Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Bokeh showdown
- Trådstartare marma
- Start datum
millimeter
Aktiv medlem
Fabian Fogelberg skrev:
Eller kanske en smal rektangulär blädare som gör så att all oskärpa ser ut som rörelseoskärpa.
Förstod ni hur jag gjorde?
Du klippte hål i pappskivor och höll framför objektivet?
Fabian Fogelberg
Aktiv medlem
Nope, det hade nog inte gett samma effekt. Klippte runda pappskivor som passade på baksidan av objektivet, skar ut lite olika former i de runda bitarna och tejpade fast på baksidan av objektivet.
Tror att jag kommer börja använda den runda till lite olika grejer.
millimeter
Aktiv medlem
Fabian Fogelberg skrev:
Nope, det hade nog inte gett samma effekt. Klippte runda pappskivor som passade på baksidan av objektivet, skar ut lite olika former i de runda bitarna och tejpade fast på baksidan av objektivet.
Hur funkade det att montera objektivet på kameran sen, med skivorna bakpå?
Klurigt, hur som helst.
Fabian Fogelberg
Aktiv medlem
Det går alldeles utmärkt. Då pappskivan är uskuren för att passa perfekt så funkar fokuseringen utmärkt, men man får passa sig för att silvertejpen lossnar om man prövar detta. Får kanske starta en tråd i "Gör-det-själv-forumet" där jag beskriver lite bättre(?).
Bilagor
millimeter
Aktiv medlem
Fabian Fogelberg skrev:
Det går alldeles utmärkt. Då pappskivan är uskuren för att passa perfekt så funkar fokuseringen utmärkt, men man får passa sig för att silvertejpen lossnar om man prövar detta. Får kanske starta en tråd i "Gör-det-själv-forumet" där jag beskriver lite bättre(?).
Aha, nej för min del behöver du inte starta en tråd, men det kanske är intressant för andra. Det framgår väldigt tydligt hur du gjort, jag trodde dock att skivan skulle sitta ivägen för de elektriska kontakterna och dylikt.