Annons

Bokeh showdown

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Carl Zeiss Planar 50/1.7

niklasl skrev:
En till, med fokus några meter bort. Här syns inte så mycket av optikens boke men det syns att man slipper stjärnor kring ljuskällorna och interna reflexer. Bl 1.7.
Det gör man väl med de flesta objektiv på största bländare (om de har någorlunda stor största bländare förståss).
 
Det slår mig när jag kikar igenom bilderna ovan att det inte är speciellt många objektiv med mjuk bokeh, snarare neutral i bästa fall.

Faktum är att jag kan inte erinra mig att jag någonsin sett bilder från ett objektiv med riktigt mjuk bokeh, med ett undantag. Det var bilder från ett Minolta objektiv med leicas M fattning och där hade man apodiserat något/några av linselementen för att styra impulssvaret och för att få en mjuk bokeh på båda sidor om skärpeplanet.

Oftast brukar dålig bokeh visa sig tydligare på större bländare och bortom skärpeplanet. Hittom brukar oskärpan få en rundare/mjukare karraktär.
 
Tycker många bildexempel i detta forum är riktigt dåliga. De visar mer om kort skärpedjup än om snygg bokeh.

Få se lite bilder med tydliga ljuspunkter i bakgrunder som tex ljuskäglor från bilar/lampor eller ett träd med glest lövverk.
 
Re: Re: ZD50-200mm/2.8-3.5

PerFogelberg skrev:
Måste faktiskt påstå att jag inte tycker det där var speciellt snyggt. Kolla på kanten mellan vatten och skog.
Det är ju klart att en zoom kan ju inte ge lika bra bokeh som ett fixt objektiv, speciellt om dessa är för ett större format och med ett tysk-klingande namn också. Det bästa jag har tillgång till m.a.p. bokeh är nog ett gammalt makro OMZ50mm/3.5.

Mike Johnston har rankat ett antal objektiv i sin "Lens Bokeh Ratings", http://www.lulu.com/bearpaw , men där hittar jag inte några av mina objektiv.

Camera: Olympus E-300
Lens: OM Zuiko 50mm/F3.5 Macro
Lens Adapter: OM Four Thirds Adapter
ISO: 100
Aperture: F8.0
Shutter Speed: 1/250s
Focal Length: 50mm
 

Bilagor

  • p7032058hf400.jpg
    p7032058hf400.jpg
    53.9 KB · Visningar: 727
Galaxens President skrev:
Det slår mig när jag kikar igenom bilderna ovan att det inte är speciellt många objektiv med mjuk bokeh, snarare neutral i bästa fall.

Faktum är att jag kan inte erinra mig att jag någonsin sett bilder från ett objektiv med riktigt mjuk bokeh, med ett undantag. Det var bilder från ett Minolta objektiv med leicas M fattning och där hade man apodiserat något/några av linselementen för att styra impulssvaret och för att få en mjuk bokeh på båda sidor om skärpeplanet.

Oftast brukar dålig bokeh visa sig tydligare på större bländare och bortom skärpeplanet. Hittom brukar oskärpan få en rundare/mjukare karraktär.
Jag tycker tråden är intressant ändå och det är roligt att se hur olika objektiv presterar. Att jag lade upp bilder tagna med zeissfemtin var för att visa hur det ser ut, inte för att framhålla det som särskilt bra (jag tycker det är ganska bra, det kunde vara bättre; förvånansvärt skarpt och fullt användbart på bl 1.7). Mina favoriter hittills är Minolta 135/2,8 STF på första sidan, Carl Zeiss Jena Sonnar 180mm f/2.8 (s 3) och Jonas Gauffins Voigtländer Heliar 1:4,5 15cm för 4x5" (s 6), utifrån de bildexempel som lagts upp. Bland de mest mångsidiga är väl Sigma 100-300/4 och att det dessutom är skarpt visades i Fotos test.

www.bokeh.de finns en del boke-jämförelser. Här jämförs t ex två pannkaksoptik, Zeiss 45/2.8 och Nikon 45/2.8: http://www.bokeh.de/en/bokeh_images.php?t=d&a=&l=9,54. Man ser tydligt att Nikon-optiken har böjda bländarlameller när man bländar ner.

Nu måste jag beställa en Canon-adapter till mitt Nikon 50/1.2 Ai (tyvärr har den versionen sju lameller medan Ais har nio)!
 
Senast ändrad:
niklasl skrev:

Nu måste jag beställa en Canon-adapter till mitt Nikon 50/1.2 Ai (tyvärr har den versionen sju lameller medan Ais har nio)!
Min Voigtländer Nokton 40mm f/1.4 har hela 10 bländarlameller men den har riktigt dålig bokeh på de största bländarna. Ungefär som en piedestal som man subtraherar en Gaussklocka ifrån ;-). Men bokeh är ju inte allt.
 
Cosina Voigtländer Nokton 40mm f/1.4 leicas M-bajonett. Punktljuskällan är ett stearinljus. Notera hur kanten på den är ljusare än mitten. I regel vill man ha tvärt om.
 

Bilagor

  • nokton_bokehtest.jpg
    nokton_bokehtest.jpg
    17.4 KB · Visningar: 668
Galaxens President skrev:
Cosina Voigtländer Nokton 40mm f/1.4 leicas M-bajonett. Punktljuskällan är ett stearinljus. Notera hur kanten på den är ljusare än mitten. I regel vill man ha tvärt om.
I svartvitt får man en känsla av en svensk femtitalsfilm... Bilden följer väl inte "reglerna" för bra boke men ger ju ett speciellt intryck ändå, som inte är oangenämt.
 
Jag är inte så bra på sånt här, men lade upp ett exempel från min Canon EF 50/1,4 här

Bilden är trist och dålig, men så här beter sig den gluggen för mig på en 5D och med full öppning.
 
Solljus genom iskristaller.

Canon EF 135/2L USM.
 

Bilagor

  • 137e0662.jpg
    137e0662.jpg
    14.7 KB · Visningar: 575
Senast ändrad:
Superb bakgrundoskärpa. Förgrundoskärpan inte lika bra däremot.

Canon EF 135/2L USM.
 

Bilagor

  • 137e1207-1.jpg
    137e1207-1.jpg
    14.2 KB · Visningar: 571
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.