Camera Obscura
SJ snabbtåg 504 Malmö-Stockholm 06.11
Ricoh GR-D III @800 ISO 1/48 sekund och f:1,9 - kamerans JPG direkt från minneskortet - Malmö Station och mitt tåg ;-)
Min vardag just nu: SJ snabbtåg (?) från Malmö till Stockholm med avgång 06.11.
Frukosten avklarad, ostört arbete vid datorn till ca 09.00 sedan ett antal telefonsamtal. 11.00 är första mötet inbokat på vårt kontor i Stockholm...
... med lite flyt så är jag hemma hos familjen i Malmö igen före midnatt!
Sedan är det helg, men på måndag sitter jag på samma tåg igen...
Och - ja - jag trivs med både mitt arbete och livet i stort!
Ps.
Men om någon har tips på ett bra och billigt övernattnings / andrahands boende i Stockholm så får ni gärna kontakta mig :-)
Fujifilm X-Pro1 och Leica M-adapter - får mig att minnas Kodachrome!
Fujifilm X-pro1 med Fujinon 18/2 - obeskuren @640 ISO 1/200 sekund och f:2.
Som jag tidigare berättat så har jag uppdaterat min Fujifilm X-Pro1 och samtliga gluggar till senaste firmware-versionen - 2.01. Och därmed kunde jag även börja använda mina Leica-gluggar med hjälp av Fujifilms egen "M Mount Adapter" - dvs Leica M-adapter ;-)
Fujifilm X-pro1 med Fujinon 18/2 - obeskuren @3200 ISO 1/90 sekund och f:2.
Fujin har en fantastisk sensor och mycket fina egenskaper på höga ISO. Samtliga bilder i blogginlägget (som är tagna med Fujin) är framkallade i "Silkypix" (som följde med kameran) från RAW och sedan slutbehandlade i Photoshop. De är mycket varsamt justerade, dvs färgmättnad, kontrast, efterbelysning och vinjettering av hörnen - men ingen "oskarp mask" eller annan artificiell skärpa - för att det helt enkelt inte behövs!
Fujifilm X-pro1 med LeicaM-adapter och ett Leica Summicron 35/2 ASPH samt ett klassiskt Leitz "12585" motljusskydd, bilden tagen med Richo GR-D III.
Det har blivit ett antal fotopromenader under helgerna (då jag är hemma i Malmö) - i skiftande väder. Och oftast går de ner mot havet, till hamnen och kvarteren däromkring.
Fujifilm X-pro1 med LeicaM-adapter och Leica Summicron 35/2 ASPH - obeskuren @200 ISO 1/1000 sekund och f:2.
Det blir kanske inte så våldsamt spännande motiv, eller något gatufotograferande i klassisk stil. Snarare en dokumentation av de miljöer jag passerar och ibland stannar upp inför. För att minnas det som en gång var och meditera inför det som kommer...
Fujifilm X-pro1 med LeicaM-adapter och Leica Summicron 35/2 ASPH - obeskuren @200 ISO 1/500 sekund och f:5,6.
En utmärkande egenskap i Leica-optiken är den höga kontrasten som i kombination med Fujifilm X-Pro1's sensor ger bilder som får mig att tänka på ärevördiga Kodachrome.
Fujifilm X-pro1 med Fujinon 18/2 - obeskuren @320 ISO 1/420 sekund och f:2 (denna bild är till skillnad mot de andra något skärpt med "oskarp mask").
Sedan - när det kommer till gatufoto och lite mera "action" betonat foto så är kanske Fujifilms egna gluggar att föredra. Inte för att det är svårt att fokusera manuellt med Fujifilm X-Pro1 utan för att autofokus är smidigare.
Men mer om det i en kommande bloggpost :-)
--- Edit ---
Lägger upp en av bilderna ovan på nytt, men nu med en måttlig dos "oskarp mask" ;-)
Så kan alla som undrar själva jämföra...
God Jul, eller snarare god fortsättning...
iPhone, Camera+ och ibland Snapseed, ursprungligen publicerade via Instagram, samtliga bilder.
Det fick bli en Julhälsning via Instagram i år, samma bild gick också ut som SMS-hälsning till ett antal vänner ( vi skickade faktiskt även 20 "fysiska" julkort ,-)
Tyvärr har just Instagram i mångt och mycket fått ersätta bloggen - som ni kanske märkt? Det är så behändigt att ta bilden med iPonen, bildbehandla den i samma apparat för att sedan publicera den med en knapptryckning.
Jag bjuder på några bilder från mitt liv de senaste månaderna - främst för er som inte använder Instagram ;-)
Mest blir det utsikten från olika kontor, mötesrum, färdmedel eller miljöer som jag passerar...
Anonymous strikes back
Ricoh GR-D III, obeskuren, konverterad från DNG i PhotoShop. That's it!
Den ökända Guy Fawkes masken har blivit synonym med hacker-nätverket "Anonymous". Att möte "dem" på stan i färd med opinionsbildning var en positiv överraskning. Det är såhär ett en demokrati fungerar:
Inte sänka statliga sajter utan ut på gator och torg och propagera!
;-)
CHR på Fotografiska är över - några personliga reflektioner
Ricoh GR-D III, obeskurna, konverterade från DNG i PhotoShop.
Den stora CHR - Christer Strömholm - utställning på Fotografiska är över. Jag såg den för en tid sedan. Christer lämnar ingen oberörd, så har det alltid varit. Och jag har alltid beundrat hans bilder, sett dem som stora inspirationskällor. Hans absoluta trohet mot konsten, hans självutlämnande i skapandet och hans total frihet från kommersialism har satt en standard som få konstnärer och fotografer når upp till. Hans storhet är i dag allmänt accepterad och utan tvekan ovedersäglig.
Som fotografisk "lärjunge till en av hans lärjungar" och kanske också i någon mån som förvaltare av en liten del av hans arv genom min roll som lärare på "Kursverksamheten vid Lunds universitet" (numera Folkuniversitetet) på 80-talet - utvecklade jag någon form av relation. Inte till personen CHR - som jag aldrig mött personligen - utan till hans fotografi, eller eller snarare hans fotografiska filosofi. Mitt liv var då väldigt mycket "en film - en kamera - ett objektiv". Översatt till "Tri-X - Leica M - 35mm". Det är fortfarande mitt fotografiska "grundackord", även i den digitala eran en premiss, om än med en helt ny teknik. Och inspirationen till DOGMA 07.
Men ju mer jag genom böcker, dokumentärer och nu senast den nämnda utställning på Fotografiska, lär känna människan CHR - eller åtminstone den biografiska "bilden" av honom, så är det något som stör mig.
Det kan kanske på något sätt fångas i Bruce Springsteens ord i "Highway patrolman":
- Man turns his back on his family, he just ain't no good.
Han är i gott sällskap med August Strindberg, Ingmar Bergman och många andra män vars konst jag beundrar men vars livsval jag fasar inför. Men jag ser ett samband...