Annons

Bokeh showdown

Produkter
(logga in för att koppla)
Westerberg skrev:
Solljus genom iskristaller.

Canon EF 135/2L USM.
Ett bra motivexempel men jag vet inte om jag kan hålla med om att detta visar en bra bokeh. Jag menar att även om kanterna på "oskärpecirkeln" är helt runda o så är de lite väl hårda mot bakgrunden?
 
matnyttige skrev:
Ett bra motivexempel men jag vet inte om jag kan hålla med om att detta visar en bra bokeh. Jag menar att även om kanterna på "oskärpecirkeln" är helt runda o så är de lite väl hårda mot bakgrunden?
Är kanske lite för ivrig med USM:andet. Bifogar en oredigerad version. Lite mjukare, fast inte så mycket. Ljuset var väldigt skarpt. Fick kisa lite när jag tittate genom sökaren.

Hur borde det se ut?
 

Bilagor

  • 137e0666.jpg
    137e0666.jpg
    13.8 KB · Visningar: 559
Björn, jag tycker nog inte att bakgrundsoskärpan är sådär jäkla tjusig heller tyvärr. Kolla på grenen. Den blir liksom "dubbel" istället för att bara bli trevligt suddig... Mina egna objektiv är dock mycket sämre i det avseendet, hehe.
 
hailstorm skrev:
WHOA... det var jävligt snyggt tecknat... snäppet bättre än canons 100/2.8 macro skulle jag vilja säga...

Ja, 85:an är riktigt vass tycker jag! Skulle vara kul dock att se något exempel från 85/1.2L. Den brädar förmodligen det mesta när det gäller bokeh.
 
eon skrev:
Är det där Gaussformad bokeh som Sigma 30 har?

Bilden till höger har en intensitet som varierar som en Gauss-klocka och det är åt det hållet man vill för att vara garanterad att alla bakgrunder blir jämna och mjuka när de är ur fokus. Oftast är det dock impulssvar som mer liknar bilden till vänster som de flesta objektiv ger, dvs en blobba som är ljusast mot kanten, vilket ger en nervösare bakgrund när den är ur fokus om bakgrunden inehåller små detaljer med hög kontrast. Har bakgrunden en avsaknad av skarpa kontraster så finns ingen anledning att leta efter dålig/bra bokeh.
 

Bilagor

  • test.jpg
    test.jpg
    1.8 KB · Visningar: 604
Det ser ut som om det sannolikt är ett impulssvar som motsvarar något mer åt mitt vänstra exempel än det högra ovan, i och med att det i vissa bilder blir hårdare linjer i oskärpan. Det skulle man inte få med ett mera avrundat impulssvar som mitt högra exempel. Däremot tycker jag den hårdare bokehn i blombilderna är riktigt effektfull och faller mig på läppen.
 
Jag har fått en del kritik tidigare då jag hävdat att betydelsen av ett objektivs bokeh är väldigt överdrivet. Tycker denna tråd visar att jag har rätt. Många bildexempel i tråden visar ej bra bokeh men många uppfattar att objektivet har fin bokeh bara för att skärpedjupet är kort.

Det får mig att tänka på något liknande då man satt vakt på Fotohuset i Göteborg för någon fotoutställning. (Detta fick man ofta göra om man var medlem i någon fotoklubb i Göteborgs omnejd).
Då kom det en del fotoklubbs-typer" som brydde sig mer om hur hörnen på utställningarbildernas passepartout såg ut än själva bilden. Tycker det finns paralleller med bokehsnacket.
 
Efter att ha läst lite mer om detta ämne, kan man väl kanske konstatera att inte många av de bilder som visas här visar bra/dålig bokeh eftersom de visar motiv där detta inte kan bedömas. Så har jag förstått det, rätta mig om jag har fel?

Min bild som jag presenterade tidigare, tagen med Canons 85/1.8 har vad jag kan förstå en bra "neutral" bokeh. För att uppnå det som richard ovan beskriver som den optimala bokehn är väl inte möjligt eftersom linsen då inte skulle prestera bra på andra områden?
 
matnyttige skrev:
Jag har fått en del kritik tidigare då jag hävdat att betydelsen av ett objektivs bokeh är väldigt överdrivet. Tycker denna tråd visar att jag har rätt. Många bildexempel i tråden visar ej bra bokeh men många uppfattar att objektivet har fin bokeh bara för att skärpedjupet är kort.
Frågan är hur många objektiv det finns som har vad som anses vara bra boke. För mig saknar det betydelse om en behagligt tecknad bakgrund beror på bra boke eller kort skärpedjup. Däremot finns det ju objektiv som åtminstone i kombination med vissa motiv inte ger den där lugna, suddiga bakgrunden som många eftersträvar. Och alla är väl antagligen överens om att ett spegeltele (som ju var populära på åttiotalet) inte har en angenämt tecknad bakgrund - fast många tyckte det var lite coolt då - och att hexagonala catchlights är mindre tilltalande.
matnyttige skrev:
Det får mig att tänka på något liknande då man satt vakt på Fotohuset i Göteborg för någon fotoutställning. (Detta fick man ofta göra om man var medlem i någon fotoklubb i Göteborgs omnejd).
Då kom det en del fotoklubbs-typer" som brydde sig mer om hur hörnen på utställningarbildernas passepartout såg ut än själva bilden. Tycker det finns paralleller med bokehsnacket.
Fast här pratar vi ju om bilden, inte passepartouten. Du slipper vakta denna diskussion! ;-)

Jag vill se mera bilder! Har Andreas kvar sin 35/1.4 eller var det för lite wow-effekt? ;-)
 
niklasl skrev:
Fast här pratar vi ju om bilden, inte passepartouten. Du slipper vakta denna diskussion! ;-)
Nej, det gör vi inte. Vi snackar om nästan obetydliga tekniska termer.

Det finns även personer som inte kan ta tills sig en bild för den är för brusig eller för kornig (även om det skulle vara en otroligt bra bild för övrigt).
 
Gårdis skrev:
Flera har utalat sig om att Bokén är ful på den här bilden: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/425698.htm?set=lp

Vad menar de med de exakt? att det blir "ringar" i lövverket? tex. att den är "hård". Hur ser man att den är hård?

mvh Viktor

Jag tycker att bokehn är ful för att ljuspunkterna är skarpa. Dock tycker jag att just denna bild vinner på det. Bilden blir mycket intressantare med denna skarpa bokeh än den hade varit utan (tycker jag i alla fall).
 
Gårdis skrev:
Flera har utalat sig om att Bokén är ful på den här bilden: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/425698.htm?set=lp

Vad menar de med de exakt? att det blir "ringar" i lövverket? tex. att den är "hård". Hur ser man att den är hård?
Jag håller med om att boken ser för-klig ut i den där bilden. Ljusa kanter och mörka kärnor.

MEN, just den där bilden tycker jag tjänar på det. Utan den uppseendeväckande bakgrunden skulle den vara mindre intressant (för mig).
 
matnyttige skrev:
Nej, det gör vi inte. Vi snackar om nästan obetydliga tekniska termer.
Detta är tråden "Bokeh showdown" i forumet "Utrustning och teknik". Vi har gjort dig besviken genom hur diskussionen förs. Vänligen styr upp tråden och berätta hur den ska se ut i fortsättningen!
 
Re: 85 1.2L på begäran

Anden skrev:
Nu är väl detta mer exempel på bakgrundsoskärpa än boke. Har väl en del bilder med ljuspunkter i bakgrunden men inget online. Vill ni se något speciellt så fråga så ska jag se efter...
Vad det än kallas så är det läckert! Snygga naturbilder! Väcker viljan att spara ihop till 85L.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.