elbe
Avslutat medlemskap
Detta är lite av vad jag menar. För lite engagemang på plats och för lite tålamod att komma tillbaka när ex ljuset faller annourlunda alt prova annan vinkel, annan mätmetod etc. Jag menar inte att dömma eller säga vad som är rätt eller fel. Kanske mer undrar över om det fotografiska får stå tillbaka för mycket för efterbearbetning och hur "rätt" det känns...
Ditt svar får mej att tro att du inte vet vad en linjär rå-bild innebär. Den är alltid väldigt kontrastlös och grå och trist och om du fotar i jpg så är det en sådan rå-bild som kamerar bildbehandlar efter de skärpe-, kontrast och färginställningar du har ställt in i kameran. Skillnaden är enbart att om du fotograferar i rå-format så väljer du att göra alla dessa inställningar efteråt i datorn.
Ljuset var f.ö. väldigt bra vid fototillfället, mjukt och behagligt för att fotografera mosippor, som ju är en "mjuk" blomma. Bilden jag lade upp var bara ett exempel och inte speciellt bra som bild. I länken här nedan finns det tre bilder till tagna vid exakt samma fototillfälle och behandlade på samma sätt från lika grå och trista rå-filer.
Kollla gärna genom att klicka här, bilderna 5, 6 och 7 uppifrån...
Manipulerade? Nej bara framkallade...
Senast ändrad: