Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Är detta etik ??
- Trådstartare Kjanr
- Start datum
Vi blåser av! Tv4 har hört av sig och beklagar deras ursprungliga tävlingsgregler. De har gjort en liten ändring men dock. De hade en mycket bra attityd och lyssnade verkligen på oss. Därför tycker jag att vi blåser av protesterna. Nästa gång tar vi det hela ytterligare ett steg!
Jag tycker att vi skall vara nöjda att TV4 lyssnade på oss. Jag tycker att det är kul att vi tillsammans skapade denna förändring!
http://www.fotosidan.se/doc.htm/3125/
Jag tycker att vi skall vara nöjda att TV4 lyssnade på oss. Jag tycker att det är kul att vi tillsammans skapade denna förändring!
http://www.fotosidan.se/doc.htm/3125/
xdork
Aktiv medlem
HDFS) (KGS skrev:
"Genom att du skickar in dina bilder till Tävlingen överlåter du upphovsrätten avseende bilderna till TV4 (med förbehåll för fotografens ideell rätt). Detta innebär bl.a. att din rätt till bilderna upphör och att TV4 får använda dem på valfritt sätt – dock endast under varumärket Sverigebilden eller tjänsten TV4.se/foto - under obegränsad tid, i enlighet med svensk lagstiftning och god sed. TV4 får t.ex. visa dina bilder i tv-sändning, reproducera dem i tryckt form samt på lagligt och etiskt sätt överlåta dem till tredje part."
Är det fortfarande den här skrivningen som gäller tycker inte jag att vi ska vara nöjda, detta är ju bara ordbajseri och fortfarande samma innebörd som från början. Men det kanske bara är jag som tycker så??
ganska
Aktiv medlem
Jag håller med dig xdork! Varför ge sig nu? Ska vi låta oss "köpas" till tystnad bara för att
dom ger dom tävlande lite lite bättre regler? Jag kommer inte ge upp om jag inte får ett väldigt givande svar på det mailet jag skickade som privatperson! OBS inte fs formuleringar alltså! Reglerna ska ändras helt och hållet på de punkter vi har lagt fram kritik om!
LÄNGE LEVE KAMPEN!
//Mvh Viktor Olsson
dom ger dom tävlande lite lite bättre regler? Jag kommer inte ge upp om jag inte får ett väldigt givande svar på det mailet jag skickade som privatperson! OBS inte fs formuleringar alltså! Reglerna ska ändras helt och hållet på de punkter vi har lagt fram kritik om!
LÄNGE LEVE KAMPEN!
//Mvh Viktor Olsson
KGS
Aktiv medlem
okej om de får använda bilderna fritt i samband med tävlingen, men fortfarande skriver de att de har UPPHOVSRÄTTEN till bilderna och det är väl det som är det stora felet.
Accepterar jag avtalet så är det okej att jag ger dem rätt att nyttja bilden i detta sammanhang, men jag vill ha rätt att använda min (kanske "refuserade") bild även i andra tävlingar.
Jag hörde häromdagen en författare berätta om sina vedermödor. Han skickade samma manus till 55 förlag och deltog i olika tävlingar utan att få en kopek i ersättning. Tänk om det första förlaget hade snott upphovsrätten??
Författaren hette Wilhelm Moberg...
Accepterar jag avtalet så är det okej att jag ger dem rätt att nyttja bilden i detta sammanhang, men jag vill ha rätt att använda min (kanske "refuserade") bild även i andra tävlingar.
Jag hörde häromdagen en författare berätta om sina vedermödor. Han skickade samma manus till 55 förlag och deltog i olika tävlingar utan att få en kopek i ersättning. Tänk om det första förlaget hade snott upphovsrätten??
Författaren hette Wilhelm Moberg...
xdork
Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Ok. Jag drar ett mail till TV4:s informationschef med denna information och ber henne att ta bort formuleringen med Upphovsrätten. Återkommer med hennes svar.
Låter helt perfekt, försvinner den meningen så kan man tom delta i tävlingen om man har lust! =)
mvh Erik
forstheim
Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Ok. Jag drar ett mail till TV4:s informationschef med denna information och ber henne att ta bort formuleringen med Upphovsrätten. Återkommer med hennes svar.
Hon bör inte bara ta bort formuleringen, utan också tydligt påpeka i reglerna att bilderna ENDAST kommer att användas i samband med tävlingen/projektet "Sverigebilden". Det bör också betonas i reglerna att fotografen fortfarande är den som kommer att ha äganderätten till sina inskickade bilder. Men det var förhoppningsvis det här du menade!?
Att fotografen helt och hållet mister sin upphovsrätt till sina inskickade bilder är ju det som är det beklämmande i sammanhanget. Så länge inte detta ändras tycker jag att vi ska "trycka på". Bra att en dialog med ansvariga på TV4:a har uppstått i alla fall!
Senast ändrad:
KGS
Aktiv medlem
Min granne anmälde sej nyss till tävlingen o skickade in sitt första bidrag... det gav honom möjlighet att "framkalla" och/eller göra "vykort" av SAMTLIGA inskickade bidrag... är det vad de menar med att etiskt o lagligt överföra upphovsrätten till tredje man? o fjärde... o femte...
forstheim
Aktiv medlem
HDFS) (KGS skrev:
Min granne anmälde sej nyss till tävlingen o skickade in sitt första bidrag... det gav honom möjlighet att "framkalla" och/eller göra "vykort" av SAMTLIGA inskickade bidrag... är det vad de menar med att etiskt o lagligt överföra upphovsrätten till tredje man? o fjärde... o femte...
Det är väl det som nu förhoppningsvis ska ändras!?? Annars har det ju i praktiken inte blivit ändring på någonting alls..
Hur menar du att man kan "framkalla"/"göra vykort" av andras bilder i och med att man själv deltar?
KGS
Aktiv medlem
Du kan beställa papperskopior på bilderna, troligen via Fuji som e med på ett hörn.
Vykorten är nog elektroniska sådana med valfri bild...
Edit: posten är med på ett hörn också. Läs o begrunda;
"Skicka vykort med dina och andras sverigebilder
Vykort hör sommaren till. Snart kan du skicka din favoritbild som vykort - rakt ner i brevlådan till din familj och dina vänner.
Bredvid varje tävlingsbild finns en ikon för att skicka vykort. Det enda du behöver göra är att välja bild och skriva en hälsning, sedan dimper ett riktigt vykort ner i brevlådan!
Vi bjuder på ett vykort!"
Vykorten är nog elektroniska sådana med valfri bild...
Edit: posten är med på ett hörn också. Läs o begrunda;
"Skicka vykort med dina och andras sverigebilder
Vykort hör sommaren till. Snart kan du skicka din favoritbild som vykort - rakt ner i brevlådan till din familj och dina vänner.
Bredvid varje tävlingsbild finns en ikon för att skicka vykort. Det enda du behöver göra är att välja bild och skriva en hälsning, sedan dimper ett riktigt vykort ner i brevlådan!
Vi bjuder på ett vykort!"
Senast ändrad:
Hades
Aktiv medlem
ganska skrev:
Jag håller med dig xdork! Varför ge sig nu? Ska vi låta oss "köpas" till tystnad bara för att
LÄNGE LEVE KAMPEN!
//Mvh Viktor Olsson
Håller fullständig med. Det viktiga är att de lurar av folk upphovsrätten och dessutom vill kunna dela ut den till tredja part!!!
Det stinker fortfarande!!!
Peter_H
Aktiv medlem
Jag skickade nyss in mailet till TV4 och fick detta svar.
------------------
Fotovänner!
Vi på TV4 har under dagen har noterat att ni, med all rätt, reagerat på de allmänna villkoren för vår fototävling Sverigebilden. Självklart vill vi inte att de som deltar i tävlingen ska känna sig lurade. Vi har därför ändrat i villkoren så att vår upphovsrätt nu bara omfattar publicering kring tävlingen Sverigebilden. Vilket naturligtvis var avsikten från början.
Tävlingen är till för amatörfotografer som inte annars skulle få ut sina bilder. Publiceringen i TV4, på vår hemsida och i Expressen är en del i priset vinnarna får.
Vi har i övrigt försökt följa det som allmänt används av fototävlingar. Hoppas att detta kan få er att känna er mer komfortabla med att delta i vår tävling.
Vi på TV4 vill med Sverigebilden vara med och lyfta fram den folkrörelse som fotografering har blivit. Återigen, tack för påpekandena.
Vänliga hälsningar
Pontus Schultz
Projektledare Sverigebilden
---------------------------------
Som jag tolkar det gäller nu upphovsrätten endast för tävlingen och det är väl i sin ordning.
------------------
Fotovänner!
Vi på TV4 har under dagen har noterat att ni, med all rätt, reagerat på de allmänna villkoren för vår fototävling Sverigebilden. Självklart vill vi inte att de som deltar i tävlingen ska känna sig lurade. Vi har därför ändrat i villkoren så att vår upphovsrätt nu bara omfattar publicering kring tävlingen Sverigebilden. Vilket naturligtvis var avsikten från början.
Tävlingen är till för amatörfotografer som inte annars skulle få ut sina bilder. Publiceringen i TV4, på vår hemsida och i Expressen är en del i priset vinnarna får.
Vi har i övrigt försökt följa det som allmänt används av fototävlingar. Hoppas att detta kan få er att känna er mer komfortabla med att delta i vår tävling.
Vi på TV4 vill med Sverigebilden vara med och lyfta fram den folkrörelse som fotografering har blivit. Återigen, tack för påpekandena.
Vänliga hälsningar
Pontus Schultz
Som jag tolkar det gäller nu upphovsrätten endast för tävlingen och det är väl i sin ordning.
hansen2
Aktiv medlem
Peter_H skrev:
Jag skickade nyss in mailet till TV4 och fick detta svar.
------------------
Klipp ...
Vänliga hälsningar
Pontus Schultz
Det är en tolkningsfråga. Som jag ser det har fotografen endast kvar rätten att använda sin bild i ideella sammanhang. TV4 äger den kommersiella rätten men endast i sammanhang som rör tävlingen.
Jag menar inte att min regeltolkning är den rätta men de behöver under alla omständigheter göras klarare så att inga missförstånd kan uppstå. Sedan har vi avsnittet om överlåtelsen till tredje part - vem skulle inte vilja vara med och bestämma om vem som får tillgång till sina bilder?
/Johan
Peter_H
Aktiv medlem
Inväntar att sidan med "upphovrätten" ska laddas men jag tolkar det i följande stycke som om tv4 endast äger bilden kring tävlingen och inget annat.
klipp klipp ...
Vi har därför ändrat i villkoren så att vår upphovsrätt nu bara omfattar publicering kring tävlingen Sverigebilden. Vilket naturligtvis var avsikten från början.
-----
klipp klipp ...
Vi har därför ändrat i villkoren så att vår upphovsrätt nu bara omfattar publicering kring tävlingen Sverigebilden. Vilket naturligtvis var avsikten från början.
-----