Annons

Detta borde vara brottsligt.. ocker

Produkter
(logga in för att koppla)
Det jobbiga här är väl att om du skickat in bilden även om du inte vinner kan du inte skicka in den till en annan tävling eftersom Folksam har rättigheterna.
 
Till Magnus & Magnus.

Skrivningen står där för att Folksam vill kunna använda bilden exklusivt.
När de gör en reklamkampanj med den bilden så får inte bilden dyka upp i ett annat offentligt sammanhang.

Om du skickar en bild på ett löv och en annan på 14 löv så är det inte samma bild. Men skulle samma löv dyka upp och kameran är flyttad 2 millimeter så skulle nog Folksam bli mycket irriterade och anse att du inte har uppfyllt ditt åtagande.

Ja, de skulle kanske bli irriterade men det spelar ingen roll för sakfrågan. Det är den enskilda bilden som avses. De har inte skrivit någonting om att det även gäller snarlika bilder.
 
Till Magnus & Magnus.

Skrivningen står där för att Folksam vill kunna använda bilden exklusivt.
När de gör en reklamkampanj med den bilden så får inte bilden dyka upp i ett annat offentligt sammanhang.

Om du skickar en bild på ett löv och en annan på 14 löv så är det inte samma bild. Men skulle samma löv dyka upp och kameran är flyttad 2 millimeter så skulle nog Folksam bli mycket irriterade och anse att du inte har uppfyllt ditt åtagande.

Det kan du har rätt i att de tycker men juridik tycker ingenting.

Din RAW/jpg serietagna bild på höstlöv nummer xxx34322 kl 10.01:30 är inte samma bild som xxx34323 kl 10.01:31, PUNKT
en av dem kan vara sålda och en av dem är din fria rätt att göra med vad du vill med.
 
Det kan du har rätt i att de tycker men juridik tycker ingenting.

Din RAW/jpg serietagna bild på höstlöv nummer xxx34322 kl 10.01:30 är inte samma bild som xxx34323 kl 10.01:31, PUNKT
en av dem kan vara sålda och en av dem är din fria rätt att göra med vad du vill med.
Just den datan du räknar upp är enkelt att ändra i en textfil men det är inte den som gör bilden.
Villkoren säger att du endast får använda bilden privat om du vinner.
Du har förbundit dig till det när du lämnar in bilden för tävling. Sen om Folksam i det läget drar det till att stämma fotografen eller inte är väl upp till dem.
 
Ja, de skulle kanske bli irriterade men det spelar ingen roll för sakfrågan. Det är den enskilda bilden som avses. De har inte skrivit någonting om att det även gäller snarlika bilder.
Jo
Det stod att bilden endast får användas privat om man vinner.
Om du håller upp en utskrift av Folksams bild bredvid den andra och de är såpass lika att du har brutet avtalet så bör du kunna åka på en stämning.
 
Just den datan du räknar upp är enkelt att ändra i en textfil men det är inte den som gör bilden.
Villkoren säger att du endast får använda bilden privat om du vinner.
Du har förbundit dig till det när du lämnar in bilden för tävling. Sen om Folksam i det läget drar det till att stämma fotografen eller inte är väl upp till dem.

"Den bilden" är nyckeln här. Du har inte förbundit dig till någonting när det gäller alla andra bilder du har. Sedan kan man ju bli hur hypotetisk som helst här och tänka sig att man tar ett stilleben med kameran på stativ och låter den ta tio bilder. Då är bilderna identiska men filnamnen olika. Det gör givetvis inte att bilderna är olika i praktiken, och då kan du inte sälja en annan bild i serien bara för att den har ett annat filnamn.
 
Till Magnus & Magnus.

Skrivningen står där för att Folksam vill kunna använda bilden exklusivt.
När de gör en reklamkampanj med den bilden så får inte bilden dyka upp i ett annat offentligt sammanhang.

Om du skickar en bild på ett löv och en annan på 14 löv så är det inte samma bild. Men skulle samma löv dyka upp och kameran är flyttad 2 millimeter så skulle nog Folksam bli mycket irriterade och anse att du inte har uppfyllt ditt åtagande.

Och om en annan fotografen tog en nästan likadan bild samtidigt så tillfaller rättigheterna till den bilden också Folksam? Knappast ...
 
Jo
Det stod att bilden endast får användas privat om man vinner.
Om du håller upp en utskrift av Folksams bild bredvid den andra och de är såpass lika att du har brutet avtalet så bör du kunna åka på en stämning.

Nej, det står inget om en koppling till när man vinner eller inte. Det står att samtliga inskickade bilder endast får användas privat och att Folksam tar sig exklusiv rättighet till dem. Dock står det också under avdelningen om personuppgiftshantering att för ej vinnande bilder ska dessa och personuppgifterna raderas. Det gör inte i sig att Folksam inte har fortsatt rättighet till dessa bilder. Däremot får de givetvis rent praktiskt bevisproblem när de, om de har gjort det de påstår att de ska göra, har raderat alla uppgifter.
 
Fast Folksam äger ju den enl kontraktet. Spelar det någon roll att den är raderad?

Tänk på företag som köper konkurrenter för att sedan lägga ner dem.

Eftersom den inte finns kvar kan de inte heller bevisa att de har rättigheterna till den, så det faller redan där.

Folksam har inget intresse i att hävda äganderätten på bilder som de aldrig tänker använda eftersom de inte har dem någonstans.
 
Och om en annan fotografen tog en nästan likadan bild samtidigt så tillfaller rättigheterna till den bilden också Folksam? Knappast ...

Tävlingen i fråga handlar om självporträtt. Visst har det visat sig att det finns tvillingar som kan lura Apples ansiktsigenkänning för att låsa upp brorsans mobil. Men det är nog ganska långsökt att två identiskt lika personer tar två identiska självporträtt vid samma tidpunkt. Tänker jag. Men om så var fallet skulle det bli jobbigt med exklusiv rättighet.
 
Erik:
Tävlingsvillkoren gäller enbart den inskickade bilden, så liknande bilder ska väl inte behandlas olika beroende på vem som har tagit dem?

Petter:
Ja, det vore förvisso tämligen osannolikt, men jag är mer ute efter den juridiska principen.
 
Om det nu handlar om självporträtt så får man väl anse att varenda pass- och körkortsbild och annan id-handling är liknande ifall man ska hårdra det. Det måste nog till något extra för att bilden ska bli unik, som att bilden tagits i en speciell miljö eller att man har en lustig hatt på sig.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar