Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blev stoppad av polis idag när jag fotade på offentlig plats

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter_Sthlm

Avslutat medlemskap
Hej!

Idag tog jag en fotopromenad på Kungsholmen i Stockholm. Tog några bilder på polishuset eftersom jag tycker att det är en av stans vackraste byggnader, då plötsligt en civilklädd polis dyker upp bakom mig och ber mig att sluta fotografera.

Han upplyste om att byggnaden är klassad som skyddsobjekt och är förbjuden att fotografera. Jag bad om ursäkt och sa att jag inte kände till det. Såg ju inga förbudsskyltar uppsatta och jag befann mig ju på offentlig plats. Han bad att få se mitt leg och ställde en massa frågor. Jag erbjöd efter ett tag att visa honom bilderna jag nyss tagit och eventuellt radera dom eftersom jag inte ville hamna i trubbel. Han inspekterade bilderna men jag behövde inte radera dom, och sen fick jag lämna platsen.

Min fråga är nu: Hade han rätt? Är det förbjudet att fotografera polishuset på Kungsholmen? Att det är det *inne* i byggnaden förstår jag, men från gatan? På offentlig plats? Har mycket svårt att tänka mig det.
 
Jag har inte tittat så jag ska inte svära på det, men det är inte alls otroligt att det är ett skyddsobjekt. I så fall finns det det skyltar (även om du nu inte råkade se dem) där det står vad som gäller, t ex avbildningsförbud. Är så fallet spelar det ingen roll var du befinner dig - det är förbjudet, punkt slut.
 
Tack för ditt svar Martin! Att det är ett skyddsobjekt tvivlar jag inte på, men vad jag har förstått så behöver inte det automatiskt innebära att det är förbjudet att fotografera. Men jag ska ta en titt nästa gång jag går förbi byggnaden och se om det finns skyltar uppsatta. Jag såg inga idag iaf.

Mvh Peter
 
Tack för ditt svar Martin! Att det är ett skyddsobjekt tvivlar jag inte på, men vad jag har förstått så behöver inte det automatiskt innebära att det är förbjudet att fotografera. Men jag ska ta en titt nästa gång jag går förbi byggnaden och se om det finns skyltar uppsatta. Jag såg inga idag iaf.

Mvh Peter

Nej, det är helt korrekt att skyddsobjekt inte automatiskt betyder fotograferings/avbildningsförbud. Det står som sagt på skyltarna vad som gäller. Sedan går det ju att begära, och eventuellt få tillstånd, att på ett eller annat sätt få avbilda skyddsobjekt också, men det är ju en annan femma.
 
Så vitt jag vet sitter det inga skyltar uppe och vet inte vad som gäller. Men det är ett skyddsobjekt vilket blir uppenbart om man går in i receptionen som bemannas av skyddsvakter.

Jag tror mig veta varför det eventuellt är fotoförbud också men vad jag vet är det inget som syns från utsidan. Jag har varit där och plåtat i jobbet och det var inga som helst problem. Dom nämnde inte ens att det var fotoförbud vad jag minns och då plåtade jag på ganska friskt ändå.

Mvh
Maverick
 
jag går förbi Polishuset på Kungsholmen varje dag på väg till jobbet och har åtskilliga bilder på det, struntprat att man inte får plåta, och inte heller finns några skyltar.
 
Det måste inte finnas skyltar för att det skall vara ett skyddsobjekt.

Men då är det också så att du kan fotografera så mycket du orkar tills du blir upplyst om att det är ett skyddsobjekt. Du är inte heller på ngt sätt skyldig att lämna ifrån dig de bilder du redan har tagit.
 
Låter mycket mycket märkligt, undrar om samma "polis" springer ut när alla TV kanaler låter sina reportrar ha polishuset som bakgrund.

Är du säker på att det var en riktig polis och inte nån civilanställd tomte?
 
Det måste inte finnas skyltar för att det skall vara ett skyddsobjekt.

Men då är det också så att du kan fotografera så mycket du orkar tills du blir upplyst om att det är ett skyddsobjekt. Du är inte heller på ngt sätt skyldig att lämna ifrån dig de bilder du redan har tagit.

Nej, men det blir ju som sagt lite svårt att hävda uppsåt eller vårdslöshet vid brott mot lagen om man inte skyltar...

Det är riktigt att du inte behöver lämna ifrån dig. Det kan den som bevakar skyddsobjektet ombesörja medelst beslag istället... ;)

"14 § Den som bevakar ett skyddsobjekt får ta i beslag föremål, som skäligen kan antas ha betydelse för utredning av brott mot denna lag eller vara förverkade."
 
Nej, men det blir ju som sagt lite svårt att hävda uppsåt eller vårdslöshet vid brott mot lagen om man inte skyltar...

Det är riktigt att du inte behöver lämna ifrån dig. Det kan den som bevakar skyddsobjektet ombesörja medelst beslag istället... ;)

"14 § Den som bevakar ett skyddsobjekt får ta i beslag föremål, som skäligen kan antas ha betydelse för utredning av brott mot denna lag eller vara förverkade."

Den som bevakar, det gör den som är utsedd av länstyrelsen mig veterligen, en skyddsvakt med andra ord
 
Den som bevakar, det gör den som är utsedd av länstyrelsen mig veterligen, en skyddsvakt med andra ord

"9 § För bevakning av skyddsobjekt får anlitas polismän, militär personal eller annan särskilt utsedd personal.

Den som bevakar ett skyddsobjekt och inte är polisman benämns skyddsvakt."
 
Så vitt jag vet sitter det inga skyltar uppe och vet inte vad som gäller. Men det är ett skyddsobjekt vilket blir uppenbart om man går in i receptionen som bemannas av skyddsvakter.

Jag tror mig veta varför det eventuellt är fotoförbud också men vad jag vet är det inget som syns från utsidan. Jag har varit där och plåtat i jobbet och det var inga som helst problem. Dom nämnde inte ens att det var fotoförbud vad jag minns och då plåtade jag på ganska friskt ändå.

Nästa gång jag går förbi så ska jag gå in i receptionen och fråga vad som gäller. Verkar märkligt som sagt var om man inte får plåta byggnaden. Finns ju gott om bilder på den att tillgå på Google om man har onda avsikter. Och ingen terrorist eller spion är väl så korkad att han/hon går omkring utanför med en stor systemkamera runt halsen :)
 
Låter mycket mycket märkligt, undrar om samma "polis" springer ut när alla TV kanaler låter sina reportrar ha polishuset som bakgrund.

Är du säker på att det var en riktig polis och inte nån civilanställd tomte?

Vet inte, jag kom på efteråt att han aldrig visade något leg. Borde ha tänkt på det och inte visat mitt innan han visade sitt, men han verkade trovärdig och man blir ju lite paff när sånt här händer.
 
Hej!

Idag tog jag en fotopromenad på Kungsholmen i Stockholm. Tog några bilder på polishuset eftersom jag tycker att det är en av stans vackraste byggnader, då plötsligt en civilklädd polis dyker upp bakom mig och ber mig att sluta fotografera. ...

Fotade du polisen? Visade den föregivna polisen legitimation?
 
Fotade du polisen? Visade den föregivna polisen legitimation?

Nej, han visade aldrig något leg kom jag på efteråt. Jag borde ha tänkt på det som sagt, men det var väl även fel av honom isåfall?

Jag fotade inga människor. Bara en del av den fina fasaden plus träden som börjar blomma. En vårbild helt enkelt :)
 
polishus och skyddsobjekt

de två polishusen i malmö är skyddsobjekt, men kan inte svära om det är med eller utan fotoförbud ska kolla när jag kommer in i malmö nästa gång. vet att det är annan stad men tror att de kör rätt så gemensamt i hela sverige.
 
Så vitt jag vet sitter det inga skyltar uppe och vet inte vad som gäller. Men det är ett skyddsobjekt vilket blir uppenbart om man går in i receptionen som bemannas av skyddsvakter.
...
Med vilken logik skulle skyddsvakter konstituera skyddsobjekt? Är alla innevånare på Jungfruöarna jungfrur? Eller kanske oskulder?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.