marma skrev:
1. Allt blir lika suddigt.
Håller fullständigt med.
2. ... PS...grå sudd. ... bokeh... vit sudd.
Aha, kopplar (om jag inte gör någon tankevurpa). PS gör ingen distinktion/värdering av ljus/mörker och smetar således ut både svart och vitt + allt däremellan i faltningen med Gaussklockan (ljuspunkten läcker ut i mörkret och mörkret läcker in i ljuspunkten).
I verkligheten/fysiken motsvaras dock hög ljusintensitet av ett högt värde och mörker har lågt värde, således sprids endast ljuspunkter i 'faltningen' (det är ju ingen ren faltning i 3D bilden utan man har en spatiellt varierande form på Greens-funktionen, eller faltningskärnan, men approximativt är det en ren faltning för för ett 2D motiv i ett homogent media ;oP)
medan mörker motsvaras av ett värde som går mot noll och smetas således inte ut av 'faltningen'.
PS sätt att sköta suddningen borde rellativt lätt kunna implementeras om för att lösa problemet mer såsom det sker i verkligheten, för motiv i ett plan parallellt med skärpeplanet.
Varför vet jag/bryr jag mig om det här?
http://www.geckotales.net/traveler/marma/raytracer/
Trevligt, då är du är du med på mitt tugg om Greens-funktioner också antar jag.
Varför använder jag såna konstiga termer? Jag sysslar med sådant här när jag inte är pappaledig (fast inte på Sandia):
http://www.sandia.gov/radar/sar.html