Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bokeh showdown

Produkter
(logga in för att koppla)
s60761 skrev:
Visst åkte det tillbaka. Det är ett kännt problem som uppstår längst ute i hörnen på bilderna med Sigman. Så det är inte så ofta man ser det. Anledningen att mitt Sigma åkte tillbaka är att den frontfokuserade kraftigt, samt att jag tykte distortionen var lite för kraftig. Dock var den väldigt skarp och fin redan på f1.4, vilket kan vara användbart.

hmm ok

du kan inte lägga upp den bilden förminskad så man kan se den i sin helhet?
 
Har köpit mig en Carl Zeiss Jena Pancolor 50/1.8... undrar om bokehn mindre gaussisk än på mitt ef 50/1.8? ^^

Ser fram emot att testa.
 
Carl Zeiss Planar 50/1.7

Här bilder med Contax Carl Zeiss Planar 50/1.7 på bländare 1.7 med EOS 1Ds. I båda fallen är avståndet vid eller nära närgränsen som är 0,6 m.
 

Bilagor

  • 060124_145143_1ds_cz50-17_17_fs.jpg
    060124_145143_1ds_cz50-17_17_fs.jpg
    46.2 KB · Visningar: 1,042
Carl Zeiss Planar 50/1.7

Och här en nattbild på bl 1.7, handhållet 1/12 s (iso 100).
 

Bilagor

  • 060124_171829_1ds_cz50-17_17_fs.jpg
    060124_171829_1ds_cz50-17_17_fs.jpg
    54.5 KB · Visningar: 1,046
Re: Carl Zeiss Planar 50/1.7

niklasl skrev:
Och här en nattbild på bl 1.7, handhållet 1/12 s (iso 100).

Snyggt.
Dock intressant att ljuspunkterna blir eliptiska ju längre ut från bildmitt de kommer. Det har väl att göra med att ljusstrålarna faller in flackare mot sensorn i ytterkant.
/Erik
 
Carl Zeiss Planar 50/1.7

En till, med fokus några meter bort. Här syns inte så mycket av optikens boke men det syns att man slipper stjärnor kring ljuskällorna och interna reflexer. Bl 1.7.
 

Bilagor

  • 060124_172512_1ds_cz50-17_17_fs.jpg
    060124_172512_1ds_cz50-17_17_fs.jpg
    56.9 KB · Visningar: 1,007
Re: Re: Carl Zeiss Planar 50/1.7

eon skrev:
Snyggt.
Dock intressant att ljuspunkterna blir eliptiska ju längre ut från bildmitt de kommer. Det har väl att göra med att ljusstrålarna faller in flackare mot sensorn i ytterkant.
/Erik
Ju vidare bildvinkel optiken har desto mera av detta ser man. Teleobjektiv brukar ge cirklar som är mera likformade över bildytan.
 
eon skrev:
Snyggt.
Dock intressant att ljuspunkterna blir eliptiska ju längre ut från bildmitt de kommer. Det har väl att göra med att ljusstrålarna faller in flackare mot sensorn i ytterkant.
/Erik
Det är riktigt att fläckarna tenderar att bli elliptiska vid större bildvinklar, men om vi ska vara noga så är fläckarna i det här fallet inte är elliptiska utan linsformade (de är inte mjukt avrundade som ellipser ska vara utan har två distinkta vinklar som blir spetsigare ju längre ut mot hörnen vi kommer). Detta innebär att huvudorsaken istället är vinjettering, d v s att det finns andra fysiska hinder än själva bländaren i ljusets väg. De främre och/eller bakre linserna är helt enkelt ”för små”.

Att ljusstarka objektiv har detta fel ska vi egentligen inte klaga för mycket över, gluggarna skulle bli större, tyngre och inte minst dyrare om man gjorde dem helt vinjetteringsfria, (naturligtvis ska vi kunna kräva att problemet i huvudsak är borta ett, eller högst två steg nedbländat). Det är mycket allvarligare när det förekommer hos ljussvaga objektiv, då får man ofta dras med problemet över större delen av bländarskalan.
niklasl skrev:
Ju vidare bildvinkel optiken har desto mera av detta ser man. Teleobjektiv brukar ge cirklar som är mera likformade över bildytan.
Det stämmer vad gäller de ellipsformade oskärpehetsfläckarna, de linsformade förekommer däremot nästan alltid på full öppning även med teleobjektiv. Däremot döljs detta ofta av att fläckarna med teleobjektiv ofta blir så stora att det bara är de centralt placerade som syns i sin helhet, om oskärpehetsfläckarna är lika små som i ditt exempel så syns det emellertid tydligt.
 
Jag har ett Sigma 24/1,8 EX som ger jävligt ful bokeh vid full bländaröppning. Kanske inte lika jävlig som bilden från Sigma 30/1,4 dock. Men jag antar att man får tåla sånt när det bara kostar 3 lock för så kort brännvidd med den ljusstyrkan?

Dock blir ju skärpedjupet också större med kortare brännvidd, så det är inget jätteproblem om man inte ska ta närbilder.

Tycker också att kitobjektivet till min Nikon D50 ger fin bokeh för priset.
 
Ove: Härliga bilder med Sigmat som tycks vara bra även beträffande boke. Hudfärgen i bilderna med människor har blivit väldigt bra.
 
ZD50-200mm/2.8-3.5

Camera: Olympus E-300
Lens: Olympus ED 50-200mm f2.8/3.5
ISO: 100
Aperture: F4.5
Shutter Speed: 1/400s
Focal Length: 158mm
 

Bilagor

  • p8052688hf400.jpg
    p8052688hf400.jpg
    43.7 KB · Visningar: 677
Re: ZD50-200mm/2.8-3.5

Måste faktiskt påstå att jag inte tycker det där var speciellt snyggt. Kolla på kanten mellan vatten och skog.
 
niklasl skrev:
Ove: Härliga bilder med Sigmat som tycks vara bra även beträffande boke. Hudfärgen i bilderna med människor har blivit väldigt bra.
Tack Niklas. Jag är mer än nöjd med den gluggen. Den är bra på både skärpa och oskärpa (bokeh) samt att färgåtergivningen är grymt bra.

mvh/Ove
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.