Jag använder Fotosidans bloggar och portfolios i symbios främst för att det är ett bra och enkelt sätt att hålla ihop en fotorelaterad berättelses kontext och bilder på ett bra sätt. Portfolion i sig är inte optimal som jag ser det för att presentera själva berättelsen eller bakgrunden. Det är heller ingen naturlig plats att diskutera själva portfolions bilder. Jag hoppas att bloggformatet kan lösa det på ett bättre och mer naturligt sätt och jag hoppas att fler hittar till både berättelsernas bakgrunder och mina portfoliobilder via bloggarnas länkar. Eftersom jag tycker att all efterbehandling i RAW-konverterare i princip innebär en möjlighet till obegränsad förändring och att den inte kan verifieras utan en RAW-bild, så kan ni anse samtliga mina bilder som manipulerade. Mina bruntonade reprofotade dian är det absolut enligt Fotosidans definition och jag klonar gärna bort saker i mina bilder som jag inte vill ha där. Sten-Åke Sändh

FIAT 500 - den eviga drömbilen?

Translate into Google English:

FIAT 500 - the eternal dream car? - The photo page (www-fotosidan-se.translate.goog)

När jag var barn på 50-talet fanns inga vräkiga SUV:ar eller gigantiska RAM-pickuper. Då gällde i stor utsträckning FIAT 500, Goggomobil, LLoyd, DKW (med dörrar av flätad rotting som gav den epitetet "spånkorg"), Ford Anglia, Citroen CV II (den typ som Jan Myrdal åkte till Afghanistan runt 1960) och allt annat småskaligt som fanns vid denna tid. För att inte tala om trehjuliga ostkupor som Messerschmitt. På vår gata i Skärmarbrink (en gammal 40-talsförort söder om Söder i Stockholm) fanns en man som jobbade med pappersinsamlig och han sågs dagligen fylla sin minimala Lloyd skåpbil knökfull med dagstidningar, så att den bokstavligen gick på knäna. Det fanns verkligen också en babyblå Goggomobil, med ett så klent avgasrör att man hade kunnat täppa till avgasröret med en simpel vinkork. Sen får vi inte glömma IFA (som folkhumorn döpte till "Ingen Fart Alls").

Nästan allt sånt är borta idag UTOM den evigt unga FIAT 500. Här ett exemplar som verkligen gör skäl för epitetet "evigt ung". Jag såg den parkerad på parkeringen utanför Vaxholms Rådhus på Rådhusgatan upp mot torget. Hos barberaren (som man sade förr) uppe vid torgets motstående norra sida hängde även den lilla FIAT-skylten och dinglade, så jag frågade om bilden var hans men det var den inte även om han kände till ägaren eftersom de flesta åtminstone känner igen alla i staden Vaxholm (ja det är noga med benämningarna för Vaxholm ser sig som stad och inget annat trots knappt 5000 invånare. 

Det är lite märkligt med Vaxholm på så sätt att det passerar ca en miljon besökare varje år (enligt uppgifter som är lite svåra att ta in) och ett inte föraktligt antal av dessa är veteranbilsentusiaster. Ibland kommer t.o.m. en eskader med gamla "gangster Cittror" på besök och förgyller helgerna om våren och det är bara den gamle franske gangsterfilmskådisen Jean Gabin som saknas för att bilden ska bli komplett.

Samtliga bilder är tagna med A42 5G i lågupplöst läge (12 MP) och rakt ur telefonen utan efterbehandling. Max kvalitet med A42 5G är annars 48 MP.

Vita däcksidor också som sig bör eller hur?

Självfallet är hela kampingutrustningen med på för utrustningen anpassad pakethållare

Jag kan ju inte undanhålla er en skicklig sidvy som de kanske skulle sagt i Norge

Barberarens "parkeringsskylt" som säkerställer att inte ingången till hans salong blockeras av överstora SUV-ar. Försäkerhets skull så skickar han med ett bevis på sitt våldskapital (som det heter idag) om någon ändå inte skulle fatta vinken.

Om ni är intresserad av flera av mina historiska bildberätelser i min "bruna serie" med reprofotade gamla diabilder så har ni länkarna nedan:

INGOL / TOLERANS AB - ett litet exportföretag i den grafiska industrin från 1970-talet till idag - Fotosidan

DN/Expressen - Datorisering och stenhård facklig kamp från 70-tal till nutid - Fotosidan

Petra - Den glömda staden

Uganda 1986 - bilder från ett folkmord - Nakaseke och Luweero efter "The Bush War" 1981-85

Det marxist-leninistiska Etiopien 1986 - ett politiskt, kulturellt och militärt våldtaget land

Kashmir Indien 1978 - Kungariket Ladakh - ett av världens centrum för buddistisk lamaism

Kashmir Indien 1978 - Srinagar, Pahalgam och Guptu Ganga

Djurporträtt och djurbilder

Södermalm - om rivningarna på 60- och 70-talen, motståndet och gentrifieringen

Nepal 1976 - Kirtipur - Kvinnornas by

Afghanistan 1972 - människor och miljöer - innan "Katastrofen" 1978

Afghanistan 1978 - Saur (April)-revolutionen - och vägen till Kashmir

Inlagt 2021-11-26 01:01 | Läst 2204 ggr. | Permalink

"Trevlig liten bil! Ofattbart nog har jag liftat med en sån och lyckades vika in mina 192 centimeter i "baksätet". Numera har Fiat en stor SUV som dom (eller om det är Chrysler?) också kallar 500. Uppenbarligen är "500" ett magiskt tal för Fiat."


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Trevlig liten bil! Ofattbart nog har jag liftat med en sån och lyckades vika in mina 192 centimeter i "baksätet". Numera har Fiat en stor SUV som dom (eller om det är Chrysler?) också kallar 500. Uppenbarligen är "500" ett magiskt tal för Fiat.
Svar från Sten-Åke Sändh 2021-11-26 23:41
Bra gjort! ... men tänk då Jan Myrdal (som heller inte är någon liten kille) i en Cittra CV2 hela vägen ner till Iran och Afghanistan kring 1960 - med packning och allt.

Jag har en kompis som hade en ljusblå 500 cab med vit sufflett under 60-talets sista år och den åkte vi i ett lite väl förfriskat gäng från Söder över tågbron mot City och blev stoppade och tillsagda att kliva ner från suffletten ovanför baksätet och sätta oss ordentligt i baksätet.

Polisen frågade min kompis: "Har du sett någon död människa någon gång?" och han svarade Jaaa! Då kom polisen av sig lite för han hade väl inte väntat sig just det svaret. Till slut fick vi mot alla odds åka vidare efter sedvanliga förarkontroller av körkort och nykterhet.