Annons

Är detta etik ??

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har varit inne på TV4-siten. Men hittade inte tävlingsvilkoren. Kan någon lägga ut rätt länk.
(Naturligtvis döljer de vilkoren väl)

Bojkotta dessa avarter till sk fototävlingar, som i grund och botten bara har till syfte att bedrägligt lura av ovetande människor deras bilder.

Jag röstar för att alla på fotosidan mailar dem och protesterar. Om någon här är medlem i SFF och/eller BLF kanske det även vore på sin plats att informera dem, kanske kan de också kan trycka på för stoppa ofoget.

Jag är med och skriver på listan! Bra att ni tar tag i det, säg till om det finns något mer jag kan göra.

/Naomi

Vi kan väl göra så här. Vi fixar så man kan "skriva under" listan här och den blir då den totala listan. Varje person som skriver under får också instruktioner om att skicka ett eget mail till Tv4 med en viss text och med länk till listan.

Vad tros?

Hades skrev:
...Om någon här är medlem i SFF och/eller BLF kanske det även vore på sin plats att informera dem, kanske kan de också kan trycka på för stoppa ofoget.
Jag har meddelat SFF, Plus (Sverker med soptunnan)samt FS.

elmfeldt skrev:
Ingen som har hittat några kontaktuppgifter?
Gå in på TV4 info till vänster på startsidan och gå vidare till ”kontakta”...

Ingen e-post diretkt ill företaget men nyhetsmorgon och sporten borde väl gå att kontakta

Det är ju många fototävlinga som är på detta vis (kanske inte så utstuderat, men....)

Jag tänker ofta att dom verkligen måste missa de allra bästa bilderna på det viset, eller hur?
Ingen seriös fotograf (eller påläst kanske man ska säga) skulle vilja ställa upp på sådana villkor.

Eller de "bästa bilderna" var väl taskigt att säga, men ett större utval av mycket bra bilder menar jag så klart.

xdork skrev:
Det är en variant, tyvärr missar man "mailbombningsmomentet"... det har ju också en viss genomslagskraft att de får flera tusen mail kring deras regler...
Så häftigt är det inte med mailbombning, det brukar bara bli reaktionen "jaha, nu har några galningar på en lista på nätet fått för sig att de ska skicka en massa klagomål till oss" och så får någon stackars sysadmin i uppdrag att installera nya filter eller en sekreterare får klicka på "raderaknappen" tusen gånger i följd.

Jag tror att man får betydligt bättre genomslagskraft om man uppvaktar en tillräckligt hög chef som vet värdet av och är mån om anseendet utåt. Att det kommer företrädare för en grupp fotografer som säger sig bojkotta en tävling på grund av orimliga regler kan vara nog så illa, speciellt om man får med sig andra media på det hela. Skickar du e-post kommer det ganska långt ned i organisationen och chansen att den personen skulle bry sig om att föra det vidare till rätt part är nog rätt liten. Möjligtvis skulle tittarombudsmannen kunna vara någon som har tillräckligt mycket inflytande för att kunna gå till rätt instans direkt, även om detta kanske inte är hans bord först och främst.

Angående epostadresser: deras SMTP-servrar svarar inte snällt på tilltal så jag kunde inte försöka verifiera adresserna. Förvänta er därför inga underverk om ni skickar mail.

Visst kan det vara så, och tv4.se sätt att dölja alla epostadresser och bara använda formulär är ju ytterligare ett tecken som stödjer din teori Max, om att mailen mest troligt kommer att hamna en någon svart låda.

Men vi gör så att så snart vi fått ihop en rejäl lista så kan vi exempelvis dra ett pressmeddelande och samtidigt "uppvakta" rätt personer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar