Camera Obscura
Sämskskinnet är fotografens bästa vän!
Fotograferar man med Leica M eller någon annan kamera med mätsökare och/eller genomsiktsökare så är man van vid fenomenet - en "tumme" i sökaren.
Ofta blir det ett farligt putsande med vad man har till hands, skjortflikar, putsdukar eller linspapper. Själv föredrar jag det klassiska sämskskinnet. Det suger upp fett som inget annat, repar inte (om det är rent ;-) och är billigt i jämförelse med "high tech" microfiberdukar. Och det fungera ju såklart lika bra till filter och linsytor.
Sämskskinnet har även mycket fina isolerande egenskaper, perfekt att förvara temperaturkänsliga saker som batterier i. Jag brukar även förvara repkänsliga saker som tex sökare i sämskskinnspåsar. Helt enkelt ett underbart "universal material" - 100% naturligt.
Men det måste var ett obehandlat skinn - inte ett impregnerat "bilsämskskinn" från någon biltillbehörsbutik eller bensinmack ;-)
Packa pappas kappsäck - varför min digitala Leica-utrustning är att föredra ;-)
Leica M8, Summicron-M 50/2, Ultron 28/2, Summicron-M ASPH 35/2 + ett klassiskt Leitz motljusskydd
Min Leica M8 baserade favorit kombo är faktiskt både kompaktare och något ljusstarkare än min gamla analoga. Den består ursprungeligen av ett M-hus (M6 TTL) och 3st objektiv: 35/2, 50/2 och 90/2,8 . Kompakt, går med några rullar film ner i en mycket lite fotoväska.
Men M8:an har rört om lite i grytan, för att få samma brännvidder så måste en 28:a in och 90mm blir långt med x1,3 förlängningsfaktor. Så Elmarit-M 90/2,8 såldes och in kom en Voigtländer Ultron 28/2. Vilket ger kombon: (28)35/2, (35)50/2 och (50)70/2 som inte bara blir en smula ljusstarkare - den är även betydligt kompaktare.
Nu behövs faktiskt inte längre någon fotoväska - allt jag behöver går ner i fickorna. Billinghams "Simplies" skyddar objektiven, inga filmrullar, bara ett sämskskinn (i en filmburk ;-) och en öronblåsa - så är jag redo för att möta "the mean streets"!
Fotomässan t/r x2
Leica M8, Ultron 28/2 Dottern beundrar en av Brutus pingvinbilder (påminner om filmen "Surf's Up" ;-)
Har besökt fotomässan i Älvsjö för andra dagen i rad. Trodde inte att den skulle vara så intressant ;-)
Största nyheten - som faktiskt gör mässan värd ett besök bara den - är Ricoh GXR.
Men det finns mycket mer, Leica har en ovanligt ambitiös monter med S2, M9, X1 och mycket mer. Nikon, Canon, Olympus mfl storsatsar med rejäla montrar med mycket "action". De flesta ledande fotobutikerna är där, spec YFO:s monter imponerar. Mycket att se med andra ord. Och inte att förglömma - Fotosidans monter med gott kaffe och trevliga möten.
Leica M8, Ultron 28/2 Imponerande rigg byggd kring Canon EOS 5D mkII, men jag tror mer på Panasonic GH1
Något som fascinerar mig är "filma med DSLR" trenden - som verkar mogna och antagligen på sikt helt omdana videomarknaden.
Och såklart - mycket fina bilder i år. Inte minst Brutus Östlings fågelbilder fångade både dottern och mig (ja - jag kan faktiskt uppskatta bra naturfoto ;-)
Men - fotomässan börjar bli lite för mycket "loppmarknad" för min smak - en mässa skall visa upp saker - inte rea ut dem...
Vad får man om man korsar en Leica II och Ricoh GR-D III?
Leica II med M39 gänga (ombyggd från Leica I med fast optik) och Ricoh GR-D III med fast optik...
Sitter och skriver på min "hands on" artikel om Ricoh GXR, bla väljer jag ut och redigerar mina testbilder - tidsödande...
Och då slog det mig: att Ricoh GXR:s nytänkande är för 2000-talet lite av vad Leica II:s nytänkande var för 1930-talet. Leica utgick från sitt "film-hus" och skapade M39 gängan för optiken och Ricoh utgår från sitt "sensor-hus" och skapar "kameramodulen" för sensor+objektiv.
Ricoh GXR med 50mm f2,5 och en Leitz 50mm sökare - ett litet tips till Ricohs utvecklingsavdelning ;-)
Lika lite som man 1932 kunde veta vad som skulle bli standard under de komande 70-åren - lika lite vet vi idag. Faktum är att den digitlala kamerautvecklingen idag har många likheter med 1930-talets analoga "teknik-explosision".
Bara framtiden kan utvisa...
Ps.
Och min Ricoh GXR-artikel kommer snart....