Alltså, du vevar på om dina brusreduceringsprogram i var och varannan tråd. Det finns en tydlig trend i att du mållåser på något och har det som standardsvar på det mesta, tills du sedan hittar något nytt att köra med. Du har därmed bestämt dig för en lösning som letar efter ett problem, som trådstartaren i det här fallet rimligen inte har med de aktuella bilderna.
Det går att få skarpa bilder med min gamla D700, helt utan någon "AI"-brusreducering, till och med om man använder gamla objektiv, även om det föråstås finns gränser för hur dåliga de får vara. Och ja, trots att det är en spegelreflex, som du fått för dig inte kan producera en skarp bild ens under vapenhot. Sedan blir det förstås bättre med D850 som sannolikt kommer att förbli den bästa spegelreflexen Nikon producerat i skärpehänseende, men de här bilderna som visats i tråden har ju i sin nedminskade form faktiskt upplösning som mer påminner om D2h, D100 och D70.
Jag håller med andra om att bilderna ser ut att vara fokuserade för nära, men jag skulle nog hellre vilja se en råfil än skärmdumpar och nedminskade bilder. Det är inte helt optimalt att utvärdera utifrån bilderna i tråden. Bilder jag har från ett tydligt decentrerat objektiv ser ju inte så farliga ut om jag minskar ned dem, men det är välidgt uppenbart i vissa i full storlek (objektivet fick åka till "doktorn" på begagnatgaranti).
Nu kan du förstås inte acceptera att en bild från en spegellös kamera skulle kunna vara felfokuserad, oavsett anledning, eftersom det är vad du klagat på i åratal gällande spegelreflexer. Hade det varit en spegelreflexkamera hade det inte varit så svårt att räkna ut hur dina inlägg i tråden hade sett ut...
Sedan finns det förklaringar till felfokusering som inte är giltiga för spegellösa kameror, som det därför inte kan bero på i det aktuella fallet, men det är en annan sak.
Sedan kanske det är mer än ett problem som spökar, men om kamera står på att använda elektronisk förstaridå hade jag stängt av den för att rensa bort en onödig problemkälla ihop med korta tider.
Red: några borttappade ord (igen).