Camera Obscura

Fd fotograf, numera förläggare - men plåtar såklart fortfarande och bloggar i tid och otid ;-)
 
Follow johanericson on Twitter

Fem (goda) råd till dig som vill få jobb (som fotograf)!


Leica M9 + 50/2 Min dotter - kanske en framtida proffsfotograf - men då krävs mer än kamera o bildseende!

Då jag faktiskt anlitar fotografer (och skribenter) både på gamla och nya jobbet så tänkte jag dela med mig om vad som är viktigt (för mig) då jag anställer:

1. Bilderna - portfolion. Inget är bättre än bra bilder om du vill ha jobb. Men de måste vara konsekventa - fotografer som "spretar" för mycket och uppenbart härmar andra står lägre i kurs än de som har en "egen stil". Och helheten är viktigare än enskilda bilder som sticker ut - jobba på portfolion!

2. Attityden. Det är alltid roligare att jobba med de som har en bra och positiv attityd. Och när jag väljer mellan några som är lika duktiga så vinner den med bäst attityd. Den som känner av "kulturen" och anpassar sig till teamet har alltid ett pluss i kanten nästa gång man går igenom telefonboken inför ett uppdrag.

3. Pengar. Det ska vara en "fair deal" för båda parter. Har du inga starka "case" i din kund-portfolio så kanske du måste lägga dig under BLF/SFF, är du grymt eftersökt så tar du antagligen mer ;-) Jag som uppdragsgivare vill alltid ha raka rör, dvs ingånget avtal gäller och att fotografen tar sitt ansvar hela vägen - även om något går snett.
Ibland kan en så enkel sak som att ge kunden fri användingsrätt (inom sin verksamhet) göra stor skillnad. Varför? Kunden känner sig tryggare (slipper omförhandlingar) men bilden har ofta ett ganska kort "bäst före datum" så du som fotograf tar ingen stor risk/förlust. *(läs mer länge ner)

4. Tillgänglighet. Svara på telefon eller ring tillbaka inom rimlig tid. Svara alltid på mail och sms, om än bara ett "jag såg ditt mail, återkommer" - så att man vet att man nått fram. Var tydlig med om du inte hinner ta på dig uppdraget inom angiven tid - du bränner aldrig en kund på att du har för många uppdrag och tvingas tacka nej. Men om du är otydlig och/eller struntar i att återkoppla skadar du relationen.

5. Nätverka. Andras rekommendationer väger tyngre än egna. Kontakter är ovärdeliga och ett kapital som ständigt följer dig. Dvs bättre att investera i starkt kontaktnät än i "värsta utrustningen". Hur? Praktisera, assistera, ställ upp, häng på, hjälp till, lär känna, se till att bli bjuden, presentera dig alltid, var inte blyg, vistkort, sociala media, var den som hör av sig, osv, osv...

Mina högst personliga tankar och erfarenheter. Kanske de kan vara till hjälp för någon?

--- Edit ---
* Ang punkt 3: det här med användingsrätten kan vara en "het potatis". Du som fotograf måste se vem din uppdragsgivare är. Tex så bör ett stort företag med internationell verksamhet vara mer benäget att betala enligt BLF/SFF-avtal för fri användningsrätt. Den lilla eller medelstora uppdragsgivaren kanske vill ha tryggheten att kunna använda bilden när det kommer upp ett behov, men är inte beredd att betala lika mycket för det.
(Jag har själv, när jag var aktiv som fotograf, efterfakturerat kunder som missbrukat användningsrätten - men ingen av dem anlitade mig någonsin igen - vilket jag idag har större förståelse för ;-)

Postat 2011-09-08 19:59 | Läst 15318 ggr. | Permalink | Kommentarer (7) | Kommentera

Att fotografera kaniner och hamstrar... moderiktigt!


Leica M8 + 35/2,5 och dottern använder min Ricoh GR-D III till att plåta sin mjukiskanin "Floppsy"  :-)

Jag plåtar mycket "testbilder" just nu och då tiden inte riktigt räcker till för "livspusslets" alla åtaganden så får dottern hänga på lite mer än vanligt. Vilket inspirer henna att utveckla sitt eget fotografi. Nedan en bild som hon arrangerat, fotograferat och efterbearbetat i PhotoShop. Och jag fick inte lägga mig i eller hjälpa till ;-)

Ricoh GR-D III Den "Rosa Hamstern" med vänner i klassisk "mode pose"  :-)  

Postat 2011-08-30 00:26 | Läst 18535 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Lite gatufoto (med Ricoh GXR + A12 Leica M-mount och CV 15/4,5) från Malmö - staden som har allt ;-)


Samtliga bilder: Ricoh GXR + A12 Leica-M + Voigtländer 15mm f4,5. Obeskuren och vinjetteringn pålagd i PS.

Jag tillbringar mycket tid i Malmö just nu och det blir också en hel del promenerande - Malmö är ju en stad man går eller cyklar runt i ;-)



Den lilla Ricoh GXR med Voigtländers 15mm - som här motsvarar ca 23mm - blir en utmärkt gatufoto-kombo. Hyperfokal fokusering, kameran i brösthöjd och med "ett öga" ner på den utmärkta skärmsökaren, tyst och diskret - en riktig höjdare!



Malmö är en stad där de sociala utmaningarna är ständigt närvarande. Jag slås av alla tiggare, ett stigma som tynger hjärtat. 



Malmö erbjuder en lite lugnare lunk, ett sänkt tempo - ett skånskt "avadå" inför alla måsten ;-) Detta är inte den lilla storstaden - det är den stora småstaden!

Postat 2011-08-19 12:30 | Läst 12956 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Varför tappar mina bilder färgmättnad när jag laddar upp dem på bloggen här på Fotosidan?



Fick en fråga i mitt förra blogginlägg - varför färgerna hade så låg mättnad?
Jag trodde först att min RAW-konverteringa var "klantig" och la ut en mera "färgmättad" bild - utan någon större skillnad. Så jag öppnade samma bild - från samma disk med sparade RAW-parametrar - på MacBooken istället. Den såg helt OK ut, men när jag laddade upp den i bloggen så blev den lika "grå" som den tidigare, se screendumpen ovan. Till vänster den färdiga JPG:n i Photoshop, sparad, och ovan till höger uppladdad i bloggen. 

Kan konstatera att screendump-bilderna blev ännu "gråare" nu vid "andra uppladdningen", och att originalet nu skiljer sig från PhotoShop-bilden på min skärm, som tidigare.

Vad händer med bilden vid uppladdning, har Fotosidan något program som ytterligare komprimerar eller på annat sätt påverkar bilden? 
 

Postat 2011-08-08 23:59 | Läst 8814 ggr. | Permalink | Kommentarer (24) | Kommentera

Snabböversättning av de viktigaste specarna för nya Ricoh GXR-modulen A12 med Leica M-fattning och APS-C CMOS-sensor!


Ricoh GXR Kamera-modul A12 med 12MP APS-C CMOS-sensor, slutare och Leica M-bajonett.

Jag har nu översatt den viktigaste faktan i pressreleasen men även bekantat mig ytterligare med själva modulen.

Först till specarna:

1. 12,9 MP (12,3 effektivt) CMOS-sensor i APS-C format (23,6-15,7 mm) med microprismor för att motverka vinjettering med vissa objektiv (precis som på Leicas Kodak-sensorer) samt inget anti-alias filter för ökad skärpa (även det som hos Leica).

2. Kompatibel med ett stort utbud av objektiv med Leica M-bajonett och Leica 39mm skruvfattning (via adapter) samt ytterligare fattningar via förekommande adaptrar. Det följer med ett "distans-mått" som kan användas för att kontrollera om objektivet är kompatibelt.

3. Nya funktioner för att underlätta användadet av olika objektiv:
 a. Mjukvarukompensation för vinjettering
 b. Mjukvarukompensation för färgavikelse i hörnen
 c. Mjukvarukompensation för objektiv-distortion
 d. Supertunt glasfilter för att minska "fokus-förskjutningsproblem" mm

4. Två metoder för att underlätta manuell fokusering på skärmsökaren: ökad kontrast för att lättare se skärpa och förstoring (i två steg) av en - flyttbar - del av sökarbilden.

5. Kombinerad lamellslutare (som Leica) och helt elektronisk slutare - för ljudlös exponering och filmning (här finns ingen motsvarighet hos Leica). Den mekaniska slutaren ger tider från 1/4000 sek till 180 sek och den elektroniska ger 1/8000 sek till 1 sek.  Blixtsynk är 1/180 sek med den mekaniska slutaren och den elektroniska filmar från 1/30 sek och snabbare.

6. Tre exponeringsmetoder: spotmätning, centrumvägdmätning och 256-fälts matrismätning - det senare är ju standar på så gott som alla kameror idag (utom hos Leica).

7. HD-filmning 1280x720 i motion-JPG.

8. ISO från 200 till 3200 med ett "låg-ISO läge" samt "auto ISO".

9. Alla övriga funktioner som GXR-systemet erbjuder...


Ricoh GXR A12 + Leica M-summicron 50mm, f2 och 1/320 sek @ 200 ISO obeskuren, konverterad från RAW.

Jag har använt modulen med olika Leica och Voigtländer-objektiv i några dagar nu och jag måste konstatera att den är ytterst lättanvänd. Den manuella fokuseringen är den bästa jag någonsin upplevt med en skärmsökare - så bra att jag sällan använder förstoringsfunktionen utan fokuserar direkt på skärmen. Ett exempel är porträttet ovan, taget med en Summicron 50mm på full öppning - f2 - och fokuserat blixtsnabbt direkt på skärmen. Och bildkvaliten imponerar - se 100% utsnittet nedan.

 
Utsnitt i 100%, bilden är konverterad från RAW (DNG) i PhotoShop.

Mer om handhavande och bildkvalitet - främst i relation med Leica och Panasonic - i kommande bloggposter.

Ps.
Jag brukar aldrig "hänga ut" mina vänner i bloggen - men Rasmus är ju en "offentlig person" - så han får tåla det ;-)

(Läs hela pressreleasen på engelska i min tidigare bloggpost )

--- Edit ---


Ovan: samma bild men kamerans JPG rakt av från kortet - som jämförelse!


Postat 2011-08-06 17:02 | Läst 20217 ggr. | Permalink | Kommentarer (16) | Kommentera
Föregående 1 ... 6 7 8 ... 25 Nästa