Annons

Bokeh showdown

Produkter
(logga in för att koppla)
Lionheart skrev:
Jag tycker Bokeh är ett ganska flummigt uttryck.
Tja, bokeh är väl väldefinierat (utseendet på oskärpan). Vad som är snyggt eller inte är ju som du säger subjektivt.

Pesonligen tror jag att "gauss-formad" bokeh skulle vara det bästa. Det känns helt enkelt rätt.
 
Ska det kunna bedömas bra bör ju det finnas iaf iaf en bild från varje objektiv som innehåller punktformiga ljuskällor. Tycker det är dom som brukar ställa till det värst.
 
Lionheart skrev:
Now were talking, Vackert! Vad tycker ni om min i fullstorlek då:

http://www.dpfoto.com/images/butterfly.jpg
Bakgrunden ser bra ut (man ser lite kanter uppe till höger dock). I förgrunden blir det ringar.

Men jag antar att det är som Max säger, omöjligt att få gauss-form både framtill och baktill. Det är förmodligen därför tillverkarna satsar på att göra så neutral bokeh som möjligt.

Så, blandade känslor. :)
 
Damocles skrev:
Ska det kunna bedömas bra bör ju det finnas iaf iaf en bild från varje objektiv som innehåller punktformiga ljuskällor. Tycker det är dom som brukar ställa till det värst.
En gång för länge sen bad jag de med digitalkameror att göra just det. Ta bilder på en punktljuskälla i ett mörkt rum, ur fokus. Det blev dålig respons tyvärr.

Ofta kan man ändå få en bild av bokehn genom att se på skarpa tonövergångar.
 
Sedan är ju det här med Bokeh som allt annat. Vad som är snyggt när det gäller bokeh är ju rätt subjektivt. Skulle inte vilja ha en oskärpecirkel som är Gaussisk. Jag tenderar nog gilla normal bokeh bättre (eller till och med lite mot 'dålig'/hård bokeh såvida jag inte har ljus som strilar genom lövverk eller liknande i bilden). För mjuk bokeh får mig att tänka photoshoppad iskärpa med gaussisk oskärpa ibland. Kim's första exempel känns nästan så. Normal bokeh ger lite mer liv i oskärpan tycker jag.
 
Senast ändrad:
Galaxens President skrev:För mjuk bokeh får mig att tänka photoshoppad iskärpa med gaussisk oskärpa ibland. Kim's första exempel känns nästan så. Normal bokeh ger lite mer liv i oskärpan tycker jag. [/B]
Gaussisk oskärpa i PS ser ju ofta väldigt "platt" ut, och man får inte samma effekt som med ett objektiv med gauss-artad bokeh.

Tycker att det är på detaljer som är circus lika stora som oskärpecirkeln som man får de bästa resultaten. Detaljer liksom "smälter bort", istället för att se ut som mer och mer genomskinliga tuber/plattor.

Men när bakgrunden är helt suddig kan det givetvis finnas poänger med lite kanter, men de får inte bli oformliga.

Tycker jag. :)
 
Senast ändrad:
marma skrev:
Gaussisk oskärpa i PS ser ju ofta väldigt "platt" ut, och man får inte samma effekt som med ett objektiv med gauss-artad bokeh.

Ok, då förstår jag inte riktigt vad du menar med Gauss-artad bokeh. Jag tolkade det som om du menar att Greens-funktionen för en punkt utanför skärpeplanet projicerad på bildplanet klingar av som en Gauss-klocka. Dvs, något förenklat, att om motivet ligger i ett och samma djup från skärpeplanet så blir den resulterande bilden den idealt skarpa bilden faltad med en Gaussklocka med bred (standardavvikelse) proportionerlig mot avståndet från skärpeplanet.

Såsom jag förstått att Gaussisk oskärpa i PS faltas bilden även där med en Gaussklocka.

/Richard (Alias Messerschmidt ;-D)
 
Galaxens President skrev:
Ok, då förstår jag inte riktigt vad du menar med Gauss-artad bokeh. Jag tolkade det som om du menar att Greens-funktionen för en punkt utanför skärpeplanet projicerad på bildplanet klingar av som en Gauss-klocka. Dvs, något förenklat, att om motivet ligger i ett och samma djup från skärpeplanet så blir den resulterande bilden den idealt skarpa bilden faltad med en Gaussklocka med bred (standardavvikelse) proportionerlig mot avståndet från skärpeplanet.

Såsom jag förstått att Gaussisk oskärpa i PS faltas bilden även där med en Gaussklocka.
Det är precis så det är. Och det är precis vad jag menar. Så här kommer en lite längre utläggning.

Det finns två anledningar till att gaussisk oskärpa i PS inte blir lika bra (en del av det skriver du om ovan, jag tar det ändå, det är inte meningen att låta mästrande):

1. Allt blir lika suddigt. Dvs. objekt blir inte suddiga beroende på avstånd till skärpeplanet. Det här blir givetvis väldigt subtilt när bakgrunden är långt bort, men ofta märkbart. Och personligen tycker jag tjusningen ligger i att saker i bilden långsamt går in/ut ur fokus. Inte superskarp förgrund, supersudding bakgrund.

2. Det tenderar att bli "muggigt". Tänk dig en punktformig ljuskälla, mot svart bakgrund. Ljuskällen kommer att bli helt vit i PS. Lägger man på oskärpa kommer man få en grå sudd. Om man exponerar rätt med ett objektiv som ger gaussisk bokeh får man en istället en vit sudd.

(Har man ett objekt som är mer komplext än en punktformig ljuskälla kan man inte fixa till det med nivåer i PS)

Varför vet jag/bryr jag mig om det här?
http://www.geckotales.net/traveler/marma/raytracer/

/martin, alias boll/plan-mästare
 
marma skrev:

1. Allt blir lika suddigt.

Håller fullständigt med.

2. ... PS...grå sudd. ... bokeh... vit sudd.

Aha, kopplar (om jag inte gör någon tankevurpa). PS gör ingen distinktion/värdering av ljus/mörker och smetar således ut både svart och vitt + allt däremellan i faltningen med Gaussklockan (ljuspunkten läcker ut i mörkret och mörkret läcker in i ljuspunkten).

I verkligheten/fysiken motsvaras dock hög ljusintensitet av ett högt värde och mörker har lågt värde, således sprids endast ljuspunkter i 'faltningen' (det är ju ingen ren faltning i 3D bilden utan man har en spatiellt varierande form på Greens-funktionen, eller faltningskärnan, men approximativt är det en ren faltning för för ett 2D motiv i ett homogent media ;oP)
medan mörker motsvaras av ett värde som går mot noll och smetas således inte ut av 'faltningen'.

PS sätt att sköta suddningen borde rellativt lätt kunna implementeras om för att lösa problemet mer såsom det sker i verkligheten, för motiv i ett plan parallellt med skärpeplanet.

Varför vet jag/bryr jag mig om det här?
http://www.geckotales.net/traveler/marma/raytracer/


Trevligt, då är du är du med på mitt tugg om Greens-funktioner också antar jag.

Varför använder jag såna konstiga termer? Jag sysslar med sådant här när jag inte är pappaledig (fast inte på Sandia):
http://www.sandia.gov/radar/sar.html
 
Senast ändrad:
Hexar

Hej.
Jag tycker att Konica Hexar ger ett snyggt bokeh.

Tycker att det är ju ingen match att få till ett ordentligt/snyggt kort skärpedjup med en teleglugg.

Men med vidvinkel kan det ju va lite kruxigare. Hexaren har en 35mm med 2.0 som störste bländare.

Jag tycker (högst personligen alltså) att många av bilderna som jag får från hexarens glugg ger ett ganska skönt djup, tja snyggt bokeh. Men sånt här är ju som sagt väldigt subjektivt.

Bifogar en liten, hårt komprimerad jpeg.

/Jacob vP
 
Galaxens President skrev:
PS sätt att sköta suddningen borde rellativt lätt kunna implementeras om för att lösa problemet mer såsom det sker i verkligheten, för motiv i ett plan parallellt med skärpeplanet.

Har tänkt tanken, men Adobes Plugin SDK till PS kostar pengar. Bastards!

Trevligt, då är du är du med på mitt tugg om Greens-funktioner också antar jag.
Errr. Lite. Har aldrig bemödat mig att modellera själva optiken, utan simulerar snarare optiken genom att fördela strålarna på ett sätt som härmar en viss typ av bokeh.

Varför använder jag såna konstiga termer? Jag sysslar med sådant här när jag inte är pappaledig
Aha! Coolt.
 
Carl Zeiss Jena Sonnar 180mm f/2.8 ifall bakgrunden skall trollas bort på ett mjukt sätt. Här på f/4
 

Bilagor

  • lotta041.jpg
    lotta041.jpg
    46.2 KB · Visningar: 1,238
marma skrev:
Har tänkt tanken, men Adobes Plugin SDK till PS kostar pengar. Bastards!
Det är förvisso avämnes, men jag kan ju tipsa om att det inte kostade pengar förut. Har du använt Photoshop några år så har du säkert kvar en skiva med version 6 eller äldre. På skivan finns paketet. Och pluginarkitekturen har ju inte förändrats, åtminstone i de grova dragen. En plugin byggd för Photoshop 6 funkar även i CS.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.