Annons

Är detta etik ??

Produkter
(logga in för att koppla)
Fredrikpersson skrev:
Anders,

På vilket sätt försöker TV 4 urholka upphovsrätten och varför är det för mycket begärt att du skall läsa villkoren?

Upphovsrätten är oerhört viktig för alla fotografer. Detta är ett fult sätt att lura bilderna från oinsatta familjefotografer. Vem vet var bilderna tar vägen sen, hur många inser att tex bilden på deras barn kan hamna var tusan som helst.
Desutom är denna otroligt viktiga information väl instoppad i en stor textmängd som troligen få orkar läsa och sätta sej in i. Snabbt och enkelt med ett par musklick har man avsagt sej sin bild.

maxzomborszki skrev:
Nu tvivlar jag på att de någonsin haft tankar i de banorna

...

Angående vinstskatt så har jag för mig att vinnaren alltid skall betala skatten själv, till skillnad från lotterier där arrangören betalar denna.

Det har de säkert inte haft, men med den skrivningen är de i sin fulla rätt att göra det...

Visst är det så att vinnaren betalar skatt om det är en prestation som ligger till grund för priset o det är det ju här. Det är inte helt ovanligt att människor tvingas tacka nej till priser som de vinner för att de inte har råd att betala skatten... vinner man en kamera kan man ju alltid sälja den för att kunna betala skatten, men en resa kanske är värre att sälja, speciellt om det är ett personligt pris (fotografen ska åka till Japan o visa TV 4´s bild...).

Onekligen gör det vinsten (ännu) mindre värd och därmed är deras argument om många och otroligt bra priser ännu tunnare...

maxzomborszki skrev:...Jag vill kunna läsa villkoren innan jag ombeds om personuppgifter...
Nu kan jag inte logga in längre men är det inte till och med så att det står att mina uppgifter får användas av TV4 för olika marknadsföringskampanjer?

Och jag måste alltså ge dem mina uppgifter innan jag kan läsa om dessa villkor...

Minns jag fel? (Jag kan alltså inte logga in igen och bryr mig inte om det för ögonblicket.)

lurigt va? sen kan du inte klaga på spam från dem, för du har själv lämnat dina uppgifter o godkänt användningen av dem. Men vad gör det!? har du tur får du se din bild i TV... (fast då är den inte din längre!)

Och vem vet, sen kanske vi får se Mikael i Farmen... =)

Det känns ju inte som om fototävlingarna blir lättare att ställa upp i, mer eller mindre tvingad att läsa igenom minsta lilla mening.
Bara för att inte bli lurad på sina bilder. Vi kanske tänker på det där med upphovsrätt, men hur många är det egentligen som gör det....

Rent utsagt för jävligt! Men men, det värsta är väl att man börjar vänja sig...

Finns det någon juridiskt insatt person här på fotosidan som kan svara på om detta sk avtal, som man mer eller mindre luras att med ett par musklick godkänna är juridiskt bindand om någon skulle ångra sej?

marcus_kallander skrev:
Och vem vet, sen kanske vi får se Mikael i Farmen... =)
Nej, men Bingo P. om de uppgifter jag gav dem ligger kvar i deras databas.

Jag har redan fått mina femton minuter, jag har pratat fotografi i P4 en gång och klättring en gång i lokalradio.
Jag var med om en dokumentär om ballongflygning som gick i TV4 -91 och har varit med i sporten när jag som liten slyngel spelade i pojkallsvenskan.

Och det är sant, tjejer blir mer intresserade av en när man varit i TV. En tjej pratade med mig på krogen efter ballongprogrammet, frivilligt!

Har de redigerat reglerna nu?

"Genom att du skickar in dina bilder till Tävlingen överlåter du upphovsrätten avseende bilderna till TV4 (med förbehåll för fotografens ideell rätt). Detta innebär bl.a. att din rätt till bilderna upphör och att TV4 får använda dem på valfritt sätt – dock endast under varumärket Sverigebilden eller tjänsten TV4.se/foto - under obegränsad tid, i enlighet med svensk lagstiftning och god sed. TV4 får t.ex. visa dina bilder i tv-sändning, reproducera dem i tryckt form samt på lagligt och etiskt sätt överlåta dem till tredje part."

Skrev de där om under "varumärket Sverigebilden" förut också?

Läser också i reglerna att:

"Användare accepterar uttryckligen att på Webbplatsen endast lägga ut och lagra amatörbilder utan kommersiellt värde"

hmm... hur kan man garantera det? Dessutom har användaren, den som lägger in bilden, fullt ansvar för, men ingen rätt till sin bild...

Ändrat!

Jo, de har lagt till texten mellan bindestrecken (jag har nämligen skrivit ut de sex A4-sidorma med villkor som var först).

Men det är väl lite motsägelsefullt att de bara får användas under "Sverigebilden eller tv4.se/foto" samt att de får överlåtas till tredje part?!

Och visst är det lurigt att man inte har rätt till bilderna, utan bara (ev) får stå till svars för dess innehåll...

HDFS) (KGS skrev:
Har de redigerat reglerna nu?

"Genom att du skickar in dina bilder till Tävlingen överlåter du upphovsrätten avseende bilderna till TV4 (med förbehåll för fotografens ideell rätt). Detta innebär bl.a. att din rätt till bilderna upphör och att TV4 får använda dem på valfritt sätt – dock endast under varumärket Sverigebilden eller tjänsten TV4.se/foto - under obegränsad tid, i enlighet med svensk lagstiftning och god sed. TV4 får t.ex. visa dina bilder i tv-sändning, reproducera dem i tryckt form samt på lagligt och etiskt sätt överlåta dem till tredje part."

Skrev de där om under "varumärket Sverigebilden" förut också?

De har ändrat, se citatet i första inlägget.

Men vad menar de med att "på lagligt och etiskt sätt överlåta dem till tredje part"?
Genom att sälja dem vidare till någon som sen kan göra vad de vill med dem???

Räkna med mig också..så här får det bara inte gå till. Jag blev "sned" redan när jag genom TV4:as reklaminslag hörde talas om tävlingen. Bra att ni/vi reagerar och att det dessutom går fram till de tävlingsansvariga för "Sverigebilden"!

Hades skrev:
De har ändrat, se citatet i första inlägget.

Men vad menar de med att "på lagligt och etiskt sätt överlåta dem till tredje part"?
Genom att sälja dem vidare till någon som sen kan göra vad de vill med dem???
Men om de är "utan kommersiellt värde" så finns det ju inget att sälja ...

tormig skrev:
Men om de är "utan kommersiellt värde" så finns det ju inget att sälja ...

Precis! men har din bild ett värde så får de sälja den och du får stå till svars för att du inte lagt upp en värdelös bild!!

Jag tycker att ändringen mest är kosmetika. Varför ska man som deltagre i en tävling överlåta sin upphovsrätt? Och varför ska de ha rätt att överlåta den till tredje part?

Det stinker fortfarande!!!!

HDFS) (KGS skrev:
Precis! men har din bild ett värde så får de sälja den och du får stå till svars för att du inte lagt upp en värdelös bild!!
Det är ju lysande, då kan de sälja min bild OCH stämma mig för att jag inte följt reglerna. Det måste vara det som kallas ett win-win läge.

tormig skrev:
Det är ju lysande, då kan de sälja min bild OCH stämma mig för att jag inte följt reglerna. Det måste vara det som kallas ett win-win läge.
Dessutom skall du ansvara för att eventuella personer på bild gett tillstånd till att bilder används.
Vill någon modell stämma är det du som...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar