Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blev stoppad av polis idag när jag fotade på offentlig plats

Produkter
(logga in för att koppla)
Det "knugliga" slottet är ett skyddsobjekt i allra högsta grad fotoförbud?Icke sa nicke.Dessutom har bylingen inte rätt att avkräva dig legg bara för att du fotar huset.Du skulle sagt att i sverige har vi inte legitimationstvång eftersom vi inte är en diktatur och sagt, tack och adjö farbror länsman och ha en bra dag på jobbet.

Ah... det måste har varit en hyperaktivt arsle med damp typisk besserwisser!
Förbjudet att beträda är inta samma sak som förbjudet att fotografera och när det stor förbjudet att fotografera behöver inte betyda att det är förbjudet att beträda. Såg skyltar med båda då är man i "deep shit".

Du skulle ha varit lite tuffare och frågat efter legitimation och har gått direkt och anmält honom för tjanstefel
Ta och lugna ner dig lite nu...

Polishuset på Kungsholmen är skyddsobjekt och har (åtminstone delvis) fotoförbud.
Skyddsobjekt med fotoförbud = förbjudet att fotografera även från offentlig plats

Så, det finns förmodligen inte skuggan av "tjänstefel" här.

Det "knugliga" slottet är ett skyddsobjekt i allra högsta grad fotoförbud?Icke sa nicke.Dessutom har bylingen inte rätt att avkräva dig legg bara för att du fotar huset.Du skulle sagt att i sverige har vi inte legitimationstvång eftersom vi inte är en diktatur och sagt, tack och adjö farbror länsman och ha en bra dag på jobbet.
Nej, men har du fotograferat ett skyddsobjekt med fotoförbud (om vi antar att det faktiskt var det som hände trådskaparen) så har polis/skyddsvakt all rätt/skyldighet att identifiera dig, samt i vissa fall göra beslag och/eller frihetsberöva. Om ID sedan sker den enkla vägen, med frivilligt ID-kort på plats, eller den jobbiga vägen, omhändertagande och färd till polisstation tills identifiering är utförd, är oväsentligt.

Men, du har rätt i att det inte finns tvång att bära ID i Sverige.

Ta och lugna ner dig lite nu...

Polishuset på Kungsholmen är skyddsobjekt och har (åtminstone delvis) fotoförbud.
Skyddsobjekt med fotoförbud = förbjudet att fotografera även från offentlig plats

Så, det finns förmodligen inte skuggan av "tjänstefel" här.

som jag har förstått skyddsobjekt betyder att man inte får beträda utan tillstånd säger ingenting om fotograferingsförbud. Museer till exempelvis kan beträdas men har fotoförbud. Om det är båda då står det beträda och fotografering förbjudet som till ex militära områden.

Och jag är jävligt lugn!

Värt att påpeka är att det går att göra ett envarsgripande när någon står och plåtar skyddsobjekt då det de facto är fängelse i straffskalan för brott mot 7§ i skyddslagen.

som jag har förstått skyddsobjekt betyder att man inte får beträda utan tillstånd säger ingenting om fotograferingsförbud. Museer till exempelvis kan beträdas men har fotoförbud. Om det är båda då står det beträda och fotografering förbjudet som till ex militära områden.

Och jag är jävligt lugn!

Skyddsobjekt är behäftade med de bestämmelser man funnit tillräckliga. Det finns inget som säger att det måste vara tillträdesförbud utan det kan vara enbart avbildningsförbud. Det kan också vara bad, dyk och ankringsförbud istället. Kanske inte så aktuellt för en byggnad dock.

Museer har absolut ingenting med saken att göra. Att de har fotoförbud har ingenting med skyddslagen att göra.

Det förstår jag också om museer jag bara använde detta som verifiering av tolkning. Jag har sätt skyltar där det stod klart och tydligt att

"Förbjudet att beträda och fotografera"

Och jag har bild på polishuset och ingen har stoppat mig men jag tror att jag skulle ha blivit stoppad om jag skulle gått in utan invitation. :)

Kollade du HANS legitimation

Hej!

Idag tog jag en fotopromenad på Kungsholmen i Stockholm. Tog några bilder på polishuset eftersom jag tycker att det är en av stans vackraste byggnader, då plötsligt en civilklädd polis dyker upp bakom mig och ber mig att sluta fotografera.

Han upplyste om att byggnaden är klassad som skyddsobjekt och är förbjuden att fotografera. Jag bad om ursäkt och sa att jag inte kände till det. Såg ju inga förbudsskyltar uppsatta och jag befann mig ju på offentlig plats. Han bad att få se mitt leg och ställde en massa frågor. Jag erbjöd efter ett tag att visa honom bilderna jag nyss tagit och eventuellt radera dom eftersom jag inte ville hamna i trubbel. Han inspekterade bilderna men jag behövde inte radera dom, och sen fick jag lämna platsen.

Min fråga är nu: Hade han rätt? Är det förbjudet att fotografera polishuset på Kungsholmen? Att det är det *inne* i byggnaden förstår jag, men från gatan? På offentlig plats? Har mycket svårt att tänka mig det.

Det är helt OK att fota polishuset, kollade du hans leg

Nej, men har du fotograferat ett skyddsobjekt med fotoförbud (om vi antar att det faktiskt var det som hände trådskaparen) så har polis/skyddsvakt all rätt/skyldighet att identifiera dig, samt i vissa fall göra beslag och/eller frihetsberöva. Om ID sedan sker den enkla vägen, med frivilligt ID-kort på plats, eller den jobbiga vägen, omhändertagande och färd till polisstation tills identifiering är utförd, är oväsentligt.

Men, du har rätt i att det inte finns tvång att bära ID i Sverige.

Ja du har rätt gäller fotoförbud har polisen rätt att begära legg eftersom du har brutit mot lagen.Jag antog att ett skyddsobjekt per automatik är belagt med fotoförbud vilket nog inte stämmer.Men det var allt en övernitisk byling kanske hade fotografen turban och stort skägg.

Det är helt OK att fota polishuset, kollade du hans leg

Nej, som jag skrev så blev jag så paff att jag glömde be om ID. Skulle naturligtvis ha gjort det. Angående fotografering av polishuset så har det kommit lite olika bud här. Vissa hävdar att det är ok, andra inte. Jag såg iaf inga förbudsskyltar där. Någon annan som har gjort det?

Mvh Peter

Nej, som jag skrev så blev jag så paff att jag glömde be om ID. Skulle naturligtvis ha gjort det. Angående fotografering av polishuset så har det kommit lite olika bud här. Vissa hävdar att det är ok, andra inte. Jag såg iaf inga förbudsskyltar där. Någon annan som har gjort det?

Mvh Peter

Hej
Om du läser Björn Bergenheims inlägg på sida två så framgår det att det finns skyltar på huset.
Björn Mattsson

Värt att påpeka är att det går att göra ett envarsgripande när någon står och plåtar skyddsobjekt då det de facto är fängelse i straffskalan för brott mot 7§ i skyddslagen.

Det är oxo värt att notera att det samma går att göra mot någon som falskt utger sig för att vara polis :)
(Vilket det troligen är frågan om denne vägrar visa polis-leg, vilket iofs inte är aktuellt i detta fall)

Jag går förbi Polishuset varje dag till jobbet, och det finns verkligen uppsatta "Fotografering förbjuden, skyddsobjekts"-skyltar på huset. Att sen folk inte bryr sig om det är en annan femma, men skyltarna finns där. Sitter bla på båda sidorna av ingången (den sidan som vätter mot rådhuset).

Då måste jag fråga, exakt var på polishuset sitter dessa skyltar? Jag gick förbi där idag och det finns inga skyltar uppsatta om att fotografering är förbjuden. Det finns några av denna typ uppsatta:
http://www.ab.lst.se/upload/bilder/omrades_bilder/raddning_och_sakerhet/Tilltrforb_hel.JPG

Men som sagt, ingen skylt om fotoförbud.

Visst, men du tror inte jag skulle få samma svar av dem som av nissen som kom utspringande ur polishuset?

Du menar alltså att de har anledning att ljuga om huruvida det är fotoförbud eller inte? Du lär väl kunna kontakta länsstyrelsen också eftersom det är de som beslutar om civila skyddsobjekt.

Du menar alltså att de har anledning att ljuga om huruvida det är fotoförbud eller inte? Du lär väl kunna kontakta länsstyrelsen också eftersom det är de som beslutar om civila skyddsobjekt.

Tja, pajasen som stoppade mig uppträdde ju inte korrekt så varför skulle resten av de som jobbar där göra det?

Länsstyrelsen är helt klart en bättre instans i detta ärende. Men strunt samma, det finns inga skyltar om fotoförbud uppsatta runt byggnaden. Det tolkar jag som att det är fritt fram att fotografera den. Om det nu skulle vara förbjudet att fotografera en byggnad mitt i innerstaden så får de väl för sjutton skylta ordentligt!

Hej!

Idag tog jag en fotopromenad på Kungsholmen i Stockholm. Tog några bilder på polishuset eftersom jag tycker att det är en av stans vackraste byggnader, då plötsligt en civilklädd polis dyker upp bakom mig och ber mig att sluta fotografera.

Han upplyste om att byggnaden är klassad som skyddsobjekt och är förbjuden att fotografera. Jag bad om ursäkt och sa att jag inte kände till det. Såg ju inga förbudsskyltar uppsatta och jag befann mig ju på offentlig plats. Han bad att få se mitt leg och ställde en massa frågor. Jag erbjöd efter ett tag att visa honom bilderna jag nyss tagit och eventuellt radera dom eftersom jag inte ville hamna i trubbel. Han inspekterade bilderna men jag behövde inte radera dom, och sen fick jag lämna platsen.

Min fråga är nu: Hade han rätt? Är det förbjudet att fotografera polishuset på Kungsholmen? Att det är det *inne* i byggnaden förstår jag, men från gatan? På offentlig plats? Har mycket svårt att tänka mig det.

Utan att veta något, så känns det som om du blivit antastad av Kalle Blomkvist! ;)

Den som verkligen vill fota av Polishuset, kan gör det med en teknik, så ingen märker ett dyft!
Tycker det känns tråkigt, oproffsigt och okunnigt att uppträda så här!
/Bengan

Ps. Kollade på Eniro kartor nyss, ni vet det där man kan åka" på gatorna i Stockholm City liksom.
(Dom har visst fotat det med en kamera monteras på taket av en bil och så lägger dom ut det på internet)
Fina bilder på både fram och baksidan av Polishusen på Kungsholmen!
Tur att Kalle Blomkvist inte såg den fotograferingen! ;)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar