Annons

Internetforum lurar medlemmar

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Ja helt klart

vargen24 skrev:
Är vi överens om, att är jag rädd om lövbilden så lägger jag inte ut den på nätet

skulle man bara lägga ut bilder som man inte är rädd om ?

Hur gör de som vill sälja bilder över nätet då ?

Man kanske inte ska ställa ut bilen på gatan för då kan den bli stulen. Och då får man ju skylla sig själva eller?
 
Re: Ja helt klart

vargen24 skrev:
Är vi överens om, att är jag rädd om lövbilden så lägger jag inte ut den på nätet

Nej, vi är bara överens om upphovsrättsfrågan. Alla bilder bör kunna läggas ut på nätet då de i lag är skyddade. Vad som sedan gäller i praktiken är en annan sak eftersom det är svårt att få rätt, speciellt internationellt. Är du rädd om bilden så kan du t.ex. lägga ut den i mindre storlek så att det inte är så lätt för någon annan att göra pengar på den.
 
Lägger du ut en bild på nätet

Så kan vem som helst ta den så är det, rätt eller fel men så funkar det, det jag menar är man rädd om sina bilder så lägger man inte ut dom
 
Re: Lägger du ut en bild på nätet

vargen24 skrev:
Så kan vem som helst ta den så är det, rätt eller fel men så funkar det, det jag menar är man rädd om sina bilder så lägger man inte ut dom

Men då kan du aldrig visa eller sälja någon bild. Du kan bara ha dem där hemma och titta på dem själv.

Ska man sluta visa bilder för att andra kan kopiera dem annars?

Din inställning har hela tiden varit att den som har bilder på nätet får skylla sig själv om andra kopierar dem. konstigt synsätt om du själv plåtar.
 
Nej så är inte mitt synsätt

Där har du fel och du har även fel i ditt bilexempel lägga ut en bild på nätet är ju samma sak som att lägga en 500 på gatan o tro att den ska ligga kvar där dan efter en sån värd lever vi inte i. Men visst att göra bilderna små det är ett bra sätt men dom kan man ju ta hem endå
 
Re: Upphovsrätt på en fluga

vargen24 skrev:
Hade en sportfiske sida för några år sen där jag la upp lite bilder på fiskeflugor med mönsterbeskrivning, hade sammlat ihop bilderna från nätet. Mest från sportfiskesidor fick efter ett tag ett mail från en kille som sa att han hade upphovsrätten till dom flugbilderna. Han påstog att han tagit bilderna.Jag undrade då hur han kunde ha upphovsrätt på flugor som någon bundit för 150 år sen o haft i bilder i säkert 500 flugböcker. Han sa då att han kände igen dom.Jag bråkade inte mer om det jag tog bort dom från min sida orkade inte tjafsa om det.Men jag tycker fortfarande om man är rädd om sin bild bilder lägg inte ut skiten på nätet.Själv är jag ju glad om någon vill använda en bild jag tagit men det är ju jag det

Du hade sammlat ihop lite bilder på nätet som du använda för att göra en egen sida !!!

Här säger du att du är glad om någon vill använda dina bilder. Ibland säger du att du inte lägger ut dem för du är rädd om dem?
 
ja orkar inte ens svara

Vad gör du med alla bilder som du tycker är bra, och då är rädd om antar jag? Ingen får titta på dem för att du är rädd om dem

vad gjorde du med dina bilder innan du kunde lägga upp dom på nätet????
 
Lägger upp massor av bilder

På nätet men jag vet att vem som helst kan sno dom.dom jag inte vill ska bli snodda lägger jag inte upp hajar du
 
Re: Nej så är inte mitt synsätt

vargen24 skrev:
Där har du fel och du har även fel i ditt bilexempel lägga ut en bild på nätet är ju samma sak som att lägga en 500 på gatan o tro att den ska ligga kvar där dan efter en sån värd lever vi inte i. Men visst att göra bilderna små det är ett bra sätt men dom kan man ju ta hem endå

Femhundringen får man lov att ta upp från gatan. Men du kan lämna den till hittegods-avdelningen om du är snäll. Men du får ta upp den.

Bilderna får du inte lov att kopiera.
 
Re: Re: Upphovsrätt på en fluga

Lars Johnsson skrev:
Du hade sammlat ihop lite bilder på nätet som du använda för att göra en egen sida !!!

Här säger du att du är glad om någon vill använda dina bilder. Ibland säger du att du inte lägger ut dem för du är rädd om dem?

Ja, det är ju en fin dubbel standard då man är rädd om sina egna bilder och inte vill att någon ska ladda hem dom...
 
Re: ja orkar inte ens svara

vargen24 skrev:
Vad gör du med alla bilder som du tycker är bra, och då är rädd om antar jag? Ingen får titta på dem för att du är rädd om dem

vad gjorde du med dina bilder innan du kunde lägga upp dom på nätet????

Innan nätet fanns så hade jag givetvis ingen digital kamera......
 
Bilderna får du inte lov att kopiera

Det vet jag med att man inte får men hur många bryr sig om det idag på nätet
 
Innan nätet fanns så hade jag givetvis ingen digital kamera......

eh nä men du kanske hade en med film i det hade jag o kollar fortfarande på dom bilderna
 
Slut-diskuterat för min del.

Otroligt att fotografer på Fotosidan tycker det är ok att kopiera andras bilder mot deras vilja............
 
Otroligt att fotografer på Fotosidan tycker det är ok att kopiera andras bilder mot deras vilja

Jag har alldrig sagt att jag tycker det är ok men det funkar så, och vad det gäller mina nertankade bilder så är det flugmönster och bilder som är 150 år gammla och finns säkert i minst 500 olika böcker om ämnet men jag tog snällt bort dom när han påstog sig ha upphovsrätt
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.