Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70F heter Nikons nya

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kan inte få detta citat ur mitt huvud. En liten mening som är så spännande. Vad kan det innebära?

"Soon Nikon is going to announce the long waiting flagship digital SLR product D2X. In Photokina 2004 currently going on in Germany, a lot of reporters are attending. At the press release event we are fortunate to have Nikon's Senior Executive Officer Tomino Naoki to give us an enthusiastic speech, and to discuss Nikon's digital SLR business strategy.

...

R: In principal LBCAST uses similar technology as CMOS, therefore isn't it possible to obtain such result with CMOS multi-channel technology? Is there a difficulty in developing multi-channel readout technology in LBCAST?

TN: That's not the case. It's possible to develop the multi-channel readout technology for LBCAST similar to the CMOS sensor used in D2X. Actually we are working on this with LBCAST and such product is already done. However, the D2X can't wait for the (LBCAST) product so the Sony product was chosen.

..."

Citerat ur:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?>forum=1021&message=10512130

froderberg skrev:
Jag är inte köpt av Nikon. Det här har jag tagit reda på själv.

Det är nästan omöjligt att hålla en kamera hemlig de sista veckorna innan den presenteras eftersom så många människor blir inblandade, översättare, tyckare, informatörer, marknadsförare, säljare osv osv

Nej, hehe. Det har jag aldrig trott.
Don't flatter yourself =)

Men om det nu blir en 8MP eller annat coolt så kanske det är dags att sälja sin D70 innan priset rasar. Objektiven och alla tillbehör kommer ju att fungera på den nya modellen också.

Jag har en vän som är försäljare i en fotoaffär. Jag frågade honom, ifall Nikon kommer att lansera en efterföljare till D70:an inom en snar framtid. Enligt han så har inte Nikon aviserat om det.
Men till Photokina i höst så kanske en efterföljare kommer att lanseras.

Hult skrev:
Jag har en vän som är försäljare i en fotoaffär. Jag frågade honom, ifall Nikon kommer att lansera en efterföljare till D70:an inom en snar framtid. Enligt han så har inte Nikon aviserat om det.
Men till Photokina i höst så kanske en efterföljare kommer att lanseras.

Photokina är inte i höst, utan först hösten 2006. Den mässan ligger med två års mellanrum.

Det är förmodligen inte många handlare i "lilla" Sverige som vet något om nya modeller, de som "vet", fiskar nog upp nyheterna här eller på dpreview.

Ganska övertygad om att det kommer nya modeller från både Nikon och Canon på PMA-mässan. Både Canon och Nikon ska ha pressmöte och presentera nya produkter nu i februari.

Tänkte inte på att nästa Photokina, är på hösten 2006.
Jag hoppas att, ifall det kommer en efterföljare till D70:an att den ligger i samma prisklassen eller över Canon 20D. Annars lär jag ångra att jag köpte en D70 förra veckan.

Hult skrev:

Fabrikanterna släpper nyheter i höst även om det inte är mässa då. Dessutom släpper de lite när som också nu när utvecklingen går så fort.

Jag hoppas att, ifall det kommer en efterföljare till D70:an att den ligger i samma prisklassen eller över Canon 20D. Annars lär jag ångra att jag köpte en D70 förra veckan.

Jag tror absolut inte på en prishöjning. Nikon ersätter D70 för att slåss med efterträdaren till 300D. Det är på den här nivån som pengarna och volymerna finns. Olympus har dessutom sänkt prisnivån ytterligare med sin E-300 och de övriga kanske följer efter.

Det är mer logiskt om Nikon lanserar en D50 och en D200. En billig D50 baserad på D70 fast utan alla dessa "onödiga" finesser samt i kit med en 20-60/3.5-5.6 DX (utan AF-S) för ca 6000 kr skulle bli riktigt bra. Och en D200 som ersättare för D100.

objernulf skrev:
Det är mer logiskt om Nikon lanserar en D50 och en D200. En billig D50 baserad på D70 fast utan alla dessa "onödiga" finesser samt i kit med en 20-60/3.5-5.6 DX (utan AF-S) för ca 6000 kr skulle bli riktigt bra. Och en D200 som ersättare för D100.

Jag håller inte med om logiken. Det har bildats ett stenhård segment med kameror under 10 000 kronor som säljer som smör. 85 procent av Canons DESR-försäljning är 300D.

Att ha en 6MP-modell i segmentet är inte längre konkurrenskraftigt då Canon antagligen släpper en 8MP ersättare till 300D den 17/2 och Olympsu redan släppt en.

Det är möjligt att D70f bara är en enkel uppgradering där det bara gjorts småändringar och bytts till en ny sensor medans en D80 utvecklas samtidigt.

D50 liksom Eos 3000D kommer säkert men idag tycks tillräckligt många kunder vara beredda att lägga upp närmare 10 000 för att bli digitala systemkameraägare vilket innebär att det vore att slå under benen på sig själv att släppa en billigare modell som många av kunderna säkert skulle klara sig utmärkt med.

En proffsigare modell som 200D kommer säkert också en dag. Men en D70f klarar säkert ställningarna till hösten. Jag vet många proffs som är hur nöjda som helst med D70 i jobbet. Sysvenskans fotograf i Stockholm har två efter att ha begärt det.
Eftersom D70 är så kompetent kanske det är möjligt att en D200 blir mer professionell än en D100 - alltså en positionering uppåt med större sökare och stor skärm. En D2X light.... :)

/magnus i gissartagen

Tja, nåt verkar ju vara i görningen. Numera erbjuder Nikon Tyskland 150 Euro i "cash-back" för ett D70-kit, vill minnas att det "bara" var 100 Euro runt jul och nyår. Måste finnas goda anledningar till att man vill hålla försäljningen uppe just nu...

Kanske vill man tömma lagren?
Kanske vill man mjölka marknaden innan man introducerar en enklare modell?
Kanske vill man...

Bara att spekulera vidare... ;-)

/magnus

Hult skrev:

Det blir alltid billigare om man väntar...

Jag köpte också en D70 häromveckan. Det är mycket sannolikt att priset på D70 sjunker, men det gör ju inte min eller din kamera till ett sämre verktyg. Och skulle vi vänta med köpet till mars hade vi ju inte haft någon D70 förra veckan!

Vips skrev:
Tja, nåt verkar ju vara i görningen. Numera erbjuder Nikon Tyskland 150 Euro i "cash-back" för ett D70-kit, vill minnas att det "bara" var 100 Euro runt jul och nyår. Måste finnas goda anledningar till att man vill hålla försäljningen uppe just nu...

"Cash back" modellen är ett smart sätt att stimulera till försäljning i en modells slutskede istället för att sänka ordinariepriset. Då kan den nya modellen introduceras till det högre priset utan att folk upplever det som en prishöjning.

Canon gör likadant med 300D och samma visa såg vi med 1D.

froderberg skrev:
"Cash back" modellen är ett smart sätt att stimulera till försäljning i en modells slutskede istället för att sänka ordinariepriset. Då kan den nya modellen introduceras till det högre priset utan att folk upplever det som en prishöjning.

Canon gör likadant med 300D och samma visa såg vi med 1D.

Det kan också vara ett sätt att bibehålla försäljningen i svackor för att motverka dom negativa försäljnignssiffrorna som nog gärna uppstår inför större "events" då nya produkter kan tänkas presenteras.

Så länge det itne finns något från nikon så är det ju bara rykten och mer eller mindre kvalificerade gissningar.

jag sitter nöjd med min D70 och tänker inte uppgradera till nästkommande generation såvida jag inte blir tvungen (typ försäkringsskada eller garantiskada då man byter hela kameran).
Att sälja min D70 och köpa en D70F skulle inte falla mig in... Däremot skulle jag nog inte köpa en D70 just idag utan skulle vänta i några veckor till. Om inte D70F erbjuder något man verkligen vill ha så kommer ju befintligt lager hos butikerna få en mycket attraktiv prissättning samt att begpriset hoppar ner en del.

Jag väntar istället på nyheter från Nikon i slutet av år 2006 då jag kan tänka mig att köpa efterträdaren till D100ans efterträdare.

Låt oss hoppas att dina funderingar om en "d2x light" håller.
Borde ju komma något som liknar eller är bättre än 20D tycker jag...

Jag såg att man har cash-back i både England och i USA med. Tror ni det finns en chans att man i Sverige hakar på detta?

/ Rhobban

De har haft det i omgångar tidigare, både i USA och Kanada, men inget har väl hänt i sverige för det...
Jag skulle inte vara allt för optimistisk vad gäller den saken...
Men skulle det bli så så är det ju bara att gratulera det som gått och funderat på ett köp. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar