Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bokeh showdown

Produkter
(logga in för att koppla)
niklasl skrev:
Detta är tråden "Bokeh showdown" i forumet "Utrustning och teknik". Vi har gjort dig besviken genom hur diskussionen förs. Vänligen styr upp tråden och berätta hur den ska se ut i fortsättningen!
Nu börjar du snacka tjur bajs.

Visst är det teknik vi snackar i denna tråd (även om du snackar om att det är bilder istället för teknik).
Vad jag menar (för att upprepa mig) är att: hur bokeh'n på ett objektiv är spelar mindre roll för flertalet fotografer. Vissa blandar även ihop detta begrepp med att bra bokeh = kort skärpedjup.

För en del är det dock viktigt. Kanske tom lika viktigt som den enorma skillnaden på en 17-årig Ardbeg jämfört med en 12-årig för en whisky-älskare.
 
Vad som uppskattas som snygg bokeh är subjektivt och inget annat.

Jag tycker Led Zeppelin är världens bästa band, är dom det bara för att jag tycker det ?

I mitt tycke så är AF DC-Nikkor 105/2 bäst, men det är som sagt vad jag tycker.
 
Senast ändrad:
Att utseendet på oskärpen skiljer sig mellan vissa objektiv är ett objektivt faktum, och genom att jämföra impulssvar för givna bländare,fokuseringar och avstånd till punktljuskällan så går det att göra objektiva tester.

Sedan är det subjektivt vad man tycker är snyggt rörande karaktären på oskärpan. Hur mycket olika bildbetraktare stör sig på dessa saker varierar förståss också, precis som mevetenheten om att utseende på oskärpan kan distrahera en bort från huvudmotivet. Själv tycker jag bokeh kan spela ofantligt mycket större roll än t.ex. kornform, chromatiska aberationer och andra artefakter man ser i pixelstudier av digitalbilder eller högupplöst skannade analoga bilder. Har man för vana att se till att bilder är skarpa rakt igenom är förståss bokeh tämligen ointressent men jobbar man mycket med selektiv skärpa så är bokeh en av många faktorer att ta hänsyn till.
 
Här är en bild med Carl-Zeiss sonnar 150/2.8 till Hasselblad F-serien.
Själv tycker jag inte bokeh'n är så fin.
 

Bilagor

  • ann-sofie-harpa400.jpg
    ann-sofie-harpa400.jpg
    44 KB · Visningar: 693
matnyttige skrev:
..
Själv tycker jag inte bokeh'n är så fin.
Håller med Mats. Där är ju ett tydligt exempel på hur hård bokeh kan dra uppmärksamhet från motivet och göra det ansträngande för ögat att uppfatta huvudmotivets konturer. Kanske hade det varit bättre att försöka få även bakgrunden i fokus. Lövverk med genomstrilande ljus (många punktljus i princip) ställer ruggigt hårda krav på mjuka impulssvar hos optiken. Kanske speciellt för svartvit där man inte har någon färg som kan hjälpa en att framhäva huvudmotivet utan enbart kontrasterna. Kanske ett färgfilter för att styra ljusheten på bladverket jämfört med huvudmotivet kunde hjälpt med rätt färg?
 
Galaxens President skrev:
Håller med Mats. Där är ju ett tydligt exempel på hur hård bokeh kan dra uppmärksamhet från motivet och göra det ansträngande för ögat att uppfatta huvudmotivets konturer. Kanske hade det varit bättre att försöka få även bakgrunden i fokus. Lövverk med genomstrilande ljus (många punktljus i princip) ställer ruggigt hårda krav på mjuka impulssvar hos optiken. Kanske speciellt för svartvit där man inte har någon färg som kan hjälpa en att framhäva huvudmotivet utan enbart kontrasterna. Kanske ett färgfilter för att styra ljusheten på bladverket jämfört med huvudmotivet kunde hjälpt med rätt färg?

Hade nog funkat bra att vinjettera lite eller iaf mörka ner bakgrunden.
 
Mamiya RZ67 110mm/2,8 på full öppning...
Lite hård bokeh som i alla Mamiyas optiker, men helt ok i en sån här bild tycker jag.
 

Bilagor

  • flagg.jpg
    flagg.jpg
    45.9 KB · Visningar: 619
*bump*

Nån som har lite bokeh-bilder från tredjepartstillverkares makroobjektiv kanske (Sigma, Tamron, Tokina, m.fl.)?
Jag har nog insett att ett dylikt runt 100mm brännvidd är nästa investering, och jag rankar bokeh:n nästan högst på listan av alla specifikationsfördelar. Nåt sånt här:

1: Snygg bokeh
2: Färgåtergivning
3: Skärpa/kontrast
 
Nikon 50/1.2 Ais

Canon 5D med Nikon 50/1.2 Ais nedbländad till bl 2 och mellanring EF12 II. Iso 800 och 1/30s fri hand (min dotter Lina). Bilden är beskuren i vänsterkant till 4:3-format.

Ais-versionen av 50/1.2 har nio bländarlameller medan Ai-versionen har sju.

Ska bli spännande att se bilder från Canons nya 50/1.2 - dock kan man få tag i Nikon 50/1.2 med Canon-adapter för betydligt mindre pengar än vad 50/1.2 L kommer att kosta (USD 1599).
 

Bilagor

  • 060827_200549_5d_50-1.2_fs.jpg
    060827_200549_5d_50-1.2_fs.jpg
    48.7 KB · Visningar: 562
Såg att jag redan postat i denna tråden. Om någon bild är postad två gånger får ni ha överseende med det.

A
 
Som alltid fina bilder, Andreas. Vilket föredrar du med 50/1.2, försättslinsen eller mellanring? (Själv blev jag lite nyfiken på Noct-Nikkor 58/1.2 som lär ha bättre boke än 50/1.2 Ai(s) - dock lär den kosta en hel del och är svår att hitta).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.