Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är detta etik ??

Produkter
(logga in för att koppla)
Parcifal skrev:
Avtalslagen säger

Det finns också regler som säger att ett uppenbart oskäligt avtal är ogiltigt.

Jag kan glatt skriva på ett avtal som "tvingar" mej att inte lämna min arbetsgivare på 20 år... det avtalet har noll och intet värde på de här breddgraderna...

Ärligt talat så tror jag inte att TV4 skulle kunna hävda upphovsrätt till en enda bild i tävlingen om fotografen tog strid...
 
Såg att en kommentar är lämnad till artikeln på Dagens Medias hemsida:



2004-06-11 11:35 Insänd av: Nick
Tid?
Alltså skärpning. Vilken amatör bryr sig om rättigheten till en semesterbild?


Har Nick inte fattat att det är just det artikeln handlar om... ?

:)
 
Det händer grejjjjer

Klippt från Dagens Media
http://www.dagensmedia.se/mallar/dagensmedia_mall.asp?version=29895

2004-06-11 12:24

TV4 backar för fotografkrav

Det var aldrig TV4s mening att begära inskränkningar i fotografernas upphovsrätt, enligt presschef Mona Björklund.

- Vi var otydliga, det har aldrig varit vår avsikt att avkräva att fotograferna skulle avsäga sig sin upphovsrätt. Vi har varit i kontakt med Fotosidan på förmiddagen, och nu har vi gjort korrigeringar. TV4 har nyttjanderätt för bilderna under begränsad tid, och bara under programmet Sverigebilden, säger hon.

David Elmfeldt, redaktör på Fotosidan.se, vill först kontrollera de juridiska detaljernas innebörd innan han kan säga om han och alla andra som protesterat mot tävlingsvillkoren nu kan känna sig nöjda.

- TV4 har redan ändrat en gång, och då var inte allt okej. Jag måste kontrollera detaljerna och återkomma, säger han.
Virve Hedenborg
 
Vad har hänt med protesterna? Punkt 6 är ju fortfarande konstig.

"Genom att du skickar in dina bilder till Tävlingen överlåter du upphovsrätten avseende bilderna till TV4 (med förbehåll för fotografens ideell rätt). Detta innebär bl.a. att din rätt till bilderna upphör och att TV4 får använda dem på valfritt sätt – dock endast under varumärket Sverigebilden eller tjänsten TV4.se/foto - under obegränsad tid, i enlighet med svensk lagstiftning och god sed. TV4 får t.ex. visa dina bilder i tv-sändning, reproducera dem i tryckt form samt på lagligt och etiskt sätt överlåta dem till tredje part."
 
Jag har mejlat dem igen och dessutom erbjudit att hjälpa dem med tolkning av upphovsrättslagen.
 
söndag kväll, ingen ändring... och imorgon börjar tävlingen officiellt... grannen har med tre bidrag, de bilderna är inte längre hans...
 
Projektledaren Pontus meddelade sent i fredagskväll att han inte hade hunnit kolla upp regeländringen, men att Juridik skulle ha skrivit om den under eftermiddagen. Jag misstänker att de gjort den ändring som de avsett göra. De har nu delvis flyttat fokus från Upphovsrätt till Nyttjanderätt. Exakt vad nyttjanderätt har för juridisk innebörd vet jag inte. Måste fotografen kontaktas och godkänna varje gång bilden används?
 
Ny skrivning

"6. Genom att du skickar in dina bilder till Tävlingen ger du TV4, Sveriges Rese- och Turistråd, Fujifilm och Posten rätt att - i enlighet med svensk lagstiftning och god sed - använda dina bilder i sina respektive medier under varumärket Sverigebilden. Denna rätt gäller till och med utgången av 2004. Detta hindrar naturligtvis inte dig att använda dina bilder i andra sammanhang."

Skillnad!
 
Ja, nu kan vi väl blåsa av protesten o anse att de har lyssnat. Hittar inte ens skrivningen om att bilderna inte får ha kommersiellt värde längre... ser bra ut tycker jag. Dags att börja tävla!
Nån däremot?

De som skickat in bilder under de gamla villkoren är de av med sina rättigheter? *s*
 
Jag håller med! Heder åt Tv4 trots allt! Jag kommer att meddela TV4 nu att vi blåser av och skicka ett pressmeddelande till medierna.
 
Eftersom tävlingen börjar idag o villkoren är ändrade framstår TV4 o resten av arrangörerna som lyhörda. Då kan jag lugnt fortsätta kolla Farmen och skicka mina bilder till Fuji, samt stoppa vykorten i de gula lådorna medan jag reser runt i turistrådets Sverige... andas ut!
 
HDFS) (KGS skrev:
Eftersom tävlingen börjar idag o villkoren är ändrade framstår TV4 o resten av arrangörerna som lyhörda. Då kan jag lugnt fortsätta kolla Farmen och skicka mina bilder till Fuji, samt stoppa vykorten i de gula lådorna medan jag reser runt i turistrådets Sverige... andas ut!

Du glömde ju Expressen! ;-) (Själv läser jag ju aldrig den tidningen såvitt ingen annan i min närhet köpt den o jag kan snålläsa den.)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.