Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är detta etik ??

Produkter
(logga in för att koppla)
"De bilder som blir Veckans bild går vidare till en final som avgörs i slutet på sommaren, vinnarbilden blir Årets Sverigebild!"

En bild som vinnaren inte får visa ens på fotosidan förmodar jag eftersom TV 4 sen äger den och alla andra bilder. De hoppas på hundratusentals...

Förstapristagaren får en resa till japan där han/hon får visa upp TV 4´s bild... schysst va? De flesta som får priser (vilket inte är många) vinner lite gratisframkallningar på fuji...

Det här måste vara det överlägset billigaste sättet att få in en massa käcka bilder på. Sen kan de bränna 400 bilder på en CD o sälja eller dela ut som priser i nästa tävling *s*

Affärsidé... att kränga de gratis förvärvade bilderna som royaltyfria sverigebilder...

Dessutom får vinnarna stå för skatten på sina vinster, en lyxig japanresa kan nog kosta uppåt en 10 lax i skatt...

/kg som tror på stort deltagande ändå

hansen2 skrev:
En definitionsfråga. Mottagaren upplever sig nog att bli spamad. De flesta mail lär dessutom hamna i papperskorgen och det vinner vi inget på.
Visst är det en definitionsfråga. För en definition av "spam" se http://www.monkeys.com/spam-defined/

Personligen skulle jag inte se att en reaktion som detta solklart skulle vara spam då en av de viktigaste punkterna i definitionen brukar vara "unsolicited", dvs oombedd. I detta fall så är det så att det är en reaktion på något som TV4 gjort/skrivit, så även om de inte explicit bett om att få respons på det så är det pga deras agerande som flera vänder sig mot dem och hör av sig.

Att sedan parten i fråga inte tycker det är lustigt med en massa brev, anser de vara besvärande och kanske till och med ansera att de är "spam" i sina ögon är en annan fråga.

Men spelar det roll egentligen? Det är ett otroligt ineffektivt sätt att försöka få till stånd en riktig diskussion om det hela. Andra sätt är mer effektiva.

hansen2 skrev:
En definitionsfråga. Mottagaren upplever sig nog att bli spamad. De flesta mail lär dessutom hamna i papperskorgen och det vinner vi inget på.

/Johan

Visst hamnar de i papperskorgen men om det kommer in många mail på samma ämne inser de kanske att deras vilkor skapar massor av BADWILL för TV4 och förhoppningsvis ändrar vilkoren. Får dessutom Expressen och Fuji massor av mail om detta kanske de också inser att vilkoren är oseriösa och trycker på.
Jag tror definitivt att det är en bra väg att visa sitt missnöje.

Hades skrev:
Visst hamnar de i papperskorgen men om det kommer in många mail på samma ämne inser de kanske att deras vilkor skapar massor av BADWILL för TV4 och förhoppningsvis ändrar vilkoren. Får dessutom Expressen och Fuji massor av mail om detta kanske de också inser att vilkoren är oseriösa och trycker på.

Tycker inte det är värt risken att bara skapa irritation hos mottagaren istället för eftertanke.

Jag håller med Max när han skriver:
"Det är ett otroligt ineffektivt sätt att försöka få till stånd en riktig diskussion om det hela. Andra sätt är mer effektiva."

/Johan

Hades skrev:
Jag skulle tro att just TV4 och Expressen är ganska immuna mot badwill...

Juhani skrev:
Servern verkar ta mot mail... mailservern ligger ju inte på tv4.se domänen.
Det är jag medveten om. Det visade sig dock vara fel från min sida. Jag hade skrivit i fel terminalfönster och använt servern hemma istället för den "ute på nätet". Min bredbandsleverantör har ju snällt stängt av allt prat via port 25 så det hände inte så mycket. Det gick bättre när jag försökte igen, men samtidigt så sade deras mailserver inte så mycket, den verkade mest glatt acceptera de flesta adresser man frågade efter. Jag orkade inte börja prova med att skicka ett meddelande.

Källkod:
otherside:~>nslookup
> set type=mx     
> tv4.se
Server:         195.54.122.204
Address:        195.54.122.204#53

Non-authoritative answer:
tv4.se  mail exchanger = 10 mail2.aspcenter.se.
tv4.se  mail exchanger = 5 mail1.aspcenter.se.

Jag håller med om att TV4:s regler (och möjligen intention med tävlingen) är fel.

Men jag tycker att detta är en överreaktion som faktiskt känns lite barnslig.

Om man skall lämna ifrån sig bilder man arbetat mycket med och som man känner mycket för tycker jag inte att det är för mycket begärt att man läser igenom vilka regler som gäller när man lämnar ifrån sig bilderna. Då kan man lätt konstatera att reglerna i det här fallet innebär att man frånsäger sig alldeles för mycket av sin rätt och sedan helt enkelt delta i någon annan tävling med bättre regler.

Jag är förvånad över att Fotosidan ställer sig bakom en protest i den form som diskuteras i det här forumet.Som fotosidan-medlem känner jag mig obekväm med det. TV 4 har inte gjort något brottsligt.

Hälsningar

Fredrik

En annan fuling dom gör är att under rubriken "Allt du behöver veta" på tävlingens framsida
http://foto.tv4.se/frontpage/
står inget om att jag ger upp mina rättigheter till bilden jag skickar in.
Så nog är det bondfångeri som förtjänar att hamna i Sverkers tunna alltid.

Senast ändrad:
Jag tycker att vi alla på fotosidan blir med i tävlingen! Vi alla skickar också in de 400 sämsta bilderna vi har!

Alla som inte gillar reglerna kan ju skicka in en sommarbild på en måsskit till tävlingen... många skitar blir det... ;)

Hehe, Peter är inne på samma bana... ;)

Ojoj, nu blev jag motiverad att ta bilder igen, jag skall bara leta efter kryphålen i deras regler först!

Senast ändrad:
Fredrikpersson skrev:
Jag håller med om att TV4:s regler (och möjligen intention med tävlingen) är fel.

Men jag tycker att detta är en överreaktion som faktiskt känns lite barnslig.

Om man skall lämna ifrån sig bilder man arbetat mycket med och som man känner mycket för tycker jag inte att det är för mycket begärt att man läser igenom vilka regler som gäller när man lämnar ifrån sig bilderna. Då kan man lätt konstatera att reglerna i det här fallet innebär att man frånsäger sig alldeles för mycket av sin rätt och sedan helt enkelt delta i någon annan tävling med bättre regler.

Jag är förvånad över att Fotosidan ställer sig bakom en protest i den form som diskuteras i det här forumet.Som fotosidan-medlem känner jag mig obekväm med det. TV 4 har inte gjort något brottsligt.

Hälsningar

Fredrik

Men Hallå

Man blir ju ännu mer förvånad över att någon som tydligen är medlem på fotosidan blir förvånad över att fotosidan reagerar på försök att dels urholka upphovsrätten och dels mer eller mindre lura av bilderna från deltagarna. Om man som fotograf inte skulle reagera på sånt här vem tusan skule då bevaka våra intressen??

Varför inte punktmarkera en Grand danois på stan och invänta rätt tillfälle. Man dokumenterar det ångande resultatet och skickar in bilden med titeln "Det här är vad jag tycker om er tävling!" :)

/Johan

Anders,

På vilket sätt försöker TV 4 urholka upphovsrätten och varför är det för mycket begärt att du skall läsa villkoren?

Fredrikpersson skrev:
...Jag är förvånad över att Fotosidan ställer sig bakom en protest i den form som diskuteras i det här forumet.Som fotosidan-medlem känner jag mig obekväm med det. TV 4 har inte gjort något brottsligt...
Det handlar om att bevara upphovsrätten som den är.
Om man godtar dessa extrema villkor kan det så småningom förvandlas till branchstandard och ligga till grund för en lagändring där upphovsrätten per automatik alltid ligger hos beställaren.

Det är mycket som inte är olagligt men ändå bör påpekas som oacceptabelt. Tränga sig före kön till exempel...

HDFS) (KGS skrev:
Det här måste vara det överlägset billigaste sättet att få in en massa käcka bilder på. Sen kan de bränna 400 bilder på en CD o sälja eller dela ut som priser i nästa tävling *s*

Affärsidé... att kränga de gratis förvärvade bilderna som royaltyfria sverigebilder...

Dessutom får vinnarna stå för skatten på sina vinster, en lyxig japanresa kan nog kosta uppåt en 10 lax i skatt...
Nu tvivlar jag på att de någonsin haft tankar i de banorna. Möjligtvis kan jag tänka mig att samarbetspartnern Expressen skulle ha en bilaga med "Sveriges bästa sommarbilder". Snarare tror jag det rör sig om att man vill ha total frihet i att använda bilderna i de sammanhang man normalt skulle göra, utan att någon kommer och bråkar samt att man då tagit till regler som är lite mer radikala än de behöver vara. Alternativt vill inte TV4/Expressen att den vinnane fotografen säljer sin bild i efterhand till Aftonbladet eller SVT, men det går också att reglera så det ursäktar inte reglernas utformning, då man kan ha andra regler och nå samma resultat.

Tror det rör sig mest om okunskap och ignorans. Skulle det dock vara en bildbyrå som anordnat tävlingen skulle jag bli misstänksam mot sådana villkor.

Angående vinstskatt så har jag för mig att vinnaren alltid skall betala skatten själv, till skillnad från lotterier där arrangören betalar denna. Någon som är mer hemma på lotterilagen får gärna rätta mig. Att man alltid skriver ut det har med att göra med reglerna kring utformning av information kring tävlingar, se Konsumentverkets hemsida: http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=495&lngArticleId=1915

Vart i #¤%&#% finns vilkoren, ska inte de vara LÄTTA att hitta? Bara det måste vara ett lagbrott (dödsstraff i Texas)?

Fredrikpersson skrev:
TV 4 har inte gjort något brottsligt.
Mikael Pertmann har i mitt tycke svarat väldigt bra på varför man ska vara försiktig med upphovsrätten, så jag tänkte bara kommentera på detta.

Som du säger så är det inte något brottsligt och det är fullt rimligt att folk läser igenom villkoren innan de ställer upp, till och med tillrådligt att göra så. Men problemet är att villkoren inte behöver vara så restriktiva om nu inte TV4 med samarbetspartner har någon dold agenda i stil med den som KG målar fram. Nu tror inte jag det, och jag hoppas inte någon annan heller gör det. Därför finns det ingen vits med att ha sådana regler.

Som trådens titel antyder så är det den etiska aspekten av det hela som detta berör. Är det rätt av en tävlingsarrangör att kräva att de som ställer upp i en tävling måste avsäga sig rätten till sina verk? Därom kan man ha olika åsikter. Jag vågar påstå att de flesta på fotosidan skulle säga att det är fel. Många Svenssons som inte någonsin skulle tjäna en krona på sina bilder bryr sig inte. Men upphovsrätten är inte främst till för att skydda dem, de utnyttjar den ju inte. Det är farligt om man börjar tumma på den för att de som inte bryr sig struntar i att den finns.

Men det jag tycker är allvarligt är inte bara reglerna utan att det inte går att finna dem på ett lätt sätt utan att påbörja en registreringsprocess! Jag vill kunna läsa villkoren innan jag ombeds om personuppgifter. Här tror jag faktiskt att TV4 bryter mot god sed. Det ska inte finnas någon orsak till att inte ha villkoren lätt tillgängliga och synliga för allmänheten.

KanonCanon skrev:
Vart i #¤%&#% finns vilkoren, ska inte de vara LÄTTA att hitta? Bara det måste vara ett lagbrott (dödsstraff i Texas)?

Du måste påbörja registreringen först...

klicka på "bli medlem"
skriv vad du vill som namn och adress med mera..
sedan kickar du på "fortsätt" och där hittar du avtalet.... sedan klickar du på "accepterar inte" ... enkelt :)

som max skriver så tycker jag att det borde vara tvärtom... först ska avtalet visas och sedan ska man fylla i uppgifterna..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar