden. Genom att dra ut ändpunkterna så de hamnar på helt svart repektive vitt så ökas kontrasten och vitt blir vitt och svart blir svart.

scan.jpg

Med programmet jag använde kan jag antingen dra punkterna manuellet (kanske ser det bättre ut om man inte går riktigt hela vägen?) eller klicka på knappen "Full range". Done!
 
Jag tar mig friheten att sammanfatta det enklaste rådet:
Dra det mörkaste mörka i bilden till ungefär helt svart, och det ljusaste till ungefär vitt.
Det gör man enklast med verktyget Levels eller kanske Curves, i valfritt program. Faststone Image Viewer duger gott.
En del program har funktionen Autolevels.
Lägg också märke till hur gamma ("mittpunkten " i Levels) påverkar bilden.
 
Bröllopsfotot ser fantastiskt ut efter era redigeringar. Att titta på bilderna bredvid varandra är som att titta på två helt olika bilder. (Jag har sparat ned dem utifall att jag inte skulle lyckas justera dem lika bra själv. :giggle:)

I det andra fotot med det äldre paret upplever jag däremot att grynigheten i originalet fortfarande stör efter redigeringen. Testade att fota av det med mobilen (se nedan). Även då syns grynigheten, men den blir inte lika påtaglig som när jag skannar kortet. Jag kan därför inte släppa tanken på att det kanske är bättre att fota av vissa kort.

Jag förstår att kamera + stativ ger ett bättre resultat, men då jag inte har någondera får jag hålla tillgodo med mobilen. Nackdelar med mobilen är att bilderna inte ligger helt platt, bilden kan bli lite förvrängd och filen blir i jpeg. Fördelen är att bilden trots allt ser bättre ut.

Jag har med flit valt två professionellt tagna fotografier för att det skulle vara lättare att avgöra vad jag/skannern gjorde fel, men flertalet foton håller inte den kvaliteten. En del är så dåliga som det nedanstående 102-åriga fotot. Det har nog aldrig varit helt bra, men håller nu på att blekna bort.

Det är fascinerande att se fotografierna på dataskärmen. Även på små privat tagna bilder framträder detaljer som jag inte noterat på originalbilderna. Tidigare värdesatte jag originalbilderna mycket mer än digitala kopior, men jag börjar nästan föredra att titta på dem i datorn.
 

Bilagor

  • IMG_2691.jpeg
    IMG_2691.jpeg
    1.5 MB · Visningar: 13
  • N_0006.jpg
    N_0006.jpg
    547.3 KB · Visningar: 13
Kan konstatera att det nog kommer bli ännu värre när jag kommer in på "modern" tid (typ 50+ år sedan). Skannade ett lite oskarpt färgfoto framkallat på grynigt papper och resultatet blev bedrövligt. Beskar det för att problemen skulle framträda tydligare. Hela bilden ser ut att vara täckt av ett nät där vissa av prickarna närmast lyser.
 

Bilagor

  • N_0007.jpg
    N_0007.jpg
    552.4 KB · Visningar: 38
Jag tar mig friheten att sammanfatta det enklaste rådet:
Dra det mörkaste mörka i bilden till ungefär helt svart, och det ljusaste till ungefär vitt.
Det gör man enklast med verktyget Levels eller kanske Curves, i valfritt program. Faststone Image Viewer duger gott.
En del program har funktionen Autolevels.
Lägg också märke till hur gamma ("mittpunkten " i Levels) påverkar bilden.
Tack, jag ska ladda ned det och prova då du är andra personen som föreslår just detta program.
 
Att justera även urblekta bilder gör dem mer tittbara. Man får förstås lite bieffekter, men på det stora hela blir det bättre. Man kan besvära sig med att maska ytan runtom bilden också, men jag orkade inte hålla på med det eftersom automatiken inte fixade det då bilden är så blek (ytan runt är nästan samma som bilden i ljushet).

1719053510865.png
 
Ztenlunds fina snabbredigering visar hur bra det kan bli när man har rätt handlag. Själv drog jag lite i nivåerna och fick en alltför mörk bild:
FS_1.jpg
Se till att spara originalscanningen, så att du kan göra bättre redigeringar när du har blivit van.
 
Ja, jag ska definitivt se till att spara originalfilerna på något externt media så att jag inte råkar spara över dem!

Jag håller med om att ztenlunds bild var snäppet bättre, men båda är en klar förbättring jämfört med originalet. Det var roligt att få se lite olika resultat.
 
Färgbilden från skoaffären har jag fixat till i Faststone Image Viever lite hastigt med verktyget kurvor, skärpa och brusreducering. Jag har också använt Photoshop för att tillldela bilden färgrymden sRGB något som Faststone inte kan. Om bilden har en färgrymd så läser dock Faststone den rätt om det är jpg- eller tif-fil.
Bilden från skoaffären har dock något slags rastermönster och vita prickar som jag dock inte kan göra något åt enkelt.
 

Bilagor

  • N_0007_b_fsiv.jpg
    N_0007_b_fsiv.jpg
    914.5 KB · Visningar: 25
/.../ Bilden från skoaffären har dock något slags rastermönster och vita prickar som jag dock inte kan göra något åt enkelt.
Nej, det är det jag är rädd för. Att jag skannar bilderna med ett dåligt resultat som jag sedan inte kan korrigera. Det är någonting med fotopappret som gör bilderna svåra att skanna. Gemensamt för dem alla är att pappret är kornigt och lite matt istället för slätt och blankt.

Alla svartvita negativ är tyvärr slängda, men det finns en låda med osorterade färgnegativremsor. Förhoppningsvis finns de kort jag skulle vilja kopiera på något av dem, men skanning av negativ får bli nästa steg.
 
Så här blev färgbilden om jag ägnade 5 minuter åt den. Möjligen hade den blivit bättre om man startade med tiff format. Jag har använt Lightroom classic och Topaz AI. Dessa är tyvärr inte gratis men de är roliga att leka med. Det konstiga prickmönstret är inte helt borta men det syns mindre nu.
 

Bilagor

  • N_0007-Edit.jpg
    N_0007-Edit.jpg
    3.8 MB · Visningar: 20
Korrigerade vitbalansen, drog ner mättnaden i det gula, ökade kontrasten något och sist men inte minst ett varv genom "damm och repor" i photoshop.
Rastreringen ligger kvar och är knepigare men övrigt tog max 30 sekunder.
 

Bilagor

  • fs test.jpeg
    fs test.jpeg
    1.2 MB · Visningar: 24
Alltså, det där med mönstret är nog i papperet. Jag vet att jag har sett matta kopior där papperat haft ett mönster i sig och att bli av med det lär man ju inte bli i första taget. Det här med vita prickar gissar jag beror på att de finns där i någon mening, men förstärks av att skannern lyser i princip rakt på. Detta kanske går att minska med reprofotografering och lite mer indirekt diffust ljus.

Sedan får man tänka på att många kopior är ganska små, ibland även gjorda från sådant som Instamatic-film (värst med minsta varianten) där kameran kanske inte var något kvalitetsunder från start. Sedan skannar man denna kopia och blåser upp den på en större skärm och då kommer man ju se en hel del som ingen såg "in period", för att använda utrikiska.

Bara för att visa hur avslöjande saker kan vara så är det här en bild jag tog i ett helt annat sammanhang för att visa skillnaden mellan två olika versioner av samma kryss utskrivet på en kontorslaser. Skärmdump av en del av en delvis inzoomad bild. Egentligen ska det vänstra vara helsvart i rutorna, men det är det ju inte riktigt vid närmare granskning...

1719083872462.png
 
Vitbalansen tycker jag är det svåraste på en sån här bild. Nytt försök med ändrad vitbalans. Det är ju lite svårt att veta hur färgerna ska se ut. Jag tror inte att de "gula" skyltarna ska dra mot grönt men det är ju svårt att veta.
 

Bilagor

  • N_0007-Edit-2.jpg
    N_0007-Edit-2.jpg
    4.9 MB · Visningar: 15
Automatisk vitbalans/color balance. Tycker det är bra nog. Man väntar sig inte perfekt färger på en så gammal (instamatic?-) bild. Bara något så när trovärdiga färger.

cb.jpg

Programmet jag använder är också gratis. Tidigare låg det i 1500-kronorsklassen, men när författaren uppnådde pensionålder för några år sedan bestämde han sig för att fortsätta utveckla det gratis. Jag anänder dessutom ett gammal version (för jag orkar inte lära mig den nya där mycket ändrats.


Det heter Picture Window Pro. Obs att det är ett annorlunda program. Det är som att använda ett textprogram för att skriva t.ex. HTML istället för ett WYSIWYG-program. Använder inte lager, utan man får separata filer när man gör en redigering. Vill man lära sig avancerade saker är inlärningskurvan brant och man lär inte hitta hjälp på nätet då alla tutorials utgår från PS et al. Jag behärskar bara delar av det, men jag behöver inte mer och jag gillar att jobba så, i flera steg och veta vad jag gör istället för att klicka på Magic Button XYZ.

Men för såna här saker finns enkla och automatiska funktioner som du faktiskt skulle klara dig med. Både det jag gjorde med den svarvita bilden och den här krävde bara ett tryck på en knapp. Lägg till lite "prickborttagning", kanske lite färgmättnad och skärpa och du är hemma.

Här finns det om du är intresserad. Senaste här https://dl-c.com/Downloads.html och version 7 som jag föredrar än så länge här https://www.dl-c.com/site/downloads/pwp-apps.php .
 
Senast ändrad:
ANNONS