Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70F heter Nikons nya

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är förvånande hur valet av en kamera kan leda till diskussioner på en så hög företags/koncern-ekonomisk nivå att vi inte fattar beloppen.

Köp det hus och de gluggar ni gillar från en tillverkare som inte står på ruinens brant.

Det finns många val: Olympus, Pentax, Minolta, Canon, Nikon...

Arleklint skrev:
Det är förvånande hur valet av en kamera kan leda till diskussioner på en så hög företags/koncern-ekonomisk nivå att vi inte fattar beloppen.

Ja det var väl ett klart fall av sidospår, men jag kunde inte låta bli o skriva den helt sjuka siffran "1 890 miljarder dollar", oj nu gjorde jag det visst igen :)

Nikon är ett av flera företag i Mitsubishi.
Nja, det är möjligt att Mitsubishi har mycket aktier i Nikon, men vad jag kan se är Nikon noterat på Tokyobörsen och inte en del av något annat bolag. Dess ledning svarar då mot alla aktieägarna.

Så vitt jag kan se kan man dock inte handla Canons kameradivision separat, utan dess ledning svarar då mot ledningen för ett bolag vars huvudverksamhet är kontorsmaskiner.

Att driva en sidoverksamhet som ett separat bolag med ett eget namn är för övrigt det rätta sättet att göra det på (Toyota med Lexus, Honda med Acura, Sony och Ericsson med SonyEricsson... ok, skulle behöva ett eget namn där kanske). Jag tror vi alla är överrens om det är tur att det inte står Mitsubishi på Nikonkamerorna.

Däremot kan dom säkert lite snåltjuts på tex kreditvärderingar. ... Däremot har säkert Canon ibland nytta av teknologier utvecklade inom andra delar och att man kan komma med sitt stora namn.
Synergier blockerar som sagt också sammarbetsmöjligheter, om Nikon var integrerat i Mitsubishi är det mycket möjligt att moderbolaget skulle tvinga dem att låna från Mitsubishi till oförmånligare villkor än de kanske skulle kunna få på andra delar av marknaden (eller att resten av marknaden vägrar låna till Nikon för att inte stödja konkurrenten Mitsubishi). Nikon har ju också lyckats dra nytta av Sonys sensorkompetens.

Jag vet att ABB tydligt uttalade för ett par år sedan, att var man inte top-tre inom respektive område som ABB fanns i så antingen så skulle man köpa upp andra för att få den marknadsandelen eller så skulle man sälja av den.
Japp, uppstyckning kan göra under för företag som gör för mycket i samma organisation.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar