ANNONS
Annons

Bokeh showdown

Produkter
(logga in för att koppla)
Med försättslins tappar jag inget ljus. Har inte direkt favorit men oftast blir det nog försättlinsen. Eller både mellanring och försättslins :)

Noct-nikkor är vad jag sett grym men för dyr för vad den gör IMO. Photografica hade en för ett halvår sen tror jag det var. 16000 dkr...

A

hailstorm skrev:
gaussisk boke är ju knappast svår att se eller?
Det hade väl sett ungefär likadant ut oavsett objektiv? Det är ju inte direkt mycket detaljer i den där bakgrunden menar jag.

Edit: Hur ser den "gaussiska bokehn" ut här tycker du? http://www.fotosidan.se/pools/view/10/731106.htm

Detta objektiv har bland den fulaste oskärpa man kan tänka sig när det börjar bli plottrigt i bakgrunden. Det syns ju inte direkt här, eller hur?

Om intensiteten i bilden av en punktkälla avtar enligt en Gauss-klocka, dvs som

I(r)=exp(-c*r^2)

där c är en positiv konstant och r är radien ut ifrån punktljuskällans läge ifall den varit skarp, kanske?

Galaxens President skrev:
Om intensiteten i bilden av en punktkälla avtar enligt en Gauss-klocka, dvs som

I(r)=exp(-c*r^2)

där c är en positiv konstant och r är radien ut ifrån punktljuskällans läge ifall den varit skarp, kanske?
Och hur faen ska man kunna se att så är fallet om vi inte tittar på till exempel en cirkulär figur med god kontrast mot bakgrunden? ;-)

Makten skrev:
Och hur faen ska man kunna se att så är fallet om vi inte tittar på till exempel en cirkulär figur med god kontrast mot bakgrunden? ;-)

Vissa sorters oskärpa kan man ju lätt se skillnad på, t ex den ringformade som verkar bli av spegelobjektiv, vilken absolut inte är gaussisk (om "gaussisk" syftar till vad Galaxens President skrev, vilket väl verkar rimligt).

Men det är ju tufft att svänga sig med häftiga begrepp också :) Jag skulle vilja se heaviside-oskärpa!

(Haha! Om att Gauss oskärpa gått åt till alla objektiv ;)..)

millimeter skrev:
Ja, typ :) Fast det kanske är det man gör med oskarp mask i Photoshop?
Nja, där ökar man den lokala kontrasten. Det innebär att en mjuk övergång mellan två olika toner (en lite oskarp kant t. ex.) får en brantare kurva, och alltså ser det skarpare ut, om man hittar en radie som stämmer överens med oskärpan. Tar man i ordentligt med mängden så blir det dessutom en viss inverterad tonskillnad precis vid kanten, det vill säga att det blir lite extra ljust på den ljusa sidan, och lite extra mörkt på den mörka sidan.

Och hur ska man inte fördriva en lördag? Jo, genom att göra egna bländare i roliga former och experimentera.

Här, en klotrund hemmagjord bländare. Fortfarande Minolta 50/1,4.

Bilagor

• rund bländare.jpg
    rund bländare.jpg
    44.2 KB · Visningar: 252
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar