Camera Obscura
En kamera, ett objektiv, en film
Nikon F4s, Nikkor 35/1,4 AI-S, Kodachrome 64, Abu Simbel i södra Egypten vid gränsen till Sudan
Många av de bilder som jag själv är mest nöjd med (behöver nödvändigtvis inte vara mina mest sålda) har tillkommit under inflytande av filosofin "en kamera, ett objektiv, en film". Fast ibland har den varit påtvingad - som för bilden ovan ;-)
Tidigt nittiotal, på uppdrag för en resebyrå i Egypten, i juli - varmt! Reser med "full utrustning" dvs Nikon F4s, FM2+MD12, 20/2,8, 24/2, 35/1,4, 55/2,8, 85/1,4, 180/2,8 och en farlig massa Kodachrome 64.
Värmen (50+) tvingar mig att välja, en kamera, ett objektiv, resten inlåst på hotellet. Valet blir nästan alltid F4+35/1,4. Under uppdragets gång når jag Abu Simbel efter en flera timmar lång bilresa genom mördande öken. Vattnet slut, magsjuk, utmattad. Ramlar ut taxin, köper vatten, går in i templet, ser bilden, väntar in rätt tillfälle - tar bilden. Tar några obligatoriska extriörbilder, hittar min taxi och genomlider ytterligar någar timmars vansinnesfärd tillbaka till hotellets AC-himmelrike.
Väl hemma i Sverige efter fem veckors plåtande, alla filmer framkallade, så inser jag att de bästa bilderna oftast blev till då jag enbart använde F4:an och 35:an. Fokuserade på bränviddens möjligheter och inte de olika alternativa bränvidderna och deras bildperspektiv. Filmens begränsningar blev till möjligheter och en del av bildtänket.
Frågan blir: finns det plats för en liknande upplevelse idag?
Sist jag plåtade professionellt i mellanöstern så bestod utrustningen av Nikon D200, D70s, 17-55/2,8 DX, 80-200/2,8 och en farlig massa minneskort.
Men jag kom på mig med att nästan, nästan alltid använda DX-zoomet i 17mm (motsv 25mm) läget.
Less is more.
"Leica M8 revisited" by James Russell
Läste precis en mycket intressant artikel om Leica M8 på "The Luminous Landscape":http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/leica-m8-revisited.shtml
Leica + blixt = hädelse?
Canon EOS 5D, 24-70/2,8 L
Rubriken stämmer - men bara nästan ;-) Ibland så måste man ha blixt, speciellt om man behöver en tryckbar/kopieringsbar bild, kanske för att en uppdragsgivare eller bara familjealbumet kräver det :-)
Ett måste blir då att "mjuka upp" ljuset. Med en "monster" TTL-blixt på DSLR:n så heter standard lösningarna "slå i taket" och/eller "omnibouncer". Men med Leica M?
Själv kör jag Leicas egen SF 20 som ger TTL med M6TTL och M7. Det finns en sk SCA-adabter från Metz så att man kan använda deras "monster" som tex 54 MZ-3 men då förlorar kameran sin fina balans.
SF 20 integreras däremot bra på kameran - fast den kan inte vinklas och det finns ingen omnibouncer till den. Lösningen blir en "mini bouncer" med resårband som man trär över blixtens huvud. Finns på E-bay för en spottstyver, men jag har aldrig sett något liknande i en svensk fotoaffär....
Äntligen - "fast primes" med manuellt fokus och CPU till Nikon!
Inte från Nikon själva utan från Cosina Voigtländer. Tidigare så har det bara funnits Nikons egen 40/2,8 P i utbudet av fasta brännvidderna med mauellt fokus och som dessutom har haft CPU. Microprocessorn krävs för att alla funktioner som tex "color-matrix" skall fungera på de senare Nikonkamerorna (D2X, D3, D200, D300 mfl)
Men nu har Cosina Voigtländer släppt två objektiv: 40/2 (motsvarar 60mm på APS-C kameror) och 58/1,4 (motsvarar 85mm på APS-C kameror) Båda har tidigare funnits i CV:s utbud, men då utan CPU. Och båda konstruktionerna är erkänt mycket kompetenta. Blir spännande att se om de kommer att säljas i Sverige. Just nu måste de beställas från tex Cameraquest (USA) eller Robert White (UK).
För mer info:
http://www.cameraquest.com/Voigt_SL2.htm
http://www.robertwhite.co.uk/products.asp?PT_ID=435
http://www.cosina.co.jp/seihin/voigt/v-lens/sl2/index.html
Varför är skåningar smartare?
Canon 5D, 24-70/2,8 L
Då jag tillbringat några dagar i vår sydligaste provins så väcks denna fråga:
Varför är livet lite lättare att leva i Skåne?
Ett slående exempel: mjölkförpackningarna!
Se bilden ovan - den skånska med återförslutningsbar plastkork och så den uppländska som i princip är omöjlig att inte spilla med, hur försiktig man är är...
Och vad säger detta oss om vårt avlånga land?