Camera Obscura

Fd fotograf, numera förläggare - men plåtar såklart fortfarande och bloggar i tid och otid ;-)
 
Follow johanericson on Twitter

Resterna från en disputationsfest och Minimoog


Nikon D200, 17-55/2,8 DX (direkt från kortet)

Min svägerska är numera teknologie doktor, vilket vi firade efter hennes disputation i fredags. Idag firade vi pappas (farfars) födelsedag (en andra gång, för att få en tillfälle att äta upp resterna av den utsökta buffén från i fredags ;-) hemma hos min bror. Dottern ville absolut spela på hans syntar, vilket hon fick - med total glädje som resultat.  


Nikon D200, 17-55/2,8 DX (direkt från kortet)

Dottern utforskar min brors stolthet - en Minimoog från -76 :-)


Nikon D200, 17-55/2,8 DX (direkt från kortet)

"Fru doktor" till vänster, omgiven av opponent och betygsnämd. Vi var nästan sextio personer som firade henne i A-husets fullskalelabb på LTH (jag visste inte heller vad ett fullskalelabb var för något innan festen ;-)
Postat 2008-01-29 02:40 | Läst 12275 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Strandpromenad med en strulig Ricoh GR-Digital II


Ricoh GR-Digital II (direkt från kortet, med den inbyggda blixten aktiverad ;-)

Nu drar det ihop sig angående min Ricoh GR-Digital II utvärdering. Jag förstår att ni är många som väntar på den.  Men jag har ett problem, eller rättare sagt: flera problem - med min GR-D II:a. Och jag vill inte låta de leda till en "total sågning" av kameran. För den är en mycket sympatisk bekantskap. Men mitt ex är inte OK i alla lägen, jag har därför bett Carl Lamm (svensk generalagent) om att få byta ut min kamera mot en helt ny (istället för en lång och osäker vistelse hos verkstaden). Men mer om detta senare.

Jag tänker dela upp testen i tre delar:
1. Handhavandet
2. Bildkvalitén
3. Kameran i ett "Dogma perspektiv" ;-)

Men jag vill bygga slutsatserna på en kamera som är helt OK - och jag vill väga in hur generalagenten hanterar problemen. Det är ju så att även de bästa produkter kan vara behäftade med fel, spec. med dagens tillverkningsmetoder. Avgörande blir då hur man väljer att hantera problemen och kunden.

Jag återkommer!
Postat 2008-01-28 17:16 | Läst 13329 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

Stormen som kom av sig


Ricoh GR-Digital II (ganska berabetad i PS för att få fram "känslan" vid exponerinen, originalfilen blev ganska "platt" - ingen Dogma-bild med andra ord ;-)

Storm på väg in över Skåne, kunde inte motstå frestelsen att gå ned till havet. Och genomföra mitt sista "test" med Ricoh GR-D II - "stormfoto" - dvs kameran väl inpackad i en plastpåse, UV-filter på och en "öronblåsa" att blåsa bort dropparna från filtret med :-)


Ricoh GR-Digital II (behandlad inom ramen för Dogma)


Bilden ovan måttligt bildbehandlad (inom ramen för Dogma: kontrast och färgjustering, lite efterbelysning och slutligen mild skärpning med oskarp mask). Kameran mycket lätt att använda trots den kraftiga plastpåsen. Kommer åt några reglage av misstag då och då men tack vare informationen på skärmen/sökaren så upptäcks det omgående.


Ricoh GR-Digital II (behandlad inom ramen för Dogma)

Hittade lite lä bakom en "strandtoalett", senare kom några minuter av nästan tropiskt regn och vind som ett expresståg - men sedan var det över, i alla fall på Falsterbonäset.

Postat 2008-01-26 21:49 | Läst 11290 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

En kamera, ett objektiv, en film = DOGMA 07

"Den fotografiska bilden är inte död, men den är svårt sjuk. I en tid då allting är möjligt, inte minst med datorns hjälp, så har den klassiska fotografin allt mer kommit att påverkas av den digitala illustrationen. Och detta så till den milda grad att det idag är omöjligt att veta hur en bild kommit till. För den kommersielle fotografen som levererar beställningsbilder för reklam mm så har det alltid varit så, fotografiet tar illustrationens plats. För många fotografer så är detta inte bara en självklarhet utan ett helt acceptabelt sakernas tillstånd. Men gränserna mot bildjournalistik och övrig dokumentär fotografi suddas ut med allt vad det innebär av förlorad trovärdighet och ifrågasättande av fotografens arbetsmetoder. Det tidiga 2000-talets bildskatt riskerar att förlora sig ett träsk av bildmanipulation och piktoralistiska stävanden."

Därför har vi startat sällskapet ”Dogma 07”, inspirerade av fotografins pionjärer söker vi fotografins rötter. Genom att avsäga oss all onödig teknisk barlast vill vi nå fram till motivet – bilden – fotografiet. Vi är inte teknikfientliga, vi accepterar den digitala kameran som den filmbaserades jämlike, vårt fokus är på bilden – inte tekniken. Men när vi minskar antalet tekniska valmöjligheter inför motivet genom att låsa oss vid en brännvidd och en film/kamerainställning vill vi frigöra kreativiteten och seendet till att upptäcka motivet.

Denna filosofi är inte motivbaserad utan kan appliceras på nästan alla typer av fotografi, men givetvis så ligger den klassiska gatufotografin och dokumentärfotografin närmast till hands. Filosofin innebär att man är nära sitt motiv så vi har satt en gräns vid 90mm för småbild/fullformat eller motsvarande brännvidd för de olika digitalformaten. Likaså har vi begränsat bildens proportioner till den klassiska småbildsfotografins 3:2 vilket är avgörande för bildens komposition. Då bilden ej får beskäras efter exponeringen så låter det även analoga som digitala fotografer delta under samma förutsättningar.

Medlemskapet i sällskapet är fritt för alla som vill vara med, enda kravet är att de bilder du laddar upp i den tillhörande polen är tagna i enlighet med nedan angivna ”kyskhetslöftet”. Det ställs inga övriga krav på ditt fotograferade eller din utrustning. Alla, nybörjare såväl som proffs, är välkomna i sällskapet. Och vi vill uppmuntra till debatt och ifrågasättande, ambitionen är att trots de praktiska begränsningarna ha bildmässigt ”högt i tak”

Och dessa regler gäller ju såklart endast i denna pool och i sällskapets övriga aktiviteter. Medlemmarna är givetvis fria att använda vilken utrustning de vill och alla tillgängliga tekniker i sitt övriga fotograferande. Det är upp till medlemmen att avgöra hur mycket av hans/hennes fotografi som är i enlighet med ”Dogma 07” även utanför poolen/sällskapet.

Konstnärligt kyskhetslöfte

Nedanstående dokument är det ”konstnärligt kyskhetslöfte” som har till sitt syfte att sätta den fotografiska bilden fokus. Löftet innebär att man väljer en kamera, ett objektiv och en film med framkallare alternativt en kamerainställning i digitalkameran och sedan följer nedan angivna punkter:


1. Allt foto ska genomföras utan påverkan från fotografen. Ingen manipulation eller arrangemang av motivet är tillåtet. Inga föremål får flyttas och inga personer får vidtalas, dvs fotografen skall inte interagera med motivet innan bilden är exponerad.

2. Bara naturligt, befintligt ljus är tillåtet dvs ingen blixt, inga extra ljuskällor eller reflexskärmar eller annan manipulation av det befintliga ljuset.

3. Kameran måste vara handhållen, dvs inget stativ, men fotografen får ta stöd mot objekt i sin omgivning.

4. Bara en film alt inställning i kameran får användas. Dvs färg ELLER s/v. På digitalkameran får skärpa, mättnad, ISO och övriga parametrar inte ändras.

5. Bara en optik alt ett läge på ett zoomobjektiv, dvs en brännvidd får användas. Och brännvidden för inte överstiga 90mm för småbild eller motsvarande bildvinkel (24,5 grader) med digitalkamera. Inget filter eller andra föremål som påverkar bildresultatet får användas, dvs bara ofärgade objektivskyddsfilter och motljusskydd ät tillåtet.

6. Bilden får inte innehålla ytliga/konstlade motiv som våld, pornografi odyl.

7. Bilden får efter exponeringen inte beskäras.

8. Bilden får inte manipuleras – bara framkallas och skannas alt konverteras från RAW-format. I samband med detta får kontrast och ev färgbalans justeras så att bilden så mycket som möjligt överensstämmer med fotografens minnesbild av motivet. Damm, pixlar döda och andra skador i bilden får retuscheras.

9. Bara 35mm film alt digitalkameror med motsvarande bildproportioner får användas.

10. Bilden, inte fotografen eller tekniken skall uppmärksammas. Diskussion och kritik skall handla om bilden.

Hur gör jag?

Genom att gå med i sällskapet så godkänner jag löftet och lovar att alla bilder jag laddar upp i poolen är 100% i enlighet med det. Dessutom så skriver jag ett meddelande i sällskapets gästbok där jag anger vilken utrustning som jag avger löftet för enligt följande:
1. en kamera
2. ett objektiv (alt. en brännvidd på ett zoomobjektiv)
3. en film och en framkallare eller om jag använder digitalkamera:
3a. Färg eller S/V
3b. ISO tal
3c. Inställda bildparametrar i kameran beroende på tillverkare, tex normal osv

Några exempel på hur utrustningen till löftet kan se ut:
1. Canon EOS 5D
2. Canon EF 28/1,8 USM
3a. Färg
3b. ISO 400
3c. SRGB, Skärpa 0, övriga parametrar: normal.
Eller
1. Leica M6
2 Summicron 35/2 ASPH
3. Kodak Tri-X och D-76
Eller
1. Canon G9
2. Objektivet i motsvarande 35mm läge
3a. S/V
3b. ISO 100
3c. Fabriksstandard dvs ”normal”

Utrustningen i löftet kan bara ändras om ett nytt löfte ges.

Detta bör inte ske med mindre än sex månaders mellanrum så att fotografen hinner arbeta in sig på vald kombination. Men vid förlust eller nyanskaffning kan givetvis löftet ändras omedelbart. Tidsbegränsningen är en rekommendation, inte en del av löftet, men vi vill uppmana varje medlem att noga utvärdera sina bilder och sin personliga utveckling i samband med förändringar i löftet.

OBS! Löftet gäller bara poolen ;-)

Vi vill återigen poängtera att dessa regler endast gäller foton som laddas upp i denna pool inte behöver påverkar medlemmens övriga bildskapande. Löftet kan när som helst sägas upp, enklast genom att utträda ur sällskapet (genom att välja ”gå ur gruppen” på startsidan).

Vår inspirationskällor

Vi har låtit oss inspireras främst av manifestet ”Dogme 95” och dess påverkan på filmskapandet och grunddragen är hämtade därifrån. Men vi knyter även an till ”En kamera, ett objektiv, en film” filosofin samt många fotografers personliga filosofi kring fotograferandet, som tex Henri Cartier-Bresson:
Reality offers us such wealth that we must cut some of it out on the spot, simplify. The question is, do we always cut out what we should? While we're working, we must be conscious of what we're doing. Sometimes we have the feeling that we've taken a great photo, and yet we continue to unfold. We must avoid however, snapping away, shooting quickly and without thought, overloading ourselves with unnecessary images that clutter our memory and diminish the clarity of the whole.”

Till Dogma 07s startsida här på FS:
http://www.fotosidan.se/groups/dogma/index.htm

Wikipedia om Dogme 95:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dogme_95

Dogme 95s hemsida (på engelska):
http://www.dogme95.dk/

Du är varmt välkommen!
Johan Ericson & Bengt Björkbom

Postat 2007-12-29 10:57 | Läst 14868 ggr. | Permalink | Kommentarer (17) | Kommentera

Ricoh GR-Digital II in my hands



Hämtade ut en Ricoh GR-D II:a tidigare i veckan, kan detta var min ideala "en kamera, ett objektiv, en film" kamera? Har börjat utforska den så smått, återkommer i bloggen inom kort!
Postat 2007-12-22 22:14 | Läst 6358 ggr. | Permalink | Kommentarer (10) | Kommentera
Föregående 1 ... 46 47 48 ... 59 Nästa