Malinkas blogg om fotografi
ännu mera fiol-bilder
ni kommer att tröttna på mina fiolbilder, till slut. :D fast jag tänker inte be om ursäkt för att jag trakasserar er med dem. jag tänker fortsätta fotografera den, tills jag har fått fram bilder jag kan tänka mig att ha på väggen utan att hitta något att störa mig på.
som ni kommer att märka i det här inlägget, är det flera fotografier som är snarlika. jag testade lite olika vinklar och höjd på kameran, för att se hur det blev. och just det där "att se hur det blir" är något jag har börjat tänka aktivt på, när jag fotograferar. vissa saker måste man testa, för annars vet man inte hur det blir. ofta blir det.. well, inte alltid skitbra, men det blir NÅNTING, och ibland faktiskt ganska bra.
jag har också minskat färgmättnaden den här gången. det har jag iofs gjort på de tidigare också, men när jag börjar rucka på andra värden så blir färgen mer intensiv trots -75% färgmättnad. idag minskade jag med ytterligare 50% EFTER att jag minskat med 75% i raw-hanteringen.
det är faktiskt väldigt roligt att fotografera på det här sättet. det är nåt helt annat än att fotografera ute. det är precis som jag skrev i kursmaterialet för porträttkursen som sätter igång i mars - inne har man full kontroll över ljuset, och när man fotograferar på det här viset kan man verkligen styra ALLT. hur ska man ställa grejen man fotograferar? vad ska vara med? hur ska man sätta ljuset? hur ska man tänka när man tittar i sökaren? hur komponerar man?
full kontroll.
i like it.
det blir mer och mer rekvisita till den här stackars fiolen. svart spets. torkade rosor. den gamla, dammiga, trasiga hatten som edward bär, där han filosoferar över livet uppe på bokhyllan. han fick låna ut den idag, och det gjorde han så gärna.
jag funderar på, sen när jag har bestämt mig och det är dags att faktiskt beställa bilder, att använda crimson. jag har aldrig gjort några bilder hos dem, och har ingen aning om hur de är. om du har tagit fram bilder där får du jättegärna berätta vad du tycker - jag är intresserad av kvalitet, hur de beter sig omkring de filer man skickar, och om de är trevliga att ha kontakt med.
jag kommer att göra flera bilder att sätta upp på väggarna. att ställa på hyllor också, för den delen. t ex ska jag ta fram bilder på mina hundar - nuvarande, boyo, och min förra hund, ella. jag vill ha bilder på alla katter också, men de två första är såpass länge sen att jag verkligen måste rota i mina arkiv om jag ska hitta några bilder. det kan t o m tänkas att det behöver bli analoga bilder. vi får se. förr eller senare kommer jag att hitta något - för man kan inte vara selektiv och bara ha på vissa. det måste vara på alla.
och så ska jag såklart, någonstans, ha bilder på edward och ebba. hedda också (kon), kanske.
och så ska jag faktiskt fotografera skor. jag är långt ifrån en skofetischist (även om jag känner ett par stycken, minst), men en viss typ av skor gör sig oerhört bra på bild. fast de bilderna kanske jag inte sätter på väggen. det återstår att se. ^^
här är iaf dagens sista fiolbild. jag gillar den. har ingen superfavorit från idag, tror jag - iaf inte just nu. det kanske känns annorlunda lite senare, när jag har sovit (eftersom jag håller på att vrida dygnet ytterligare ett varv - tredje gången inom en vecka).
nej, förresten - jag ljög. här kommer en till bild. :D den är fotograferad med mobilen, för att visa hur det ser ut när jag gör de här bilderna. enjoy!
(det är min katt molly som smyger sig in i bilden till höger - hon är ofta väldigt nyfiken och hjälpsam.)
mer fiolbilder
för ett par veckor sen kontaktade jag min hyresvärd för att begära renovering av min lägenhet. det är 20 år sen i år, så det är inte en dag för tidigt. det är väldigt slitet här hemma, så det ska faktiskt bli rejält trevligt med ett ansiktslyft för hela mitt hem.
ett sånt ansiktslyft kommer dock att behöva lite nya saker på väggarna. jag har minst en 40x40 ram som behöver en ny bild. helst ett glas också, för det finns inte. den är svår att hitta bra bilder till, eftersom den går i mellanbrun/mörkbrunt, åt något slags.. nån blandning av brunt, guld och brons. jätteskum färg, men väldigt, väldigt fin. bilden jag har däri nu är fin, men jag har haft den sittandes i den där ramen i säkert 20 år, och det skulle vara kul med nåt nytt.
hence.
när jag fotograferade den här fiolen första gången insåg jag att jag nog vill ha en bild på den på väggen. kanske flera, till och med.
jag har letat efter bra alternativ att ha flera bilder i, och jag tror att jag kanske hittat det nu. dels den stora ramen jag berättade om, och sen har jag ett par mindre, svarta ramar med vit passpartout. jag tror iofs att jag skulle föredra om allt såg ungefär likadant ut, men det är kört. iaf utifrån vad jag har hemma.
vi får se vad det blir i slutänden, men bra kommer det iaf att bli. och det är ju det viktigaste - iaf att jag tycker det. :D
idag använde jag en svart spets som rekvisita till fiolen. jag blev faktiskt väldigt nöjd med det. alla bilder blev inte skitbra, men det finns en eller ett par som jag tyckte blev riktigt trevliga, faktiskt.
i övrigt sitter jag ivrigt och väntar på två bokpaket från adlibris. det ena innehåller ett par böcker om filosofi, det andra två böcker om 1800talets kultur. eftersom jag nu råkar gilla 1800talets gotiska estetik, så känns det också intressant att läsa om vad som ligger bakom den. när jag skrev texter om medeltidens groteska konst insåg jag hur mycket man måste läsa på om tidens kultur i övrigt för att ens försöka låtsas som att man vet nåt.
och i åtminstone delar i det jag fotograferar är jag ju inspirerad av just det där gotiska uttrycket. jag gillar att inspireras av kunskap och estetik, märker jag.
oh, och för övrigt - haha, på tal om ingenting! :D
jag har ju fått hem mina nya glasögon. och jag tror faktiskt att det hjälper! hade dem på mig nu när jag fotograferade, och jag tror att skärpan är bättre än de andra gånger jag fotograferat inomhus. hur kul som helst! :)
jag märker att det blir ett något snurrigt inlägg. jag skyller det på att jag är trött. för några dagar sedan vred jag dygnet ungefär två varv på två dygn - jag har varit helt vansinnigt tröttbakis i ett par dagar. är fortfarande lite småtrött, men inte fullt lika som tidigare. 
som sista notis i det här inlägget vill jag bara tillägga att ÅH, vad jag önskar mig en stor, rymlig studio med ordentliga blixtar i stället för att tränga ihop mig i vardagsrummet med de lampor jag har.
man FÅR ha sånt på sin önskelista. faktiskt. det står i malinka-lagen, alltså är det sant.
fotokursen öppen för anmälan!

klicka här för att komma till information och kursanmälan.
...
seriöst, hur jävla coolt är inte det här? :o
tror att jag har ägnat 2 eller 3 månader åt att få ordning på det här. men nu tror jag att jag har fått ihop allt, och känner mig redo att släppa kursen så att den som är sugen faktiskt kan GÅ den och inte bara läsa hur kul jag har när jag jobbat på att få ihop den. :D
och tro mig - jag har haft hysteriskt kul.
nu ska det bli ännu mer hysteriskt, fantastiskt jävla askul, att lära känna de som vill gå den här roliga kursen och se hur de ser världen.
jag har berättat om upplägget tidigare, men jag tar det en gång till:
kursen är delad i två delar - en teoretisk del, där man får den teori man behöver samt uppgifter att göra för att testa koncepten jag erbjuder. den andra delen består av personlig respons, och detta är ett tillägg som man får köpa till. den personliga responsen ingår alltså inte i själva kursen.
jag har gjort så till allra största delen därför att jag har grundpaketet till att driva onlinekurser, och där finns inte möjligheten att ha ETT startdatum för en kurs, utan då får de som anmäler sig börja när de har betalt kursavgiften. jag VILL kunna köpa det tillägg som krävs för att kunna ha ett startdatum, så att det blir som en "riktig" kurs - att man har kurskamrater, gemensamma deadlines osv. men det får komma senare, när jag tycker att jag har råd att investera i fler funktioner.
sen kan jag också skvallra om att jag har satt intropriser (kraftig rabatt) ändra fram till den 28 februari. är du sugen att gå kursen - gör det NU, i så fall! i mars försvinner rabatten och kursen återgår till ordinarie pris.
...
jag ville bara skvallra om det, eftersom jag känner mig så oerhört nöjd!
jag hoppas att jag får se en och annan av er där! =)
min pappa, kråkan
det här är min pappa.
eller, såhär. låt mig berätta en historia om varför jag säger att det här är min pappa. bilden visar ju en fågel, så uppenbarligen kan det inte vara en människoman.
...
precis exakt idag, till och med på ett ungefär på klockslaget (ett par timmar senare), upphörde min pappa att leva. han hade, som så många andra på både hans och mammas sida, cancer. hans bortgång var väntad sen ganska läge, men det förtar ju inte sorgen. i och med hans död blev jag dessutom föräldralös.
jag och mina föräldrar har alltid haft mycket komplicerade relationer. främst jag och min mamma, som är död och begraven (tack och lov) sedan 24 år tillbaka (om jag inte räknat fel). men pappa var inte heller lätt att ha som förälder, även om vi utöver alla våra konflikter, också har stått varandra väldigt nära.
några månader senare tog jag med mig min dåvarande hund ner till kopparlunden för att fotografera lite. jag har varit där ofta och mycket genom årens lopp, men den här gången blev det lite annorlunda.
vi gick till baksidan av en rejält stor byggnad, där jag bland annat tog några bilder på min hund. när jag satte mig ner för att ta en rökpaus, dök det upp en - svartvit kråka (tror att de egentligen heter nåt annat, men för mig är det svartvita kråkor). den satte sig på taket på en bil bara några meter ifrån oss, och var väldigt nyfiken på oss. den hoppade ner på marken och cirklade runt oss på bara ett par meters avstånd. social var den också, och pratade glatt på.
min hund blev naturligtvis oerhört intresserad av den här fågeln och hade nog kunnat tänka sig att leka jaga-fågel med den, men tursamt nog fick hon inte det för mig.
...
till saken hör att min pappa alltid, så länge jag kan minnas, har målat svartvita kråkor i akvarell. alltid. ända sen jag var ganska litet barn minns jag att han pratat om sina kråkor. han har ställt ut dem en del också, mest i sala silvergruva och på galleri linné i uppsala (om jag inte minns helt fel). hans akvareller är gjorda i just akvarell och bläck, är rätt humoristiska med nån liten träffande mening skriven på. tror att han sålde en del, faktiskt.
så.
här sitter vi alltså, jag och min hund, och så dyker det upp en svartvit kråka som är överdrivet och ovanligt social.
en annan sak som också är relevant är att jag har andliga övertygelser som bland annat innebär att ingenting faktiskt dör. energi upphör aldrig, den bara ändrar form.
alltså.
låt mig introducera min pappa, kråkan.
medan han levde var han min totala motsats när det gäller liv och död. han trodde att när man dör är man helt borta. då blir det svart och inget mer händer. jag tror ju inte alls så.
så för mig var det här min pappa som kom på besök. han valde att närma sig i en form han visste att jag skulle känna igen. kråkan. han visste nog inte att jag skulle ha känt igen honom oavsett vilken form han hade. det har inte så mycket med utseendet/formen att göra, utan med känslan.
så medan de här bilderna kanske inte är några mästerverk, så kommer de alltid att ha betydelse och vara viktiga för mig. särskilt på årsdagen efter hans död. han var ingen lätt pappa att ha, men han var en fantastisk man och människa. jag saknar honom fortfarande.
teorinördigt värre
när jag jobbade som porträttfotograf fick jag för mig att jag skulle börja studera konstvetenskap. distansstudier fungerar väldigt bra för mig, och så blev det. jag har läst upp till c-kursen, men var tvungen att avbryta under d-kursen pga psykisk ohälsa - jag var i rätt dåligt skick då.
i mina konstvetenskapliga studier ägnade jag mig främst åt fotografi - såklart. min b-uppsats skrev jag om julia cameron, och c-uppsatsen om eugène atget.
för att göra en lång historia kort;
nördig, konstvetenskaplig litteratur om fototeori är för mig bland det sexigaste som finns. det, och lika nördig litteratur om exempelvis filosofi, estetik och för den delen, idéhistoria. mitt fokus ligger dock på just fototeori - och tro mig när jag säger det, hur jävla märkligt det än låter.. det är hjärn-orgasmer i långa rader, för mig. :D
jag har precis bara i morse (early bird-leverans) fått hem boken på bilden här ovanför. det är james elkins som satt ihop ett antal texter av en drös konstvetenskapliga skribenter, som på olika sätt behandlar fotografi, just. jag har skummat liiiite, lite i första kapitlet, och alltså.. dreglet hänger i mungiporna, och min hjärna dansar trance-liknande hambo i skallen på mig. shit, vad sexigt det är!!! :o :o :o :o :o
jag har fuskat och beställt fler böcker - en till av nämnde elkins, och faktiskt ett par böcker av två filosofer från 1800-talet. immanuel kant och michel foucault (rättelse; foucalt är 1900-tal). plus att jag funderar på att investera i ytterligare en bok av elkins, som handlar om konsthistoria vs estetik. det är fullt möjligt att argumentera för att jag egentligen inte har råd, men alltså... hur ska jag kunna låta bli? hur ska jag kunna låta bli att skaffa mig nåt som är så jävla sexigt och får det att kvillra i tamejfan hela kroppen? ^^
det går ju inte. det förstår ju var och en alldeles tydligt och klart.
...
en av de allra främsta fördelarna med att läsa sån här nördig litteratur är att man lär sig att tänka baklänges när det handlar om betraktande av fotografi. jag skrev lite om det i ett tidigare inlägg, om vikten av bildanalys. att lära sig analysera är (uppenbarligen) att se fotografiet från andra hållet, som betraktare. det gör att man lär sig med om exempelvis bildkomposition, man lär sig ett språk för att uttrycka vad man tycker, tänker och känner inför ett fotografi, man lär sig att TITTA på ytterligare ett nytt sätt. att analysera ett fotografi är ju inte riktigt samma sak som att se det genom sökaren innan exponering.
för mig är det viktigt att kunna se (det mesta) saker ur olika perspektiv. min tankevärld är enormt stor och roterar i 360 grader åt alla håll samtidigt. jag har lätt att se mönster, att associera och koppla ihop saker som inte automatiskt hör ihop, att ta in och förstå stora begrepp på en gång. jag tror att jag var relativt bra på det innan jag började läsa konstvetenskap, men den (och väldigt många andra saker) hjälpte mig att förfina den egenskapen.
och det är en egenskap jag är väldigt stolt över, faktiskt. jag tror dessutom att den hjälper mig att bli bättre som fotograf.
...
jag har egentligen ingen direkt poäng med det här inlägget. jag ville mest bara berätta att jag har fått hem en supersexig bok som jag kommer att njuta hejdlöst av att läsa. faktum är att jag ska hälla i mig lite mer te i sällskap med boken, innan det är dags att gå ut med hunden.
jag får återkomma med nån slags rusig recension senare. :D





















