gors
Aktiv medlem
AnWi skrev:
Det vore helt klart guld värt. Även om det inte ger andra fördelar än just vertikalgrepp.
Hoppas verkligen någon på Nikon följer denna tråd (samt några till).
/AnWi
Kanske borde vi skriva på japanska?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
AnWi skrev:
Det vore helt klart guld värt. Även om det inte ger andra fördelar än just vertikalgrepp.
Hoppas verkligen någon på Nikon följer denna tråd (samt några till).
/AnWi
Skicka e-post med länk till Nikon (Sverige) och tala om att det finns åsikter att beakta på FS.AnWi skrev:
Hoppas verkligen någon på Nikon följer denna tråd (samt några till).
/AnWi
dumbo skrev:
Det du säger om "kompassen" är säkert sant och denna metod fungerade säkert utomordentligt för några år sedan, men nu ser utvecklingen helt annorlunda ut. ALLA vill ha digitalkameror och det kunden (gemene man) ser är antalet megapixel, tyvärr. Den tillverkare som har flest megapixel får fler kunder, växer sig starkare, får ännu fler kunder och kan lägga än mer pengar på utveckling och försätter konkurrenterna i en ännu svårare sits osv.
Nikon har ju nu, när de nästan ligger på par med Canon i instegssegmentet, chansen att ta andelar från Canon, eller iaf se till att inte lika många väljer/byter till Canon. Som alla vinstdrivande företag måste de väl vara intresserade av att dra in pengar och det gör de inte om konsumenterna går över till Canon.
Som konkurrenscituationen ser ut idag så räcker det inte med att tillverka "väl balanserade, väl uttänkta produkter" utan man måste vara allert och visa framfötterna. Folk vill ha "det senaste" och har Canon det senaste, så köper folk från Canon.
clindh skrev:
Janne:
Nikons har stora inkomster från tillverkningen av steppers, de maskiner som exponerar wafers för kretstillverkning - tex CCD:er. Jag vet inte i vilket segment de räknar in det, kan vara Imaging
Javisst, och de sidoområdena lider säkert av samma nackdelar som Canons sidoverksamheter.Nikon gör åxå en del annat än kameror. Filmscanners, mikroskop och kikarsikten för att nämna några områden.
Så du tror någon annan del av Canon lämnas oberörd om HP och de andra konkurrenterna pressar företaget på kontorsmaskinssidan? Dessutom spelar det nog väldig roll att de flesta konsumenter associerar Nikon främst med kameror medan det inte alltid är lika självklart med Canon (Nikon kanske skulle haft problem om steppers var en produkt som konsumenter kom i kontakt med).Att Canon tillverkar allehanda kontorsmaskiner spelar ju ingen roll. Det är ju kamerasektionen som Nikon konkurerar med.
Tveksamt, de flesta vill trots allt ha den bästa kameran och den bästa skrivaren och ingen tror på den som säger sig vara bäst på allt (även om det faktiskt skulle vara så). Visst säljer väl Canon en del kamera-skrivarcombon, men de stora pengarna kommer nog från produkter som säljs enskilt, och ingen kan nog bevisa att skulle tjänat mindre på att lägga pengarna till combosatsningen på att pusha enskilda skrivare och kameror istället.Just att Canon även tillverkar skrivare är ju dock en tillgång. Det är äskerligen många kunder som vill ha ett komplett paket, men en kamera och en skrivare.
Exakt! På den tiden var Microsoft det mindre bolaget som specialiserade sig på operativsystem för persondatorer medan IBM var den stora kolonnen som hade stordatorer som huvudsyssla och OS/2 (samt alla övriga områden inom data) som sidoverksamhet, se vem som vann den marknaden!Under 90-talet vad OS/2 ett kompetent alternativ till Windows. I de flesta avseenden överlägset Windows, men vart är OS/2 idag? Jadu... Det finns väl kanske enstaka bankomater kvar som kör OS/2, men de flesta är utbytta mot windows-burkar.
Var windows en så mycket bättre produkt? Knappast.
wsaar skrev:
Javisst, och de sidoområdena lider säkert av samma nackdelar som Canons sidoverksamheter.
Så du tror någon annan del av Canon lämnas oberörd om HP och de andra konkurrenterna pressar företaget på kontorsmaskinssidan? Dessutom spelar det nog väldig roll att de flesta konsumenter associerar Nikon främst med kameror medan det inte alltid är lika självklart med Canon (Nikon kanske skulle haft problem om steppers var en produkt som konsumenter kom i kontakt med).
Tveksamt, de flesta vill trots allt ha den bästa kameran och den bästa skrivaren och ingen tror på den som säger sig vara bäst på allt (även om det faktiskt skulle vara så). Visst säljer väl Canon en del kamera-skrivarcombon, men de stora pengarna kommer nog från produkter som säljs enskilt, och ingen kan nog bevisa att skulle tjänat mindre på att lägga pengarna till combosatsningen på att pusha enskilda skrivare och kameror istället.
Samtidigt leder verksamhet inom olika branscher till att man sabbar möjligheterna att samarbeta med specialistföretag inom de olika branscherna. Skulle inte förvåna mig om det är Canons skrivarverksamhet som gjort att Fuji, vars huvudverksamhet så vitt jag vet fortfarande är utskrift av bilder, bara stöder Nikonobjektiv med sina S1,S2,S3 kameror...
Exakt! På den tiden var Microsoft det mindre bolaget som specialiserade sig på operativsystem för persondatorer medan IBM var den stora kolonnen som hade stordatorer som huvudsyssla och OS/2 (samt alla övriga områden inom data) som sidoverksamhet, se vem som vann den marknaden!
Att specialisten har fördel mot generalisten är något du hittar i den mest grundläggande marknadsföringslitteraturen (Kotler).
Daniel VR6 skrev:
Enligt någon svensk på ett annat fotoforum som var på mässan så har han tydligen sett ett utvecklat batterigrepp till D70.. Dessa bilder har varit uppe förut, men har väl ansetts som "fake"
Men själva kopplingen i batteriluckan finns ju inte =/
dumbo skrev:
Det ska tydligen finnas ett grepp att köpa nu. Det har IR-överföring från greppet till kameran för avtryck.
Man ska tydligen även kunna skicka sin kamera för modifikation så att man får tillgång till "riktig" avtryckare med två lägen och, om jag minns rätt, även inmatningsrattarna.
Jag har dock tappat bort länken och jag har inte läst om någon som provat det.
dumbo skrev:
Jag har dock tappat bort länken och jag har inte läst om någon som provat det.
Risken att man gör just detta är en av de stora farorna med att ha olika verksamheterna, att man rycker undan resurserna för friska delar av företaget för att försöka rädda de förlorade delarna. Om Canons kontorsmaskinsida får problem blir det så lätt att ta pengar från andra mindre prioriterade verksamheter (t.ex. kamerasidan).Att ha sidoverksamheter innebär givetvis nackdelar, men det är åxå ett sätt att sprida riskerna. Om en sida inte går så bra så kan man ta pengar från en annan sida för att satsa mer på utveckling för att stärka sin position.
Jag tror nog de flesta sett Nikonannonserna och associerar märket med kameror. Frågar du vad folk tänker på när du säger Canon kommer du dock får höra många som säger "skrivare" och kanske "kopiator".Sen är det ju många, framför allt unga, som inte öht känner till Nikon, medan Canon är tämligen välbekant. Canon finns överallt, syns överallt, är med överallt.
Visst, om du jämför med no-name eller okända märken, men få köper en Hyundai bil för att de råkar ha en Hyundai dator.Det är välkänt att man hellre köper ett märke som man är bekant med, ett märke man hört talas om innan.
Ja, denna sorts strategi är vad marknadsföring handlar om, och Microsoft har ju redan råkat ut för en del misslyckanden när de försökt bredda sig. Microsoft lanserade t.ex. en Photoshopkonkurrent för några år sedan, men jag tror ingen hört talas om den idag. Xbox har inte heller dödat PS2, eller ens kommit i närheten av att ta större delen av marknaden, trots att den är nyare och, enligt många, bättre.Min liknelse med MS vs IBM visar väl snarare på att det är marknadsföring man vinner på. ... Men nu går ju MS mot att göra "allt" och har produkter inom alla möjliga områden, så vi får väl se om de faller på eget grepp inom en snar framtid... ;-)
AnWi skrev:
Men med begränsad funktionalitet. Ingen serietagning (väl). Dessutom reagerar bara D70 på fjärr under en viss tid (om jag inte missat någon inställning).
/AnWi
wsaar skrev:
Risken att man gör just detta är en av de stora farorna med att ha olika verksamheterna, att man rycker undan resurserna för friska delar av företaget för att försöka rädda de förlorade delarna. Om Canons kontorsmaskinsida får problem blir det så lätt att ta pengar från andra mindre prioriterade verksamheter (t.ex. kamerasidan).
När man sprider resurserna över flera verksamheter utsätter man dessutom varje verksamhet för större risker eftersom de alla får mindre pengar för att bekämpa konkurrensen. Det är inte så farligt om konkurrensen också sprider sina resurser över lika många områden, men farligt om den fokuserar på något område (som t.ex. Nikon på kamerasidan).