Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bokeh showdown

Produkter
(logga in för att koppla)
Eller kanske en smal rektangulär blädare som gör så att all oskärpa ser ut som rörelseoskärpa.

Förstod ni hur jag gjorde? :)

Bilagor

• smal blädare.jpg
    smal blädare.jpg
    83.5 KB · Visningar: 244
Snyggt jobbat Fabian. Det var en bra demonstration av vilken innebörd bländaröppningens form har på utséendet på detaljer i oskarpa partier.
/Erik

Nope, det hade nog inte gett samma effekt. Klippte runda pappskivor som passade på baksidan av objektivet, skar ut lite olika former i de runda bitarna och tejpade fast på baksidan av objektivet.

Tror att jag kommer börja använda den runda till lite olika grejer. :)

Fabian Fogelberg skrev:
Nope, det hade nog inte gett samma effekt. Klippte runda pappskivor som passade på baksidan av objektivet, skar ut lite olika former i de runda bitarna och tejpade fast på baksidan av objektivet.

Tror att jag kommer börja använda den runda till lite olika grejer. :)

Hur funkade det att montera objektivet på kameran sen, med skivorna bakpå?

Klurigt, hur som helst.

Det går alldeles utmärkt. Då pappskivan är uskuren för att passa perfekt så funkar fokuseringen utmärkt, men man får passa sig för att silvertejpen lossnar om man prövar detta. Får kanske starta en tråd i "Gör-det-själv-forumet" där jag beskriver lite bättre(?).

Bilagor

• 50.jpg
    50.jpg
    95.8 KB · Visningar: 258
Fabian Fogelberg skrev:
Det går alldeles utmärkt. Då pappskivan är uskuren för att passa perfekt så funkar fokuseringen utmärkt, men man får passa sig för att silvertejpen lossnar om man prövar detta. Får kanske starta en tråd i "Gör-det-själv-forumet" där jag beskriver lite bättre(?).

Aha, nej för min del behöver du inte starta en tråd, men det kanske är intressant för andra. Det framgår väldigt tydligt hur du gjort, jag trodde dock att skivan skulle sitta ivägen för de elektriska kontakterna och dylikt.

ANNONS