Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Internetforum lurar medlemmar

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle tycka det var skit om mina bilder skulle användas i sammanhang som inte jag kan ställa upp på. T.ex, rent hypotetiskt, tänk om företaget ifråga nästa år upptäcks med att ha barnarbetare i inden, ansvara för miljöförstöring, etc.

Dessutom så tycker jag att det är ett bedrägligt beteende, ett sätt att slippa betala hårt arbetande yrkesmän (fotografer) för bilderna.

Vad är nästa steg? utlysa en tävling om att tillverka...? där företaget fritt får osv...

Eftersom reaktionerna från Edge blev så kraftig som den blev - så känns det som om jag var inne på rätt spår, hmmmm.

Egentligen var jag bara ute efter att belysa en obra tävlingsregel, den tuffa rubben var till för att komma över mediabruset (det funkade;-). Och eftersom jag är en snäll kille inerst inne så kommer jag även att föreslå en ny regeltext.
 
Rikard skrev:
...den tuffa rubben var till för att komma över mediabruset (det funkade;-).
...

Om det var så du tänkte så tycker jag uppriktigt sagt att det är ett oskick och ett bedrägligt sätt att agera. Det blir ju rätt trist klimat här om alla kör den linjen, det finns redan ett dpreview.com för sånt. Om man har något konkret att säga så går det utmärkt att göra det i vanlig samtalston. Men det kanske blir roligare om du får en het debatt, synd bara att debatten då inte är baserad på vad du egentligen tycker.
 
"Jag skulle tycka det var skit om mina bilder skulle användas i sammanhang som inte jag kan ställa upp på. T.ex, rent hypotetiskt, tänk om företaget ifråga nästa år upptäcks med att ha barnarbetare i inden, ansvara för miljöförstöring, etc."

Men då kan du ju ALDRIG sälja dina bilder via en bildbyrå heller. Problemet löst håll dina bilder för dig själv så slipper du drabbas av omoraliska företag.

"Dessutom så tycker jag att det är ett bedrägligt beteende, ett sätt att slippa betala hårt arbetande yrkesmän (fotografer) för bilderna."

Men det är ju en tävling för amatörer, det handlar om glada amatörer som fångat fiskebilder och skickar in för att vinna utrustning. Jag antar att hårt arbetande yrkesmän inte skickar in sina bilder till dessa tävlingar. Eller menar du att amatörerna tar yrkesfotografernas levebröd? Jag tror knappast att ett företag förlitar sig på att få bilder till sina reklamkampanjer/kataloger via ett gäng glada amatörer som fotar med kompaktkameror.

"Vad är nästa steg? utlysa en tävling om att tillverka...? där företaget fritt får osv..".

Det står väl fritt att utlysa en sådan tävling om någon ställer upp på villkoren så visst, jag är för individens frihet att själv avgöra vad hon/han vill göra med sitt liv.
 
Nä jag tror inte heller att yrkesfotograferna är omedvetna om vad en sådan regel kan innebära. Därför tror jag att många av dessa och semiproffs samt insatta amatörer inte deltar i tävlingar med liknande regler.

Men det handlar om att företagen just lurar dom som inte riktigt förstår vad denna regel kan innbära för konsekvenser för den enskilda fotografen.

Ett företag som ofta handlar med bilder vet säkert vad som gäller - men passar här på att ta en rövare.

Jag tycker att mina rubbar har berättigande eftersom att jag anser att företagen/tävlingsanordnaren just lurar folk.
 
Man kan tycka vad man vill om reglerna (jag kan inte själv tänka mig att jag skulle vilja delta i en tävling där arrangören skaffar sig helt fri och kostnadsfri användning av tävlingsbidragen) men jag förstår inte hur du kan säga att de i detta fallet lurar någon när reglerna finns i svart på vitt. Det är helt fritt för var och en att delta eller avstå. Däremot kan du förstås göra en god gärning om du vill försöka påverka dom att anta mer schysta regler.
 
Så när de berättar reglerna och sen följer dem så luras de ändå ???

Och anledningen till att de luras är att du inte gillar reglerna ???

Ett mycket underligt sätt att beskriva lurendrejeri på
 
Men tycker att man luras när skriver så, eftersom många (de flesta verkar det) som sagt inte inser vad detta kan få för betydelse.

Ett bedrägligt beteende är att luras tycker jag. Man utnyttjar helt enkelt folks okunskap - i affärssammanhang ses det som oseriöst.

Ungefär som att kameraförsäljaren säljer på moster Agda en värsting systemdigitalare men vad hon behöver är en enkel kompaktkamera.
 
Varför skulle de flesta inte förstå reglerna när de läser dem. Du gjorde det, jag gjorde det och alla andra här.
Och att de flesta inte skulle förstå vet du ju inget om.

I alla tävlingar vad det än gäller finns det säkert en del som inte kan eller förstår reglerna. Men det inebär inte att de som ordnar tävlingen har lurats.
 
Återigen:
Ett företag som är vana att hantera bilder, skall inte försöka ta innersvängar genom att ha sådana här regler. Det borde ha stått att de endast har för avsikt att "fritt" använda bilden i samband med redovisning av tävlingsresultatet.

Jag föreslog detta för Edge/Normark:
"Edgeflyfishing och Normark Scandinavia AB förbehåller sig rätten att använda inskickade bilder fritt i samband med redovisning av tävlingsresultatet. Vid eventuellt önskemål om ytterliggare användning kommer Edgeflyfishing och/eller Normark Scandinavia AB att ta kontakt med fotografen för avtalsskrivning."

Naturligtvis var det inte intressant eftersom att man inte vill ha en regel där det antyds att man tänker använda bilderna. Svag ursäkt - man skulle ju kunna stryka den sista meningen.

När jag sen tittar i Normarks katalog så ser jag fullt av bilder som med all säkerhet skulle kunna vara tagna i just denna typ av tävlingar.

Att sedan Jonas som håller i Edge (forumet) är anställd av just Normark - föklarar ju en del.

Folk tror nog att dom förstår, men ofta inser man som jag sagt tidigare inte konsekvensen.
" Va f-n spela roll - de ju bara en bild..."
 
Rikard skrev:
...
Folk tror nog att dom förstår, men ofta inser man som jag sagt tidigare inte konsekvensen.
" Va f-n spela roll - de ju bara en bild..." [/B]

Har dom den inställningen så har dom förstås heller inte något problem med regler.

Jag håller med om att det är skräp att många företag försöker komma över billiga bra bilder på det här sättet men, som sagts tidigare, du är nog ute och cyklar lite när du säger att de luras. Reglerna finns ju där iu klartext och om deltagarna inte kan läsa så är det väl ändå deras problem.

Sedan är det en annan sak att företag naturligtvis borde agera schystare och betala för sig men så länge det finns många som tänker som du skrev ("Va f-n spela roll - de ju bara en bild...") så kommer det alltid att finnas tävlingsdeltagare. Arrangörerna skulle kmanske få högre kvalitet på bidragen om dom betalade bättre men om dom är nöjda med gratisbilder så vad kan man göra åt det?
 
Anders Östberg skrev:
så vad kan man göra åt det?
Man kan uppmärksamma det, skapa debatt, visa att vi inte gillar det. Faktum är att en del företag har tidigare tagit fasta på kritiken och genomfört ändringar i sina regler. Med kommentaren "Å-fan, ja vi visste ju inte bättre!"

Jag tror nämligen att faran är att om folk ger F i vilket - så sprider sig detta fenomen "alla andra gör ju så..." och i förlängningen tror jag att upphovsrätten urholkas. Bildens värde (och inte enbart det ekonomiska) bagatelliseras.
 
Rikard har redan bestämt att det är lurendrejeri även om de klart och tydligt skriver reglerna.
Vad någon än säger så kommer han aldrig att ändra ståndpunkt och ingen annan förstår frågan mer än han.
Ge upp det är inte lönt........
 
Jag fattar inte

Att folk orkar hålla på, om man nu är så rädd om sin bild eller bilder varför lägga ut dom på nätet då?????.
 
Re: Jag fattar inte

vargen24 skrev:
Att folk orkar hålla på, om man nu är så rädd om sin bild eller bilder varför lägga ut dom på nätet då?????.

Kanske för att fotograferande är deras värv
och de vill uppmärksamma andra om ytterliggare tävlingar som kräver att man i princip frånsäger sig rätten att bestämma över var,när och hur ens
bilder ska publiceras.

Att du inte bryr dig är helt OK med mig.
Men just detta forum "lag,moral och etik" är ett av de mest besökta och använda...undrar varför
;-)

lycka till
 
Upphovsrätt på en fluga

Hade en sportfiske sida för några år sen där jag la upp lite bilder på fiskeflugor med mönsterbeskrivning, hade sammlat ihop bilderna från nätet. Mest från sportfiskesidor fick efter ett tag ett mail från en kille som sa att han hade upphovsrätten till dom flugbilderna. Han påstog att han tagit bilderna.Jag undrade då hur han kunde ha upphovsrätt på flugor som någon bundit för 150 år sen o haft i bilder i säkert 500 flugböcker. Han sa då att han kände igen dom.Jag bråkade inte mer om det jag tog bort dom från min sida orkade inte tjafsa om det.Men jag tycker fortfarande om man är rädd om sin bild bilder lägg inte ut skiten på nätet.Själv är jag ju glad om någon vill använda en bild jag tagit men det är ju jag det
 
Re: Upphovsrätt på en fluga

vargen24 skrev:
Hade en sportfiske sida för några år sen där jag la upp lite bilder på fiskeflugor med mönsterbeskrivning, hade sammlat ihop bilderna från nätet. Mest från sportfiskesidor fick efter ett tag ett mail från en kille som sa att han hade upphovsrätten till dom flugbilderna. Han påstog att han tagit bilderna.Jag undrade då hur han kunde ha upphovsrätt på flugor som någon bundit för 150 år sen o haft i bilder i säkert 500 flugböcker. Han sa då att han kände igen dom.Jag bråkade inte mer om det jag tog bort dom från min sida orkade inte tjafsa om det.Men jag tycker fortfarande om man är rädd om sin bild bilder lägg inte ut skiten på nätet.Själv är jag ju glad om någon vill använda en bild jag tagit men det är ju jag det

Tror du missat poängen här; det är en sak att ha upphovsrätt eller mönsterskydd på flugorna och en helt annan sak att ha rätten till bilder som man tagit på dom.
 
Ja kanske det

Men om jag går ut o fotar ett löv som det säkert finns 3 miljarder bilder av så har jag upphovsrätten till just det lövet, jag fotat och är jag rädd för att någon ska sno min lövbild så lägger jag inte ut den på nätet
 
Re: Ja kanske det

vargen24 skrev:
Men om jag går ut o fotar ett löv som det säkert finns 3 miljarder bilder av så har jag upphovsrätten till just det lövet, jag fotat och är jag rädd för att någon ska sno min lövbild så lägger jag inte ut den på nätet

Nej, du missar fortfarande poängen. Du har ingen rätt till själva lövet för att du fotograferat det, bara till din bild av det, och du har heller inget skydd mot att andra tar bilder av exakt samma löv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.