Jag har upplevt genom åren att mitt eget fotograferande inte har någon större mening. Bilder skapas, men utan något egentligt syfte eller någon röd tråd. Jag har mest fotograferat landskap/natur, men också provat på fågelfotografering, att skapa "konstbilder" och gatufotografering.
En del av dem bilder jag har skapat har jag förvisso gillat, men aldrig till den grad att jag känner att bilderna betyder något speciellt för mig. De få bilder som jag ändå har känt lite extra för har ofta varit tagna på människor. Men att bara helt "random" gå runt på stan och fotografera människor känns inte riktigt som min grej.
Om jag skulle fotografera människor så bör det i så fall vara projektbaserat där man under en (längre) tid kan följa en person eller en grupp av människor och på så sätt få en helt annan och djupare inblick i deras liv. Det skulle kunna handla om den sista yrkesfiskaren och hans arbete på någon liten ö, om någon person som kanske har valt att leva sitt liv i samhällets utkant eller kanske om den där 89-åriga damen som varje onsdag tar på sina träningsskor för att ge sig ut på en joggingtur och som siktar på att klara av tjejmilen. Typ så. Det finns oändliga historier runt omkring oss som väntar på att få berättas!
Idag flanerade jag omkring i stan (Karlskrona) med mina kameror, och väl hemma fick jag en idé om ett nischat fotoprojekt som skulle vara ganska kul att genomföra. Ett projekt som man kan hålla på med under en lång tid och även upprepas på andra platser/i andra städer om man så vill. Det har ingenting med människor att göra, men eftersom det finns en röd tråd i projektet så känns det i alla fall mer meningsfullt än att bara skapa en massa "lösryckta" bilder.
Har ni genomfört något nischat fotoprojekt över en längre tid? Kanske håller ni på med något just nu eller har alltid ett sådant på gång samtidigt som ni fotograferar andra saker? Upplever ni att dessa längre fotoprojekten ger mer tillfredsställelse än då ni fotograferar utan någon egentlig plan eller röd tråd inblandad?
Det hade varit intressant att höra era tankar kring detta!