Leica = brand suicide ???
Leica M8:an som jag lånade, läs min recension: http://www.fotosidan.se/blogs/photo/10052.htm
Jag talade för en tid sedan med en representant för Leicas generalagent i Skandinavien, Nordisk Fotoimport AS i Danmark (kallar dem NF fortsättningsvis). Ett ganska nedslående samtal – tyvärr, har därför tvekat om jag skulle blogga om det, jag vill inte skada Leica. Men efter all turbulens hos Leica och alla oklarheter angående deras strategi så kanske detta är en liten "pusselbit".
I vårt samtal så framkom det att NF delar in Leicas målgrupp i tre huvudgrupper:
1. Proffsen - de som använder M-kameran i jobbet, etablerade reportage fotografer osv. de köper M8:an oavsett pris och begränsningar. Sedan finns det proffsen som använder Leica som 2:a kamera, tex reklamfotografer, de köper även de.
2. Rika (och fotointresserade) människor som köper Leica av prestige och livsstils skäl eller av intresse tex samlare. Den viktigaste målgruppen enl. NF, den står för den största delen av försäljningen, den är inte så känsliga för ev. problem och den är lojal mot varumärket. Mot denna grupp lägger även NF störst fokus i sin (nästan obefintliga) marknadsföring.
3. Avancerade amatörer eller semiproffs, sk. Leica entusiaster (aficionados). Den minst intressanta gruppen enl. NF för de köper mest begagnat. De ”pratar mycket och köper lite”, är lojala mot Leica hur de än behandlas, men köper antagligen tex. M8:an begagnad (har de råd att köpa den ny så faller de med stor säkerhet in under grupp 2) och de ”kommer alltid att finnas där”.
NF menar att Leica i första hand är en ”exklusiv lyxprodukt”, de nämnde själva Rolls-Royce som exempel på en liknade produkt. Vilket innebär att de inte vill, direkt citat: "sälja för många enheter" (ska man stratta eller gråta?)
- Jag svarade att det inte såldes en enda ny Rolls-Royce i Sverige i fjol :-)
Och att M8:an fått usel kritik i diverse fototidskrifter samt på många ”tunga” fotosajter berör dem inte, de kunder som man tappar pga. av det ”kan man lika gärna var utan, det handlar hur som helst om ett begränsat antal personer”.
NF menar att det kommer att säljas ca 150st M8:a hus i Sverige under 2008. Detta nästan utan marknadsföring, utan rabatter, utan uppgraderingar, utan positiv press, och till listpriset 47.500 Kr. Trots att marknaden initialt mättades under 2007, trots Nikon D3, trots alla dåliga recensioner, trots ryktena om en fullformats M9:a….
Så konklusionen av vårt samtal är att jag - fast att jag äger Leica utrustning för över 120.000 Kr, köpt två nya M-hus de senaste sju åren - inte är intressant för NF.
Därför att jag tycker att M8:ans brister inte uppvägs av att det står Leica på den.
För att jag tycker att Nikon D3 är mera kamera för 47.000 Kr och att M8:an därför borde prissänkas.
Och för att jag överväger att sälja av alla Leica saker och investera tungt i min Nikon utrustning, och gör jag det så byter jag inte tillbaks bara för att det kommer en M9:a med fullformat om något år.
Frågan är hur många potentiella Leica-kunder som tänker som jag . Och hur många sådana som Leicas framtid klarar av…
För de verkar missa en avgörande sak, på ”film tiden” så var Leicas hus och optik dyrare än i stort sett allt annat, men de gav också en bättre kvalitet. Och filmen var i slutändan begränsningen.
I den digital eran så blir kamerans teknik begränsningen, en fullformats Nikon eller Canon ger bättre resultat trots Leicas fullkomnade optik. I det läget måste Leica antingen hänga med i teknikens framkant eller sänka priset tills att de gör det.
Annars begår de faktiskt ”brand suicide”. Men nu vet jag inte om Leica själva gör det eller om Nordisk Fotoimport AS gör det åt dem, och i så fall så blir det väl närmast ”brand homicide” ;-)
När det gäller Leica har jag fått uppfattningen att de verkligen lusläser och försöker ta till sig av alla forum mm, så det finns en möjlighet att attitydproblemen inte ligger där.
-affe
Ps. du kanske skulle se över din recension av M8:an här på FS där du skriver att det är den bästa digitalkamera du någonsin använt ;)
Men att dela upp sina kunder i olika grupper gör mig bara förbannad, hur kan man göra så?!? Och att rangordna dem?
Det känns lite som de tror att de är bäst, och att alla vill ha en Leica (vilket kanske stämmer iofs) men bara för de kan man inte behandla sina kunder hur som helst?!? Costumer Relations är bland det största ämnet inom företag och kunder just nu enligt mig, och detta bevisar väl att Leica kanske är lite väl konservativa? De får nog ta o lära sig ett o annat om hur man behandlar sina kunder.
Bra Johan att du inte kunde hålla inne detta längre! sånt här måste komma ut!
Sen tror jag oxå på Alfs kommentar om att Leica kanske skulle få veta hur NF behandlar sina kunder?!
Mvh
Marcus
Nu är du väl ändå lite naiv, du tror inte att Nikon, Canon, Olympus osv. gör precis samma sak för att välja strategi vad gäller marknadsföring, sortiment, prisbild osv?
Den strategi som Leica verkar ha slagit in på kan absolut fungera, se på bang-Olofsen (deras produkter låter inte bättre än motsvarande för halva priset), de lever ju fortfarande. Men strategin måste kombineras med produkter som sticker ut samt mycket god service.
Och det är klart, det är ju bra om den gruppen blir så stor som möjligt, så att Leica har råd att göra en uppföljare tilll M8;an. Av oss "fattiga" i grupp 3 kan dom ju inte räkna med att få någon hjälp. Vi snackar ju bara, utan att komma fram till kassan! :)
Men jag tror att Leica överskattar grupp 2. Framförallt nu i de digitala tiderna. Köper verkligen samlare en Leica M8;a för 48000:- för att sitta på? Jag tror inte det. Det är inte samma sak att samla på en digital M8;a som en analog, svartlackad M2;a. Jag menar med tanke på programvaror, minneskort, batterier och sladdar och skit. Det funkar inte som samlarobjekt tror jag!
Själv går jag och väntar på att det ska komma en digital modul att montera på min Leica M4-2. Det vore nåt! :)
Se'n om det gäller Leica eller nå't annat försäljningsintressant,
det kvittar nog för dom!;)
Leica kanske skulle fortsatt med en DSLR tills problemet med fullformatsensor för mätsökare va löst...!?
Tills dess,
kunde man haft en Leica M 7,5
i stil som Epson,
bara för att vara med under tiden tills den riktiga Leica M8 va klar... :)
Ok, men nu er'e som de e, å de e tråkigt!
/Bengan
Ps.
Håller med dig Johan (Pihl) ett digitalt svart/vitt bakstycke till våra analoga,
det skulle sitta fint!
Även om det va en mindre sensor.
Prisbilden på Leicas egentillverkade objektiv är orimligt hög. Vad gäller R-serien så går det att köpa objektiv begagnat till en 10-del av nypriset... Kanske skulle Leica söka sig en samarbetspartner i Japan så att de kan producera billigare objektiv utan att göra avkall på kvaliteten, konkurrensen från Zeiss och Voigtländer måste vara mördande för Leica-M.
Mvh//Chasid
4. Avancerat proffsigt rik
I egenskap av konsument är min makt obegränsad och oinskränkt. Det finns ett ord för det tom-- Konsumentmakt!
Visst är jag beredd att hosta upp över hundra tusen för en Leica. men efter detta avslöjande säger jag bara två saker: Nix. Pix.
Hur många nixpixare som utövar sin konsumentmakt behövs det för att sänka Leica?
Säkert nåt mattesnille därute som kan räkna ut det...
Drömmen är en vidvinkel << 28 mm.
mvh Arne