Camera Obscura
Instagram street photos
iPhone och Camera+ via Instagram, samtliga bilder.
Nu blir det så mycket "Instagramande" för min del att jag beslöt mig för att koppla bloggen direkt till Instagram. Till höger ser du de senaste bilderna i tumnagel-format som jag lagt ut på Instagram samt aktuell statistik.
Jag faktiskt för första gången (på många år) åkt hemifrån, i detta fallet till Stockholm, utan en "riktig" kamera i bagaget. Lite skrämmande...
Men det går faktiskt bra - jag har plåtat desto mer med min iPhone ;-)
Nu blir det inte "systemkamerakvalitet" men jag tycker att bilderna definitivt har sin speciella charm...
En helt fantastisk kväll... (nästan som en bal på slottet ;-)
Roger Lundgren och Rickard Eriksson på scen tillsammans med våra duktiga annonssäljare, Ricoh GXR + A12 28/2,5 @3200 ISO (obeskuren osv).
I går lanserade vi Kungliga Magasinet på Café Opera. Fler än 500 gäster minglade, åt snittar, lyssnade på Eclipse och inte minst hörde Rogers Lundgrens invigningstal. Ett mycket lyckat event och en värdig avspark för tidningen. Idag hörde jag recensionen i P1:s Epstein, där ordförande i Rojalistiska föreningen fick möta sin motsvarighet i Republikanska föreningen – mycket uppmuntrande.
Du kan höra inslaget på Sverigesradio.se
Och du kan se lite ”mingel bilder” på Stockholm Finest. (Trodde aldrig att jag skulle få anledning att länka till den sajten ;-)
För mig personligen så markerar gårdagen också ett avstamp på en ny resa, från de hemlösas gatutidning i Malmö mot huvudstadens kungligheter och glamour – från koja till slott – om man så vill!
Fredagen den 13:e och jag väljer att komma ut som...
Första numret av Kungliga Magasinet dyker upp i butikerna kring den 24/4, omslagsfoto: Rickard Eriksson :-)
Rojalist!
Ingen nyhet för er som känner mig väl, men en del läsare kanske får kvällskaffet i vrångstrupen ;-)
Det hela började nog när jag som liten såg riksmötets högtidliga öppnande med dåvarande kungen Gustav VI Adolf flankerad av Carl XI:s drabanter - på svartvit TV. Det resulterade främst i ett ohämmat historieintresse och en massa tennsoldater. Senare har jag allt mer kommit till insikt om den konstitutionella monarkins alla fördelar. Tex allt vad ett vitalt kungahus tillför Sverige i form av PR och inte minst "varumärkes glöd". Och bara ett litet tanke exempel: vad heter Finlands president? Österrikes, Tysklands... osv.
Men nu är inte detta blogginlägg ett brandtal för monarkin, utan ett försök att berätta om mitt nya uppdrag - som marknadschef på Kungliga Magasinet. En helt ny tidskrift vars första nummer når tidningshyllorna den 24/4. 160 sidor och 8 nummer/år. Hög kvalitet på text och foto, mycket reportage och intervjuer, inget skvaller men desto mer bakom kulisserna rapportering och initierade nyheter. Mycket mat, kläder, frisyrer, smycken och livsstil. Men också historia, slott, ordnar, uniformer och kultur.
En av initiativtagarna och tillika creative director och fotograf är Rickard Eriksson som jag har haft förmånen att få arbeta med förut. Den andre initiativtagaren, eldsjälen och chefredaktören är Roger Lundgren, kanske mera känd som "Royal Roger" - från SVT, tidningen Queen och ett otal andra sammanhang.
Men mer om detta i kommande blogginlägg - just nu sitter jag på SJ2000 på väg hem mot Malmö :-)
Edit:
Nu ät tidningen officiellt lanserad och media har börjat rapportera - läs mer i nästa blogginlägg!
Lite tankar efter 5 år med min blogg här på Fotosidan...
Firar med en bild på dottern och lite bilder från mitt älskade Malmö. Samtliga tagna med iPhone och ursprungligen publicerade via Instagram :-)
Fem år med bloggen - svårt att riktigt ta till sig! Stort tack till alla ni som framförallt läser, men även kommenterar, mailar mig eller på andra sätt hör av er. Ni har alla gjort mitt liv så mycket rikare!
Mitt bidrag till Fotosidan är nog, förutom bloggen, DOGMA 07 sällskapet som jag startade tillsammans med Bengt Björkbom - vilket också är också en mycket speciell resa som är långt ifrån avslutad.
När man tittar i backspegeln så är det alltid roligt att se vad som väcker mest uppmärksamhet och vad som flest besökare läser. Mitt absolut mest lästa blogginlägg är min recension av Leica M8 som har lästs av nära 14000 besökare! Och en spännande nyhet når alltid många läsare - som när jag visade "spionbilderna" på nya Fujifilm X1 för några månader sedan. Ett typiskt inlägg brukar ha fått omkring 2000 läsare inom någon månad varav ca 500 under de första dygnet. Inte "Blondinbella" men helt ok ;-)
Detta tål att påpekas igen - formen i bloggen är viktig för mig. Jag har konsekvent använt typsnittet Arial, alltid med en anfang i början av inlägget och med bildtexten en grad mindre än brödtexten. Och viktigast: nästan alltid minst en bild, oftast fler.
Som jag berättat tidigare så började bloggandet som ett experiment, för att jag under mitt dåvarande jobb som marknadschef ville lära mig mer om sociala medier i allmänhet och bloggar synnerhet. Men jag blev rejält biten och på den vägen är det ;-)
Och den viktigaste läxan jag lärt mig av bloggen kan sammanfattas i uttrycket "Consumer Power".
Något som verkligen en och annan produktchef, marknadschef eller VD borde lära sig mer om ;-)
Personligen tillämpar jag principen:
"...har du inget positivt att säga så är det bättre att inte säga någonting alla..."
Min blogg fyller 5 år!
iPhone och Camera+ via Instagram, samtliga bilder.
Det är fem år sedan jag startade min blogg här på Fotosidan. Nästan 900 bloggposter har det blivit. Och jag siktar på att blogga i fem år till - minst :-)