Annons

Digitalt vs Analog

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har ni kommit ifrån ämnet. Frågan är vad det ska heta. Tycker ni verkligen att det ska heta "analog kamera" och "analogt foto"?
 
tiopepe skrev:
Nu har ni kommit ifrån ämnet. Frågan är vad det ska heta. Tycker ni verkligen att det ska heta "analog kamera" och "analogt foto"?
Japp det tycker jag. Framförallt efter som det är en redan etablerad term som används (som tidigare nämnts) av bl a muséer, bibliotek och liknande. Sedan kan man tycka vad man vill om huruvuda den analoga bilden verkligen är analog i ordets mest strikta betydelse. Det är ju så ganska ofta; det är inte den som är allra bäst eller mest riktig som "vinner" utan den som först är "bra nog".

(edit: omedelbart efter att ha postat detta inlägg fick jag ett spam-mail med rubriken "bigger is better". Fast det kanske är bra nog som det är...) ;o)
 
SMILE ........click!

alcedo skrev:
Det var kanske inte så långsökt när du nu säger det, men i ditt första meddelande så fanns det inget alls som indikerade det. Det är svårt att se glimten i ögat i en text, om man säger så. Det är därför vi har smileys... ;o)

Javissst! Det var det jag glömde !
 
Tycker...

Tycker självklart det ska heta Analogt resp, Digitalt... - ELLER varför inte ANALOGT och DIGITALT !!!!!! ;) ;) ;) ;) Någon som vill ha en kaka till kaffet? ;)
 
Jag är av princip emmot utrycket "analog kamera" därför att aven min EOS 30'a innehåller digital teknik. Däremot innehåller den mig veteligen inte mycket analog teknik (Bortsett från bländarstyrningen då).

Men jag är fullt medveten om att jag inte kommer att kunna ändra en redan allmänt vedertagen term.
Samt att jag anser att "analog kamera" är ett bra uttryck på ett sätt...för att "alla" förstår vad man menar. Jag hade gärna sett ett annat uttryck, men det kommer inte att hända.

Själv brukar jag kalla det "filmbaserad kamera". Jag är övertygad om att de flesta förstår vad jag menar.
 
Walle skrev:
Men jag är fullt medveten om att jag inte kommer att kunna ändra en redan allmänt vedertagen term. Samt att jag anser att "analog kamera" är ett bra uttryck på ett sätt...för att "alla" förstår vad man menar. Jag hade gärna sett ett annat uttryck, men det kommer inte att hända.
Det kommer visst att hända! Jag använder själv konsekvent begreppet "kemisk kamera". Och förvandlas folk till fågelholkar så får jag tillfälle att förklara. Det är folkbildning det!
 
Alla e vi missionärer på nåt... nåja, det är väl bara en tidsfråga innan "kamera" = digitalkamera, nåt nytt namn lär vi inte behöva förrän vid nästa teknikskifte.

Skulle min dotter be om Westlifes nya skiva o jag kom hem med en vinylskiva så skulle man nog få se på fågelholk... men i början var man mycket noga med att påpeka om det var CD man menade, annars blev det LP... om nu nån minns dem. Likadant blir det självklart med det här teknikskiftet.
 
Fågelholk är kanske rätta benämningen på kemiska kameror. En enkel fyrkantig låda med ett runt hål och en massa geggamoja initi.
 
Jag begriper mig inte på dessa motsättningar. Varför folk fokuserar på teknik. Alla gör vi bilder, och foto handlar om att skriva med ljus. Är inte både analog och digitalt samma sak då?

Ni som har svårt att acceptera det digitala som foto.. varför... jag är oerhört nyfiken på er förklaring. Jag har inte fått den men vill verkligen förstå er. Kan ni inte utveckla er!
 
Bra...

Bra Janne... Instämmer helt... Är vi inte ALLA kreativa tecknare av den värld vi lever i?? En del väljer författarbanan... en del vill teckna världen med färg och pensel... andra tar till musicerandet för att uttrycka sig i toner osv osv... Vi tar bilder!!! Fotografer!!!
 
Jag känner en kille som reser runt en hel del o har aldrig kamera med sej... han menar att hans minnesbilder är mycket bättre än de foton han skulle kunna ta. Dessutom blir minnesbilderna bara bättre (vackrare) med tiden, medan bilderna avslöjar den råa sanningen... o fan vet om han inte har en poäng där... åter till ämnet!
 
Digital manipulering/bildbehandling

Tror inte att någon tagit upp detta ännu. Jag kan acceptera det digitala som foto men motsätter mig däremot att man manipulerar foton i datorn på olika sätt. Att man försöker fixa till en inscannad bild i ett bildbehandlingsprogram så att den blir så lik originalet som möjligt är helt OK men inte att "vanställa" eller förändra den till något helt annat .... Det skulle jag personligen aldrig göra. Då blir det inte längre konst och foto är en konst för mig. Nu kanske någon påstår att man kan åstadkomma "konstverk" i Photoshop men jag är inte av samma uppfattning. Du kan däremot skapa olika sorters bilder och budskap. Ja, fast alla tycker förstås olika och det måste man ju få lov till! Själv sålde jag min digitalkamera för att kunna finansiera en systemkamera ....
 
Stillvideo var ett populärt ord i den digitala fotografins embryostadium på åttiotalet. Det är ett ord som borde tilltala dem som hänger upp sig på att sensorerna är analoga ;-)
 
Jag håller fullt med dig Juhlia! Jag vill inte förändra bilden, men en bild är inte manipulerad för att den är digital. Jag, och fler med mig fotar digitala naturbilder UTAN att förändra dom i datorn. Då ser jag ingen skillnad från när jag fotar dia.

Jag måste göra större förändringar på ett inscannat dia för att det skall efterlika orginalet än vad jag behöver på en digitalt fotograferad bild.
 
Senast ändrad:
arleklint skrev:
Jag vill inte förändra bilden, men en bild är inte manipulerad för att den är digital. Jag, och fler med mig fotar digitala naturbilder UTAN att förändra dom i datorn. Då ser jag ingen skillnad från när jag fotar dia.

Jag måste göra större förändringar på ett inscannat dia för att det skall efterlika orginalet än vad jag behöver på en digitalt fotograferad bild.

Samma sak här..
 
När min farsa på sextiotalet stängde in sej i lägenhetens enda badrum/toalet och förbjöd oss att öppna dörrar och svor eder om vi ändå gjorde det så minns jag tydligt hur han pjattade och belyste genom masker o använde olika färgfilter i sin förstoringsapparat, allt för att få fram effekter... det var väl lika mycket (nåja, kanske inte lika mycket) manipulation som jag kan åstadkomma i Photoshop, utan att släcka ljuset ;-)

Är farsans gamla bilder mer äkta än mina?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.