forstheim
Aktiv medlem
Ungefär vilka tider får du? Det kanske skulle räcka med ett enbent stativ? Sådana är lite mindre bökiga att släpa med sig.
Tanken har slagit mig också då jag har ett sådant hemma, men tiderna jag får verkar bli så pass långa att ett enbensstativ nog inte är tillräckligt.
Idag är det gråväder och jag provade kring lunchtid att bara genom fönsterrutan mäta ljuset lite snabbt mot motiv i trädgården (utan himmel) och fick då 1/8 sek eller så. Då "mätte" jag med ETTR-metoden. Jag räknar med att ett enbensstativ kanske kompenserar 3 steg, så då hamnar man på 1/60 sekund. Så visst..i teorin så skulle det ju fungera rent slutartidsmässigt. En fönsterruta i ett hus kanske också stjäl lite ljus, så kanske får jag ännu mer marginaler om jag står på andra sidan fönstret (utomhus) och mäter ljuset.. När mitt enbensstativ var nytt (för många år sedan) så provade jag förstås det, men trivdes aldrig med den lösningen...så det har blivit liggande sedan dess. Men den gången provade jag med ett teleobjektiv..ett 300/4L eller om det nu var ett 400/5.6L..minns inte riktigt. Men det kan kanske vara värt att leta upp enbenaren här hemma och testa det ihop med 40/2.8:an. Kanske kommer det fungera ypperligt?!
Som du säger blir det betydligt smidigare att bära runt på ett enbensstativ jämfört med ett trebent dito..och man kan också lätt stoppa ner det i ryggsäcken ifall man inte har behov av det för stunden eller ifall man ska ta en fika etc. Däremot vid fotograferingsögonblicket blir det en helt annat bekvämlighet med ett "vanligt" stativ med tre ben.
Senast ändrad: