Camera Obscura
Nikon DSLR street shooter #%&¤#"§@|! :-(
Nikon D200, 17-55/2,8 DX
Mjölken och filen slut - läge för en kvällspromenad. Och vackert ljus - läge för lite "street photo light". Men jag är lite lat, vill se resultatet med en gång - rakt in i datorn. Så det får bli Nikon D200 på 320 ISO med 17-55 zoomen på 24mm (nära 35:an :-)
Men där börjar problemen! Alla "motiv" ser mig, hör mig och reagerar på min närvaro.
Ser ett motiv, en äldre man som sitter och läser en tidning. När han hör exponeringen ser han upp - och blir arg, väldigt arg! Jag förklar det här med allmän plats osv för honom, men farbrorn är kränkt. Ödmjukar mig och raderar bilderna medan han ser på. Allt bra igen. Men jag saknar Leican - intensivt. Resten av promenaden får det bli döda ting i sökaren, som motivet ovan.
Problem:
DSLR slutaren (med spegel) låter för mycket.
(Men jag upplever Nikon tystare än Canon, Leica såklart tystast)
Stora zoomar syns för mycket - kompakt optik ett måste.
(Canon, men inte Nikon, har ljusstarka fasta vidvinklar, och Leica såklart)
Zoomar saknar ljusstyrka, f 2,8 är på gränsen till användbart
(När får vi se någon konstruera ett zoom med största bländrae 2,0?)
Zoomar inbjuder till zoomande vilket stör koncentrationen ;-)
AF med valet av AF-punkter gör fokuseringen långsammare än med en mätsökare.
(Fördel Nikon, men Leicas manuella mätsökare är kung, spec. i svagt ljus)
DSLR med zoom upplevs ofta som hotfull, pressfoto varning osv.
(Leve Leica)
Slutsats:
Gilla läget eller skaffa en Leica M8:a ;-)
En glömd fotograf...
Satt och bläddrade i en bok av en av mina favoritfotografer: Paul Wolff (1887-1951). Han levde största delen av sitt liv i Frankfurt am Main och är kanske mest känd för sina skildringar av just den staden. Han representerar en form av "positiv" och livsbejakande gatufotografi som är typisk för just mellankrigstiden. Han kallas ofta "Leica pionjär" och hans bilder är präglade av Leicans och småbildsfotografins möjligheter. (Man får inte glömma att just småbildsfotografin var minst ett lika stort teknikgenombrott på 30-talet som den digitala-tekniken är idag - och just teknikgenombrott skapar ofta intressanta fotografer :-)
Han är som sagt ganska okänd här hemma men desto mera känd i tyskland, där ordnas fortfarande utställningar, hans böcker går att hitta, osv. Några länkar för den intresserade:
http://www.argus-fotokunst.de/en/info/wolff-p.html
http://www.argus-fotokunst.de/en/exhibition/wolff2.html
http://www.getty.edu/art/gettyguide/artMakerDetails?maker=1497
Några av hans böcker går att köpa begagnade via Amazon.com, ett exempel:
http://www.amazon.com/Paul-Wolffs-Leica-sport-shots/dp/B00085U3LS/ref=sr_1_18/105-5457974-4041205?ie=UTF8&s=books&qid=1186034631&sr=8-18
Jag upptäckte honom när jag bodde i Frankfurt am Main för några år sedan och sökte efter fotodokumentation av staden före kriget. Hans bilder visar ett sorglöst och oförstört Tyskland, för alltid förlorat.
Gatufoto med Pentax Optio - en svår nöt ;-)
Pentax Optio M20 (Den sjungande kyparen i Düsseldorf - fotograferad tidigare idag)
Pentax Optio M20 är ingen höjdare att ta "gatufoton" med främst pga tre saker:
1. Långsamt avtryck - många missade "ögonblick".
2. Avsaknaden av optisksökare.
3. Avsaknaden av helt amnuella inställningar - många bilder blir tekniskt undermåliga.
Men som ren "semesterkamera" eller för dokumentation duger den bra. Och jag har ju fått den gratis...
Men jakten på den perfekta "gatu-digitalen" går vidare ;-)
Bengts vrak?
Nikon F4, Nikkor 20/2,8 AI-S (Svanrevet, ca 1,5km norr om Skanörs hamn)
Kan det här vara samma vrak som "blogg-kollegan" Bengt Björkbom
(http://www.fotosidan.se/blogs/straightphotography/index.htm?) såg och beskriver i kommentaren till mitt förra blogginlägg?
Det kom fram under en häftig höststorm i slutet av 80-talet. Bilden togs när jag tog en promenad i slutfasen av stormen då det uppstod ett kraftigt lågvatten (frånlandsvind). Själv har jag en träplugg kvar som jag plockade med mig. Det dök upp någon "arkeolog" dagen efter men sedan tog sanden och havet tillbaks vraket. Idag ligger det nog på minst ett par meters djup utanför Svanrevet. Badstranden har krymt åtskilliga meter just där bara de senaste 10 åren - synd. Vill man ha riktigt stora sanddyner så måste man gå söder om hamnen idag.
Mer om vraken kring Skanör med Falsterbo på:
http://www.abc.se/~pa/publ/falsterb.htm#Skanörskoggen%20c%201450(?)
Det här med att dra fram filmen...
Leica M8, Summicron 35 ASPH
Vädret tvingar oss att vara innomhus. Läsa, lyssna på musik, bygga Brio-tågbana, äta, fotografera och photoshoppa.
M8:an fick dottern att intressera sig för Leicorna, även den analoga varianten. Men då måste man dra fram filmen efter varje exponering. Svårt om man har en liten tumme, lättare att använda hela handen!
Lite svårt att framhålla fördelarna med analogt, det blir ju uppenbart lättare att fotografera pappa med M8:an ;-)
Leica M8, Summicron 35 ASPH (Helt obeskuren. Och om någon på YFO läser detta - jag har garanterat koll på kameran ;-)