Jag använder Fotosidans bloggar och portfolios i symbios främst för att det är ett bra och enkelt sätt att hålla ihop en fotorelaterad berättelses kontext och bilder på ett bra sätt. Portfolion i sig är inte optimal som jag ser det för att presentera själva berättelsen eller bakgrunden. Det är heller ingen naturlig plats att diskutera själva portfolions bilder. Jag hoppas att bloggformatet kan lösa det på ett bättre och mer naturligt sätt och jag hoppas att fler hittar till både berättelsernas bakgrunder och mina portfoliobilder via bloggarnas länkar. Eftersom jag tycker att all efterbehandling i RAW-konverterare i princip innebär en möjlighet till obegränsad förändring och att den inte kan verifieras utan en RAW-bild, så kan ni anse samtliga mina bilder som manipulerade. Mina bruntonade reprofotade dian är det absolut enligt Fotosidans definition och jag klonar gärna bort saker i mina bilder som jag inte vill ha där. Sten-Åke Sändh

Zen och konsten att bärga en sjunken motorbåt

Translate into Google English:

Zen and the art of salvaging a sunken motorboat - Photo page (www-fotosidan-se.translate.goog)

Bakgrund

Ni som eventuellt tittat in på min blogg tidigare har kunnat läsa hur jag 2018 köpte och renoverade en gammal Crescent-båt med en femtio år gammal Johnsson 20 Hk utombordare efter att jag tidigare fått min lilla HR-styrpulpetbåt med en lite nyare Johnsson 20 Hk stulen från sin plats på Skogsö, utanför Vaxholm i Stockholms Skärgård. Jag har även beskrivit i den bloggen hur jag reparerade den ruttna akterspegeln, som sprack 20 cm på båda sidor om motorn när jag var mitt ute på Solöfjärden!

Sten-Åke Sändh - Stenis Fotoblogg - Fotosidan

Bloggen handlade även rent filosofiskt om hur man kan närma sig en sådan uppgift med hjälp av både lite japansk  Zen, gammal grekisk filosofisk visdom och lite varsam guidning av den rätt galne professor Robert M Pirsig. För er som inte tidigare vet, så är det mannen som en gång skrev den rätt osannolika boken "Zen och konsten att sköta en motorcykel", som inte bara inspirerat en hel ung generation över hela världen på -70 och 80-talen utan dessutom inspirerat mig till benämningen av denna blogg. Mer om detta nedan efter bakgrunden.

Denna gång ska det dessvärre handla om hur man bärgar samma båt efter att den sjunkit efter regnen mellan tisdag 25 maj och onsdag 26 maj, som var exempellösa.  

Min fru frågade mig om jag inte måste åka ut (vi var i Vaxholm dessa dagar ) och ta hand om båten. Jag viftade bort det korkat nog och så gick det som det gick. Ibland borde jag nog lyssna mer på min fru antar jag. På onsdagsmorgonen ringde en av mina grannar och meddelade att min båt hade sjunkit. Jag tog första Vaxholmsbåt ut på torsdags morgonen. Nedan ser ni synen som mötte mig. Durkarna satt fast under årorna turligt nog så de bärgade jag så fort jag kunde. Årorna hade jag satt fast med ett band veckan innan! Annars hade nog de legat i vassen eller flutit iväg över Torsbyfjärden.

Jag ringde Waxholm Watertaxi och frågade om de kunde hjälpa mig bärga men de hade inte tid denna dagen, så jag ringde min granne Stefan som ställde upp direkt. Jag plockade med mig en sänkpump och kablar han kom med sitt elverk.

Samtliga bilder nedan är tagna med min rätt billiga Samsung A42 5G (pris ca 3600:- men som jag med Telenors inbyteserbjudande fick för ca halva priset kontant). Den har en 48 MP kamera som är förvånansvärt bra och en kvadruppeluppsättning objektiv som är riktigt skarpa. Jag som faktiskt tidigare haft en massa Ricoh-kompakter känner inte alls att jag saknar dessa. Att ta dokumentationsbilder ad hoc funkar i allmänhet riktigt bra.

Båten hängde i brygga och Y-bommar med motorn under vattnet men det senare bekymrade mig faktiskt inte särskilt, för det finns inte mycket som kan ta skada på en gammal tvåtaktsutombordare som en gammal Johnsson. Tanken låg och flöt upp och ned och det var ett bra tecken för då var åtminstone den tät och bensinen oskadad av vatten.

Först försökte vi att lyfta aktern med hjälp av plankor från Stefans båt men det var för tungt. Vi lyckades inte få upp aktern och motorbrunnsskottet över vattenytan medan pumpen gick tyvärr. 

Istället fick vi lossa båten och dra in den parallellt med bryggan och där lyfta den med ett litet mekaniskt vajerspel, så pumpen kunde jobba ordentligt. När vi gjorde det hamnade båten ett tag på botten med motor och allt.

Min granne Damon som är stor och stark balanserade aktern så att det bakre skottet låg i våg med vattenytan en bit över vattenytan

I fören ser ni ett par åror. De använde min andra granne att trycka ner fören med men olyckligtvis var förtoften hal av regn så årorna slant och Stefan tappade balansen och åkte i sjön med mobil och allt men lyckligtvis klarade den sig då hans Helly Hansen jacka faktiskt hade täta fickor. Av detta skäl är sagde Stefan inte med på bilderna då han var tvungen att åka hem och värma sig och byta kläder. Det hade kunnat gå riktigt illa men han lyckades på något sätt undgå att ramla ner i båten.

Damian signalerar att det gått bra och att vi snart är färdiga.

Äntligen flyter det gamla öket igen och jag har lärt mig så pass mycket att jag måste lyssna mer på min fru och ösa medan tid är. Jag har även insett att flyttankar och den frigolit som finns under sätena inte klarar att hålla relingen över vattnet när båten är vattenfylld. De måste jag byta i sommar. Möjligen måste jag skaffa en självläns även om en sådan knappast hade räddat båten i dessa dygnsregn.

Motorn lämnade jag full med vatten över natten för jag hade inte energi att ta mig an den i regnet.

Fördelen med gamla tvåtaktsutombordare

Tvåtaktare är populära av ett antal skäl:

Dels är de betydligt mindre stöldbegärliga än nya fyrtaktare. Dels är de mycket lättare att underhålla då tvåtaktsmotorerna är väldigt enkla och driftsäkra. Det finns också betydligt färre delar som rör sig i en sådan motor och kan gå sönder. Dessa motorer kan de flesta som vill lära sig sköta och underhålla själva, utan inblandning av dyra verkstäder. Det är särskilt viktigt då många i Skärgården har långt till dessa.

Konsten att rädda en dränkt tvåtaktsmotor

OBS! Det är egentligen inte nödvändigt att ta upp båten på trailer och skruva av motorn m.m. Det gör man bara om man skulle misslyckas med "räddningsoperationen".

1. Man börjar med att ta bort tändstiften och att blåsa och torka rent dessa från vatten.

2. Sedan drar man motorn torr. Man fortsätter dra tills det inte sprutar ut något som helst vatten eller vattendimma från tändstiftshålen.

3. Sedan skruvar man bort insugningsljuddämparen i svart plast (de tre skruvarna nedtill)

4. Efter det tar man sig an bränslesystemet som måste spolas igenom med bensin så att allt vatten försvinner. Det gör man bäst genom att ta bort bottenpluggen ur förgasaren (bakom insugningsljuddämparen) och "Rich and Lean"- justeringsskruven. Man ansluter bensinslangen och pumpar bara, tills allt vatten kommit ut ur förgasaren. 

När detta är klart så skruvar man ihop motorn igen.

OBS! Det är normalt inte nödvändigt att särskilt skruva isär bränslepumpen!

Notera den lilla  tratten som sitter monterad i undre motorkåpans vänstra del och den ledade slangen som förbinder tratten med Insugningsljuddämparen och förgasaren. Det är min egen konstruktion som gör det möjligt att snabbt och smidigt kunna spruta in startgas (utan att ta bort motorkåpan) om motorn mot förmodan skulle vägra starta på första draget. Detta är särskilt användbart sent på de kalla och fuktiga höstarna.

Så när allt var klart för startförsöket så sprutade jag in ordentligt med startgas och drog ut choken fullt -  OCH DEN STARTADE PÅ FÖRSTA DRAGET!!!

Ja det är faktiskt helt sant! Gör om det med en fyrtaktare som legat på botten och fått vatten i oljan och möjligen även i några sofistikerade moderna styrkretsar.

Jag har efter bärgningen hunnit köra både fram och tillbaka till Vaxholms Brädgård, fram och tillbaka till Rindö samt hem från Skogsö till Vaxholm och motorn går jämnt och fint utan minsta hackning hittills. Jag uppskattar det till ca 10 distans totalt. Den känns helt tillförlitlig så här långt.

Om ni är intresserad av flera av mina historiska bildberätelser i min "bruna serie" med reprofotade gamla diabilder så har ni länkarna nedan:

INGOL / TOLERANS AB - ett litet exportföretag i den grafiska industrin från 1970-talet till idag - Fotosidan

DN/Expressen - Datorisering och stenhård facklig kamp från 70-tal till nutid - Fotosidan

Petra - Den glömda staden

Uganda 1986 - bilder från ett folkmord - Nakaseke och Luweero efter "The Bush War" 1981-85

Det marxist-leninistiska Etiopien 1986 - ett politiskt, kulturellt och militärt våldtaget land

Kashmir Indien 1978 - Kungariket Ladakh - ett av världens centrum för buddistisk lamaism

Kashmir Indien 1978 - Srinagar, Pahalgam och Guptu Ganga

Djurporträtt och djurbilder

Södermalm - om rivningarna på 60- och 70-talen, motståndet och gentrifieringen

Nepal 1976 - Kirtipur - Kvinnornas by

Afghanistan 1972 - människor och miljöer - innan "Katastrofen" 1978

Afghanistan 1978 - Saur (April)-revolutionen - och vägen till Kashmir

Inlagt 2021-06-02 01:16 | Läst 3356 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
1. Men varför sjönk båten? Det kan väl inte ha regnat 400 millimeter?
2. Fast fruar brukar ha rätt.
3. Då jag var liten åkte vi Göta Kanal med en Johnson tvåtaktare. Vid Karls Grav utanför Vänersborg började den lossna från fästet. Pappa släppte inte taget, men motorn lossnade och försvann ner i vattnet medan pappa hade plasthöljet till handtaget kvar i ett fast grepp. Slussvakterna lånade ut en jättelång båtshake och det gick att fiska upp utombordaren. Den gick att skruva fast igen och strtade och gick!
4. Snyggt renoverad båt!
5. Intressant reportage med bra foton, mobilen räcker långt.
6. Tur att det gick bra för grannen!
1. Det regnade 30mm på tisdagen och 60 på onsdagen. Måns, om du kollar på bilden med den sjunkna båten, så ser du att den är väl tight förtöjd i fören. Det indikerar att båten förtöjdes när vattnet var högre. Bryggan är lite hög vid lågt vatten och ju lägre detta är ju större skillnad mellan bommarnas ändar och bryggan, ju mer riskerar fören att hamna i "högläge" om om det sker och det regnar så är risken större att det regn som kommer i båten samlas mot aktern. Snurrans vikt gör ju också att aktern ligger lägre bara av det skälet. Kommer det också då exv. en Vaxholmsbåt eller så hyfsat nära förbi så kan det bli droppen.

Bryggan byggdes om 2008. Innan hade fundamenten ingjutna järnvägsräls som däcket låg på men dessa har rostat och vid rekonstruktionen så kapade vi bort dessa och istället ankrade vi 150x150mm balkar ovanpå fundamenten och detta gjorde att bryggan genomgående blev 15cm högre dessutom. I Stockholm har vi i övrigt landhöjningen på ca 5 mm/år. Globala havsnivåhöjningen ligger tydligen på 3 mm/år och det sammantaget ger en höjning av bryggan på 2mm/år, så vi kanske får hoppas på att isarna smälter av lite snabbare så bryggan kommer närmare vattenytan :-).

2. Det irriterande är ju att min fru som i övrigt inte begriper ett dugg om båtar faktiskt skulle ha rätt i just det här fallet också. Det är ju lite tungt att ta in :-).

3. Ja med dina Göta Kanal-minnen i minne, så vet du hur jag kände mig ute på Solöfjärden när min akterspegel sprack 20 cm på var sida om motorn och jag satt där med två småbarn på 5 och 7 och försökte ta mig till Skogsö utan att tappa motorn eller sjunka.

4. Tack, i år så skrotade jag dessutom av kanske 7-8 lager bottenfärg från botten och renoverade den gamla "Gösta Berg"-vajerstyrningen också, så båten var verkligen i toppskick i vår och bottenjobbet gav ett par knop till, så nu toppar den på 23 knop. Den går verkligen skitbra. Men detta som hände visade på att jag måste byta flytkroppar och kolla att alla inbakade flytkroppar verkligen är täta. Nackdelen med dessa gamla båtar är också att de saknar moderna båtars självlänsning. Men man kan ju inte få allt för 50 spänn!

5. Jag är verkligen positivt överraskad av min halvbilliga A42 5G, så om de verkligt dyra Samsung-modeller som ju idag kan kosta över 20 000 även har mycket bättre kameror, så måste de bara vara fantastiska. Bilderna har jag bara öppnat i DxO Photolab 4 och lagt lite "ClearView Plus" på (f.ö. en lysande funktion).

6. Så här efteråt är jag väldigt tacksam för att ingen blev allvarligt skadad. Det hade jag nog aldrig kunnat förlåta mig för att jag utsatte dem för genom min underlåtenhet att ösa båten. Det var ju grunt (inte mycket mer än en meter) så han skulle med lite otur kunna ha slagit huvudet i båten eller botten och träffat en sten, även om det mesta där är sandtäkt blålera. I det sammanhanget hade inte ens en vattenskadad mobil varit något att vara upprörd över och nu hände inte ens det.
Svar från Sten-Åke Sändh 2021-08-14 08:27
Har skaffat en länspump som drivs av batteri som i sin tur laddas av en solcellsplatta. Ska se om jag kan montera det idag. Det är en hyfsat billig försäkring mot fler "skeppsbrott" p.g.a. regn. Kostade inte ens 2000 spänn, så det tycker jag det är värt om det funkar.