ANNONS
Annons

Blev stoppad av polis idag när jag fotade på offentlig plats

Produkter
(logga in för att koppla)
Om Google får fota polishuset så borde vem som helst få fota det utan problem, eller hur ?

http://maps.google.se/maps?hl=sv&ie=UTF8&ll=59.331504,18.039057&spn=0.002088,0.008009&t=h&z=18&iwloc=A&q=Stockholms+polishus&cid=4813304925269499534

(hoppas jag hittade rätt polishus nu hehe)

/ Magnus

Det finns med på Eniros flygbild, MEN INTE på utsiktsbilderna. Där är det bara gigantiska pixlar över det hela, vilket väl tyder på att det är vissa detaljer man har synpunkter på.
 
Nu handlar inte detta om just foto,

men för många år sedan råkade jag ut för att tillsammans med några kompisar, befinna oss nära ett område där det varit lite inbrott den sista tiden.
Plötsligt stannar en vit van oss, och ut kommer en gubbe som hej vilt gormar en massa och säger att han har polisen i andra änden mobilen och tvingade oss visa leg, och tog kontaktuppgifter och fick poliserna att söka efter oss i registret osv..

-JAHA, ute och kör mammas bil?
-jaaa...? svarade man rädd som fan.

När han inte fick någon träff, mumlade han nånting och försvann från platsen. Jag lyckades fråga om han var polis, nej jag har inte med detta att göra svarade han.

Snacka om att detta har grämt mig i flera år!
Det är lätt att vara efterklok, men jag hade också bett om att få se den där "polisens" legimitation!
Jag tror! att det är tjänstebrott att utge sig för att vara polis, om man inte kan styrka det med legitimation.

Ut och fota igen och se om polisen är på dig igen ;)
 
Det finns med på Eniros flygbild, MEN INTE på utsiktsbilderna. Där är det bara gigantiska pixlar över det hela, vilket väl tyder på att det är vissa detaljer man har synpunkter på.
FRA är utklonad på eniro, men inte på google maps.

Angående polisleg ser det ut såhär. Bara den ena delen utav de två räknas inte. Föregivande av allmän ställning är korrekt.
 
Senast ändrad:
Jodå, det var rätt polishus :)

Kollade även Google "Street View" (eller vad det heter) i min iPhone, inga problem där heller.
Google fotar alla skyddsobjekt med fotoförbud vad jag vet. Först när man börjar leta efter känsliga ställen i Washington som det börjar bli pixligt.
Eniro har visst en bild på ett skyddsobjekt med fotoförbud här.
 
Hej!

Min fråga är nu: Hade han rätt? Är det förbjudet att fotografera polishuset på Kungsholmen? Att det är det *inne* i byggnaden förstår jag, men från gatan? På offentlig plats? Har mycket svårt att tänka mig det.

Jag går förbi Polishuset varje dag till jobbet, och det finns verkligen uppsatta "Fotografering förbjuden, skyddsobjekts"-skyltar på huset. Att sen folk inte bryr sig om det är en annan femma, men skyltarna finns där. Sitter bla på båda sidorna av ingången (den sidan som vätter mot rådhuset).

Här går det att se skylten, även om det är väldigt svårt att se att det verkligen är fotoförbjudsskylten. http://maps.google.se/maps?hl=sv&ie...d=n6LaP2jyk2gHtoZJx6Xc6w&cbp=12,225.2,,1,7.18

/Björn
 
Senast ändrad:
Jag går förbi Polishuset varje dag till jobbet, och det finns verkligen uppsatta "Fotografering förbjuden, skyddsobjekts"-skyltar på huset. Att sen folk inte bryr sig om det är en annan femma, men skyltarna finns där. Sitter bla på båda sidorna av ingången (den sidan som vätter mot rådhuset).

Tack Björn! Jag såg inga skyltar och frågade faktiskt "polisen" varför det inte fanns några skyltar uppsatta om fotoförbudet. Han svarade att det inte finns några. Men där ser man, då är ju det hela utrett nu. Jag gjorde fel.

Mvh Peter
 
Hej!

Idag tog jag en fotopromenad på Kungsholmen i Stockholm. Tog några bilder på polishuset eftersom jag tycker att det är en av stans vackraste byggnader, då plötsligt en civilklädd polis dyker upp bakom mig och ber mig att sluta fotografera.

Han upplyste om att byggnaden är klassad som skyddsobjekt och är förbjuden att fotografera. Jag bad om ursäkt och sa att jag inte kände till det. Såg ju inga förbudsskyltar uppsatta och jag befann mig ju på offentlig plats. Han bad att få se mitt leg och ställde en massa frågor. Jag erbjöd efter ett tag att visa honom bilderna jag nyss tagit och eventuellt radera dom eftersom jag inte ville hamna i trubbel. Han inspekterade bilderna men jag behövde inte radera dom, och sen fick jag lämna platsen.

Min fråga är nu: Hade han rätt? Är det förbjudet att fotografera polishuset på Kungsholmen? Att det är det *inne* i byggnaden förstår jag, men från gatan? På offentlig plats? Har mycket svårt att tänka mig det.

Man får nog säga att det inte är, tillåtet att fota byggnaden, just skyddsobjekt, men det beror nog mest på hur löjligt kinkig polisfanskapet du träffade på var/är, (Jag har nyligen i somras vistats i "fyllecell" i byggnaden, "inte att rekommendera", inga pistoler/tjänstevapen tillåtna opp i huset...minns inte från vilket våningsplan, men så var det...Torrdass mentalitet går de under...(Inget fel med det iofs.) :-D
 
Senast ändrad:
Personal-baracken vid återviningscentralen i librobäck Uppsala har en skyddsobjekt-skylt på väggen, jag tror dom har snott den nånstans.
 
Man får nog säga att det inte är, tillåtet att fota byggnaden, just skyddsobjekt, men det beror nog mest på hur löjligt kinkig polisfanskapet du träffade på var/är, (Jag har nyligen i somras vistats i "fyllecell" i byggnaden, "inte att rekommendera", inga pistoler/tjänstevapen tillåtna opp i huset...minns inte från vilket våningsplan, men så var det...Torrdass mentalitet går de under...(Inget fel med det iofs.) :-D
Öh vad? Polisfanskapet? Jag trodde polisen jobbade för "våra" skattepengar? Jag har gått här och trott att de fins till för att att hjälpa laglydiga medborgare från att råka ut för brottslig verksamhet? Sedan som du skriver kan man tolka hur man vill, så det gör jag här! För jäkligt att fyllona inte får ha pistol med sig efter vissa våningsplan! Ja du sånt hät gör mig verkligen förbannad och hatisk mot svenska poliskåren.
>Ironiserar Lasse
 
Ah... det måste har varit en hyperaktivt arsle med damp typisk besserwisser!
Förbjudet att beträda är inta samma sak som förbjudet att fotografera och när det stor förbjudet att fotografera behöver inte betyda att det är förbjudet att beträda. Såg skyltar med båda då är man i "deep shit".

Du skulle ha varit lite tuffare och frågat efter legitimation och har gått direkt och anmält honom för tjanstefel
 
Öh vad? Polisfanskapet? Jag trodde polisen jobbade för "våra" skattepengar? Jag har gått här och trott att de fins till för att att hjälpa laglydiga medborgare från att råka ut för brottslig verksamhet? Sedan som du skriver kan man tolka hur man vill, så det gör jag här! För jäkligt att fyllona inte får ha pistol med sig efter vissa våningsplan! Ja du sånt hät gör mig verkligen förbannad och hatisk mot svenska poliskåren.
>Ironiserar Lasse

Det var inte fyllona som inte fick ha tjänstevapnet med sig ovan vissa våningsplan...utan polisen själva , (det sitter anslag i hissen), det finns en förklaring det det, men den är inte fotorelaterad & hör hemma i något annat forum...
Jag är inte heller hatisk mot svenska poliskåren, men han borde ha styrkt att han, verkligen kunde ha en åsikt i "fotande av skyddsobjekt", genom att visa legitimation...

Känns som dags att låta forum "ämnet" vara nu...Och vi konstaterar: Vi fotar inte ställen, där vi iaf nu vet(!) att det sitter skyltar om fotoförbud.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.