ANNONS
Annons

D70F heter Nikons nya

Produkter
(logga in för att koppla)
AnWi skrev:
Hoppas verkligen någon på Nikon följer denna tråd (samt några till).

/AnWi
Skicka e-post med länk till Nikon (Sverige) och tala om att det finns åsikter att beakta på FS.

Behöver inte vara svårare än så.
Jag har gjort det till Nikon, Adobe (och andra företag) ett antal gånger.
 
dumbo skrev:
Det du säger om "kompassen" är säkert sant och denna metod fungerade säkert utomordentligt för några år sedan, men nu ser utvecklingen helt annorlunda ut. ALLA vill ha digitalkameror och det kunden (gemene man) ser är antalet megapixel, tyvärr. Den tillverkare som har flest megapixel får fler kunder, växer sig starkare, får ännu fler kunder och kan lägga än mer pengar på utveckling och försätter konkurrenterna i en ännu svårare sits osv.
Nikon har ju nu, när de nästan ligger på par med Canon i instegssegmentet, chansen att ta andelar från Canon, eller iaf se till att inte lika många väljer/byter till Canon. Som alla vinstdrivande företag måste de väl vara intresserade av att dra in pengar och det gör de inte om konsumenterna går över till Canon.
Som konkurrenscituationen ser ut idag så räcker det inte med att tillverka "väl balanserade, väl uttänkta produkter" utan man måste vara allert och visa framfötterna. Folk vill ha "det senaste" och har Canon det senaste, så köper folk från Canon.

Jag är ingen stjärna på att läsa bokslut, men som jag uppfattar Nikons resultat för 5 år så går deras segment "Imaging products" bra.

"Net Sales" under 5 år har ökat:
137,247 180,111 221,577 271,955 284,712

"Operating income" likaså:
7,743 10,503 16,134 27,744 25,221

De senaste två åren har man haft en vinst runt 10% på sin fotodel.

Eller läser jag fel?
 
Robert: jag tycker en liknelse med tex tex ljudmarknaden är mer på sin plats än OS; vi pratar ändå om produkter som funkar användarmässigt på samma sätt över märkena och det är inget "beslut för livet" att välja Nikon eller Canon, såvida man inte tänkt köpa en jättemassa gluggar som man inte tror har bra andrahandspris.

Vilket företag som utvecklar radio/TV är störst och leder utvecklingen? Där har du en marknad som ger utrymme för spelare av alla storlekar. Vem "vann"?

Visst är det så att fn på digitalkameramarknaden vill många ha det absolut senaste, mest megapixels etc - och gärna uppgradera varje år. Det är verkligen läge att kapa å sig marknadspositioner här, men det är också mycket dyrt då alla ju försöker göra det. Alla kan inte ha strategin att bli störst - bara en kommer vinna. Så man kan mycket väl välja andra strategier - tex låta konkurrenten leda utvecklingen och bekosta mycket av utvecklingen inom industrin, för att senare dra nytta av framstegen.

Hur länge kommer denna "hysteri" hålla på? Jag tycker tex megapielhysterin på kompaktkameror har lagts sig något redan? Men inom DSRL har vi den (och brushysterin) kvar.

Janne:
Nikons har stora inkomster från tillverkningen av steppers, de maskiner som exponerar wafers för kretstillverkning - tex CCD:er. Jag vet inte i vilket segment de räknar in det, kan vara Imaging
 
clindh skrev:
Janne:
Nikons har stora inkomster från tillverkningen av steppers, de maskiner som exponerar wafers för kretstillverkning - tex CCD:er. Jag vet inte i vilket segment de räknar in det, kan vara Imaging

Nej dom ingår i segmentet Precision Equipment

I Imaging ingår "Digital cameras, film cameras, interchangeable lenses and accessories for single lens reflex (SLR) cameras, film scanners"
 
Aha, ja det är ju en trevlig trend för Nikon då. Men ändå - de två företagen är väldigt olika stora även på kamerasegmentet. Här är Canons motsvarande siffror för "Cameras" senaste 5 åren:
318,234
381,367
485,778
653,540
763,079
 
Nikon gör åxå en del annat än kameror. Filmscanners, mikroskop och kikarsikten för att nämna några områden.
Javisst, och de sidoområdena lider säkert av samma nackdelar som Canons sidoverksamheter.

Att Canon tillverkar allehanda kontorsmaskiner spelar ju ingen roll. Det är ju kamerasektionen som Nikon konkurerar med.
Så du tror någon annan del av Canon lämnas oberörd om HP och de andra konkurrenterna pressar företaget på kontorsmaskinssidan? Dessutom spelar det nog väldig roll att de flesta konsumenter associerar Nikon främst med kameror medan det inte alltid är lika självklart med Canon (Nikon kanske skulle haft problem om steppers var en produkt som konsumenter kom i kontakt med).

Just att Canon även tillverkar skrivare är ju dock en tillgång. Det är äskerligen många kunder som vill ha ett komplett paket, men en kamera och en skrivare.
Tveksamt, de flesta vill trots allt ha den bästa kameran och den bästa skrivaren och ingen tror på den som säger sig vara bäst på allt (även om det faktiskt skulle vara så). Visst säljer väl Canon en del kamera-skrivarcombon, men de stora pengarna kommer nog från produkter som säljs enskilt, och ingen kan nog bevisa att skulle tjänat mindre på att lägga pengarna till combosatsningen på att pusha enskilda skrivare och kameror istället.

Samtidigt leder verksamhet inom olika branscher till att man sabbar möjligheterna att samarbeta med specialistföretag inom de olika branscherna. Skulle inte förvåna mig om det är Canons skrivarverksamhet som gjort att Fuji, vars huvudverksamhet så vitt jag vet fortfarande är utskrift av bilder, bara stöder Nikonobjektiv med sina S1,S2,S3 kameror...

Under 90-talet vad OS/2 ett kompetent alternativ till Windows. I de flesta avseenden överlägset Windows, men vart är OS/2 idag? Jadu... Det finns väl kanske enstaka bankomater kvar som kör OS/2, men de flesta är utbytta mot windows-burkar.
Var windows en så mycket bättre produkt? Knappast.
Exakt! På den tiden var Microsoft det mindre bolaget som specialiserade sig på operativsystem för persondatorer medan IBM var den stora kolonnen som hade stordatorer som huvudsyssla och OS/2 (samt alla övriga områden inom data) som sidoverksamhet, se vem som vann den marknaden!

Att specialisten har fördel mot generalisten är något du hittar i den mest grundläggande marknadsföringslitteraturen (Kotler).
 
Senast ändrad:
wsaar skrev:
Javisst, och de sidoområdena lider säkert av samma nackdelar som Canons sidoverksamheter.


Så du tror någon annan del av Canon lämnas oberörd om HP och de andra konkurrenterna pressar företaget på kontorsmaskinssidan? Dessutom spelar det nog väldig roll att de flesta konsumenter associerar Nikon främst med kameror medan det inte alltid är lika självklart med Canon (Nikon kanske skulle haft problem om steppers var en produkt som konsumenter kom i kontakt med).


Tveksamt, de flesta vill trots allt ha den bästa kameran och den bästa skrivaren och ingen tror på den som säger sig vara bäst på allt (även om det faktiskt skulle vara så). Visst säljer väl Canon en del kamera-skrivarcombon, men de stora pengarna kommer nog från produkter som säljs enskilt, och ingen kan nog bevisa att skulle tjänat mindre på att lägga pengarna till combosatsningen på att pusha enskilda skrivare och kameror istället.

Samtidigt leder verksamhet inom olika branscher till att man sabbar möjligheterna att samarbeta med specialistföretag inom de olika branscherna. Skulle inte förvåna mig om det är Canons skrivarverksamhet som gjort att Fuji, vars huvudverksamhet så vitt jag vet fortfarande är utskrift av bilder, bara stöder Nikonobjektiv med sina S1,S2,S3 kameror...


Exakt! På den tiden var Microsoft det mindre bolaget som specialiserade sig på operativsystem för persondatorer medan IBM var den stora kolonnen som hade stordatorer som huvudsyssla och OS/2 (samt alla övriga områden inom data) som sidoverksamhet, se vem som vann den marknaden!

Att specialisten har fördel mot generalisten är något du hittar i den mest grundläggande marknadsföringslitteraturen (Kotler).

Kan ju dock inte säga att det ser ljust ut för Microsoft i framtiden, Linux och även Mac kryper allt fortare in på Microsofts territorie, t.ex bland statliga instutioner runt om i världen och även skolor i usa, där flera tusen datorer ominstalleras till linux på loppet av en månad. Tänk er hur mycket framtida pengar det är som försvinner för Microsoft.

Bara för att Canon är stört nu innebär inte det att de kommer fortsätta vara det, och i många fall är det inte ens bra för ett företag och vara "störst". Jag tycker fortfarande Nikon gör bättre kameror än Canon och jag tror nog att det har en del med Canons marknadsposition att göra.
 
Enligt någon svensk på ett annat fotoforum som var på mässan så har han tydligen sett ett utvecklat batterigrepp till D70..
Jag citerar det han skrev

"Hittade även ett VG med massor av funktioner, bla IR remote avtryck med tiner. Fanns till både EOS300D och D70. D70 fick både batterikammare och vertikalavtryck"


Dessa bilder har varit uppe förut, men har väl ansetts som "fake"
Men själva kopplingen i batteriluckan finns ju inte =/
 

Bilagor

  • jnd70-1.gif
    jnd70-1.gif
    37 KB · Visningar: 276
Senast ändrad:
Christer:
Det är möjligt att liknelsen med operativsystem haltar en smula, men det gör åxå liknelsen med ljud/hifi/dvd och tjosan, för detta är produkter som "alla" köper. Kameror (åtminstone systemkameror) är en betydligt med nischad produk. Det är en realtivt liten skara personer som köper och det finns inte plats för lika många aktörer. Men man kan ju se även där, att det blir svårare och svårare för de lite mindre företag som specialiserat sig på bra produkter med hög kvalitet och små serier. De har väldigt svårt att hävda sig i konkurensen från de stora japanska förestagen som erbjuder produkter som är lika bra, även om de inte ser lika exklusiva ut, till en bråkdel av priset. Stora volymer gör det lättare att ge lönsamhet. Givetvis är ju en mindre produkflora åxå ett sätt att ge ökad lönsamhet, men om man inte har produkter som tillgodoser kraven som kunderna ställer så är det ju än värre.
Och visst, hysterin kommer kanske inte att vara för evigt, men titta på mobiltelefonmarknaden... De har ju krängt funktioner som ingen behöver mer eller mindre sedan jag skaffade mobil -96 iaf och det är inget som direkt verkar avta heller.

Will:
Att ha sidoverksamheter innebär givetvis nackdelar, men det är åxå ett sätt att sprida riskerna. Om en sida inte går så bra så kan man ta pengar från en annan sida för att satsa mer på utveckling för att stärka sin position.
Det är samma sak som man gör på företag som bara har en inriktning åxå, fast där sprider man riskerna på olika kunder bara. En kund får inte ta upp mer än X% av omtättningen, för det blir ett för hårt slag om en kund som står för halva omsättningen försvinner och det är inte säkert att man överlever.
Sen är det ju många, framför allt unga, som inte öht känner till Nikon, medan Canon är tämligen välbekant. Canon finns överallt, syns överallt, är med överallt. Det är välkänt att man hellre köper ett märke som man är bekant med, ett märke man hört talas om innan. Har man en Canon skrivare som funkat bra ligger det nära till hands att välja en kamera från Canon åxå, eftersom man har goda erfarenheter av företaget. (Appråpå att man associerar Nikon - kamera.)
Min liknelse med MS vs IBM visar väl snarare på att det är marknadsföring man vinner på. MS hade en sämre produkt och vad gäller många aspekter så har de fortfarande en rätt usel produkt, ändå är det den som de allra flesta använder.
Men nu går ju MS mot att göra "allt" och har produkter inom alla möjliga områden, så vi får väl se om de faller på eget grepp inom en snar framtid... ;-)
 
Daniel VR6 skrev:
Enligt någon svensk på ett annat fotoforum som var på mässan så har han tydligen sett ett utvecklat batterigrepp till D70.. Dessa bilder har varit uppe förut, men har väl ansetts som "fake"
Men själva kopplingen i batteriluckan finns ju inte =/

Det ska tydligen finnas ett grepp att köpa nu. Det har IR-överföring från greppet till kameran för avtryck.
Man ska tydligen även kunna skicka sin kamera för modifikation så att man får tillgång till "riktig" avtryckare med två lägen och, om jag minns rätt, även inmatningsrattarna.

Jag har dock tappat bort länken och jag har inte läst om någon som provat det.
 
dumbo skrev:
Det ska tydligen finnas ett grepp att köpa nu. Det har IR-överföring från greppet till kameran för avtryck.
Man ska tydligen även kunna skicka sin kamera för modifikation så att man får tillgång till "riktig" avtryckare med två lägen och, om jag minns rätt, även inmatningsrattarna.

Jag har dock tappat bort länken och jag har inte läst om någon som provat det.

Ok, men om det överförs via IR, hur blir det då med fördröjningen "shutterlag"?
Aja, vi får väl se om det kommer något =P
 
Men med begränsad funktionalitet. Ingen serietagning (väl). Dessutom reagerar bara D70 på fjärr under en viss tid (om jag inte missat någon inställning).

/AnWi
 
Att ha sidoverksamheter innebär givetvis nackdelar, men det är åxå ett sätt att sprida riskerna. Om en sida inte går så bra så kan man ta pengar från en annan sida för att satsa mer på utveckling för att stärka sin position.
Risken att man gör just detta är en av de stora farorna med att ha olika verksamheterna, att man rycker undan resurserna för friska delar av företaget för att försöka rädda de förlorade delarna. Om Canons kontorsmaskinsida får problem blir det så lätt att ta pengar från andra mindre prioriterade verksamheter (t.ex. kamerasidan).

När man sprider resurserna över flera verksamheter utsätter man dessutom varje verksamhet för större risker eftersom de alla får mindre pengar för att bekämpa konkurrensen. Det är inte så farligt om konkurrensen också sprider sina resurser över lika många områden, men farligt om den fokuserar på något område (som t.ex. Nikon på kamerasidan).

Sen är det ju många, framför allt unga, som inte öht känner till Nikon, medan Canon är tämligen välbekant. Canon finns överallt, syns överallt, är med överallt.
Jag tror nog de flesta sett Nikonannonserna och associerar märket med kameror. Frågar du vad folk tänker på när du säger Canon kommer du dock får höra många som säger "skrivare" och kanske "kopiator".

Det är välkänt att man hellre köper ett märke som man är bekant med, ett märke man hört talas om innan.
Visst, om du jämför med no-name eller okända märken, men få köper en Hyundai bil för att de råkar ha en Hyundai dator.

Min liknelse med MS vs IBM visar väl snarare på att det är marknadsföring man vinner på. ... Men nu går ju MS mot att göra "allt" och har produkter inom alla möjliga områden, så vi får väl se om de faller på eget grepp inom en snar framtid... ;-)
Ja, denna sorts strategi är vad marknadsföring handlar om, och Microsoft har ju redan råkat ut för en del misslyckanden när de försökt bredda sig. Microsoft lanserade t.ex. en Photoshopkonkurrent för några år sedan, men jag tror ingen hört talas om den idag. Xbox har inte heller dödat PS2, eller ens kommit i närheten av att ta större delen av marknaden, trots att den är nyare och, enligt många, bättre.
 
AnWi skrev:
Men med begränsad funktionalitet. Ingen serietagning (väl). Dessutom reagerar bara D70 på fjärr under en viss tid (om jag inte missat någon inställning).

/AnWi

Ja, det är samma funktionalitet som om man använt fjärrkontrollen. Fokus och avtryck i samma läge, ingen sekvenstagning osv.
Fjärren går max att ställa så att den funkar inom 15 min (är det väl?) efter senaste avtryck.
 
Vilken av Canon eller Nikon som har störst marknadsandel nu eller om 5 år är inte så viktigt. I alla fall inte för mig.

För mig är det viktiga att jag hittar hus och gluggar som passar mig personligen, och att tillverkaren har god ekonomi i sin verksamhet. Där har jag hittat Nikon.

Med god ekonomi finns anledning att tro att tillverkaren kan försörja mig med hus och gluggar även om 5-10 år.
 
wsaar skrev:
Risken att man gör just detta är en av de stora farorna med att ha olika verksamheterna, att man rycker undan resurserna för friska delar av företaget för att försöka rädda de förlorade delarna. Om Canons kontorsmaskinsida får problem blir det så lätt att ta pengar från andra mindre prioriterade verksamheter (t.ex. kamerasidan).

När man sprider resurserna över flera verksamheter utsätter man dessutom varje verksamhet för större risker eftersom de alla får mindre pengar för att bekämpa konkurrensen. Det är inte så farligt om konkurrensen också sprider sina resurser över lika många områden, men farligt om den fokuserar på något område (som t.ex. Nikon på kamerasidan).

Nikon är ett av flera företag i Mitsubishi. Dom gör inte bara bilar, en annan del är tex Mitsubishi Tokyo Financial Group som precis förhandlar med en annan bank om ett sammangående. En liten affär på 29 miljarder. Går affären igenom kommer man ha tillgångar på 1 890 miljarder dollar och man blir världens största bank...

Betyder det att man kommer slänga in massa pengar i Nikon om dom går dåligt? Nej, det tror inte jag. Nikon måste klara sig långt på egna ben. Däremot kan dom säkert lite snåltjuts på tex kreditvärderingar.

Jag tror inte Canon bollar hur mycket som helst med pengar mellan sina delar heller.

Jag vet att ABB tydligt uttalade för ett par år sedan, att var man inte top-tre inom respektive område som ABB fanns i så antingen så skulle man köpa upp andra för att få den marknadsandelen eller så skulle man sälja av den.

Däremot har säkert Canon ibland nytta av teknologier utvecklade inom andra delar och att man kan komma med sitt stora namn.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar