Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
D70F heter Nikons nya
- Trådstartare froderberg
- Start datum
Arleklint
Aktiv medlem
Dadigan skrev:
Om nikon ger D200 12mp är jag tveksam till att skaffa en. Om man tar sensorn från D2x får man samtidigt de begränsningar som finns i D2x; max 800iso t.ex. För mig räcker det absolut med 8mp så om D70F har vertikalgrepp kan det mycket väl bli en sån istället...
D2X har ISO 3200. Hur det ser ut vet vi inte än.
dumbo
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Var har du funnit denna info?
Det finns information om det lite här och var på internet och Nikon själva använder väl sig av uttrycket "Virtually Lossless" eller något liknande.
Här finns lite mer att läsa:
http://www.majid.info/mylos/weblog/2004/05/02-1.html
Dadigan
Avslutat medlemskap
Det är sant, men jag håller det för troligt att det inte kommer se underbart ut. Om nikon anser att man normalt inte ska gå över 800 iso kan det nog antas att brusnivåerna över det blir värre rätt fort -men samtidigt kan man säga att om det blir bra bilder med iso 1600 är jag bara gladArleklint skrev:
D2X har ISO 3200. Hur det ser ut vet vi inte än.
objernulf
Aktiv medlem
Nja, det är väl inte helt sant. Omfånget är fortfarande lika stort, motsvarnde 12 bitar, men man har ändrat kvantiseringen i högdagrarna. Det är inget att sörja över eftersom det är i princip omöjligt att se någon skillnad.dumbo skrev:
Komprimerad NEF är inte helt förlustfri. Man reduserar antalet bitar från 12 till 9-10 nånting, vilket gör att man, i teorin iaf, får posterize-effekter (vad heter det på svenska) i högdagrarna, plus att man får mindre möjlighet att "rädda" högdagrarna. Det är inget som jag märkt av i praktiken dock.
dumbo
Aktiv medlem
Omfånget har ju inget att göra med antalet bitar.
Resultatet blir ivfsh att man får färre toner i de allra ljusaste partierna och som jag skrev så har jag inte sett några "konsekvenser" av det i mina bilder heller. Om det bror på att jag inte tittar tillräckligt noga eller har för dålig syn ska jag låta vara osagt men...
Resultatet blir ivfsh att man får färre toner i de allra ljusaste partierna och som jag skrev så har jag inte sett några "konsekvenser" av det i mina bilder heller. Om det bror på att jag inte tittar tillräckligt noga eller har för dålig syn ska jag låta vara osagt men...
Dadigan
Avslutat medlemskap
Att D70F skulle innehålla en foveon-sensor håller jag för otroligt, jag skulle gissa på en ccd, alternativt LBCAST. Undrar vad de kommer uppgradera...ljusmätning och blixtsystemet är ju redan så bra som det kan bli(nästan i alla fall), fokussystemet kan förstås bli bättre, CAM-1300 vore inte dumt. Vertikalgrepp är nog ett möjligt tillbehör -jag skulle själv vilja se det.
Hoppas att det kommer lite säkrare information snart, Magnus verkar ju vara den som är bäst underrättad
Hoppas att det kommer lite säkrare information snart, Magnus verkar ju vara den som är bäst underrättad
Lionheart
Aktiv medlem
Det är väl det klassiska pressrelease-tricket. Tillverkaren går inofficiellt ut med några skrivna rader i nåt forum för att sätta igång snacket. Då blir det stor uppmärksamhet och när väl den officiella pressreleasen kommer så är intresset väldigt stort. Ganska vanligt marknadsföringsknep som jag fick förklarat för mig här på forumet för ett par månader sen.
Troligtvis kommer det någon form av pressrelease för en ny Nikon produkt men vi vet ju ännu inte vad och att släppa en ny version av D70 med ny sensor bara för att minska moiré-problemen låter helt orimligt.
Vi får vänta och se!
Troligtvis kommer det någon form av pressrelease för en ny Nikon produkt men vi vet ju ännu inte vad och att släppa en ny version av D70 med ny sensor bara för att minska moiré-problemen låter helt orimligt.
Vi får vänta och se!
Lionheart skrev:
Det är väl det klassiska pressrelease-tricket. Tillverkaren går inofficiellt ut med några skrivna rader i nåt forum för att sätta igång snacket. Då blir det stor uppmärksamhet och när väl den officiella pressreleasen kommer så är intresset väldigt stort. Ganska vanligt marknadsföringsknep som jag fick förklarat för mig här på forumet för ett par månader sen.
Jag är inte köpt av Nikon. Det här har jag tagit reda på själv.
Det är nästan omöjligt att hålla en kamera hemlig de sista veckorna innan den presenteras eftersom så många människor blir inblandade, översättare, tyckare, informatörer, marknadsförare, säljare osv osv
Dadigan skrev:
Skulle Markus vara köpt av Nikon?! Då borde han väl ha ett antal nikonkameror och svindyra gluggar i sin kameraväska...nästan befängt
Jag har gjort av med min sista Nikon och känner mig genast friskare...)
Skämt å sido så kan man ju bara ha ett system. Men jag är intresserad av allt nytt som kommer
Jädrar vad trött jag är: det ska stå Magnus inte Markus...jag borde öva mig mer på touch typing innan jag skriver nåt.
Lungt... Är åsså möed trött och börjar sluddra skånska.
gors skrev:
Men om det nu kommer en D70F och f:et inte står för "foveon"...
...då måste det väl betyda "fullframe", eller hur Magnus?
;-)
Ingen aning, men det är ju lite kul att spekulera....