Camera Obscura
En kamera, ett objektiv, en film
Nikon F4s, Nikkor 35/1,4 AI-S, Kodachrome 64, Abu Simbel i södra Egypten vid gränsen till Sudan
Många av de bilder som jag själv är mest nöjd med (behöver nödvändigtvis inte vara mina mest sålda) har tillkommit under inflytande av filosofin "en kamera, ett objektiv, en film". Fast ibland har den varit påtvingad - som för bilden ovan ;-)
Tidigt nittiotal, på uppdrag för en resebyrå i Egypten, i juli - varmt! Reser med "full utrustning" dvs Nikon F4s, FM2+MD12, 20/2,8, 24/2, 35/1,4, 55/2,8, 85/1,4, 180/2,8 och en farlig massa Kodachrome 64.
Värmen (50+) tvingar mig att välja, en kamera, ett objektiv, resten inlåst på hotellet. Valet blir nästan alltid F4+35/1,4. Under uppdragets gång når jag Abu Simbel efter en flera timmar lång bilresa genom mördande öken. Vattnet slut, magsjuk, utmattad. Ramlar ut taxin, köper vatten, går in i templet, ser bilden, väntar in rätt tillfälle - tar bilden. Tar några obligatoriska extriörbilder, hittar min taxi och genomlider ytterligar någar timmars vansinnesfärd tillbaka till hotellets AC-himmelrike.
Väl hemma i Sverige efter fem veckors plåtande, alla filmer framkallade, så inser jag att de bästa bilderna oftast blev till då jag enbart använde F4:an och 35:an. Fokuserade på bränviddens möjligheter och inte de olika alternativa bränvidderna och deras bildperspektiv. Filmens begränsningar blev till möjligheter och en del av bildtänket.
Frågan blir: finns det plats för en liknande upplevelse idag?
Sist jag plåtade professionellt i mellanöstern så bestod utrustningen av Nikon D200, D70s, 17-55/2,8 DX, 80-200/2,8 och en farlig massa minneskort.
Men jag kom på mig med att nästan, nästan alltid använda DX-zoomet i 17mm (motsv 25mm) läget.
Less is more.
Även jag är refuserad ;-)
För att se bilden större - klicka här!
Davids blogginlägg http://www.fotosidan.se/blogs/flatljus/13085.htm fick mig att gå från hans "kategori 6" till en klockren "kategori 1". Dvs jag har fått en bild som jag skickat in till GFS refuserad (bilden ovan) och nu bloggar jag om det ;-)
Först av alllt: jag citerar refuseringsmailet från FS:
---
Hej,
tyvärr har ditt bildförslag till 'Galleri FS' ej antagits.
Juryn valde att ej anta din bild, med huvudmotiveringen "Saknar spännande ljus".
Här kan du se de olika motiveringar som juryn angivit, samt ev förtydliganden från
jurymedlemmar om så förekom:
- Höjer sig inte över mängden
- Kompositionen kan förbättras
Om du inte redan gjort det, lägg in bilden i "Bildkritik" istället så får du kanske
fler kommentarer och tips om hur du kan utveckla eller förbättra din bildidé:
---
Och sedan - lite om bilden:
Den är tagen i Berlin i februari 1990, några månader efter "murens fall" 9/11 -89 men innan muren revs och Tyskland "återförenades" 3/10 -90. Bilden är inte på något sätt arrangerad utan barnet (från Västberlin) upptäcker hålet, som antagligen "knackats upp" souvenirjägare (murbitar var och är big business). Han hoppade av traktorn och gick fram till hålet, jag följde efter och tog min bild. (Ja - jag valde medvetet att centrera motivet i kompositionen, så att betraktarens blick följer pojkens in i det "okända").
Just den här resan gick i "one camera, one lens, one film" andan. Mitt mål var att fånga den snabba förändringen och flyende tidsandan. Jag hade rest ner regelbundet sedan -88 och Berlin började allt mer bli "min" stad och ett eldorado för gatufoto med dokumäntara ambitioner. Eller rättare sagt: för klassisk dokumäntär bildjournalistik!
Så lite om tekniken:
Nikon F4s, Nikkor 35/1,4 AI-S, Kodachrome 64. (Mitt val under många uppdrag/resor/år) Diaoroginalet är skannat till Kodak Photo-CD något år efter det att den togs, den tidens ledande digitala teknik. Skanningen har bevarat originalets färgskala bra och bilden är i princip orörd, och framför allt obeskuren, i PhotoShop. Den svarta "ramen" är positivets ytterkant som kommit med vid skanningen - dvs 100% av bilden.
Slutligen:
Jag respekterar juryns motivering, men jag kommer aldrig att:
beskära om bilden
ändra färbalans/färgmättnad
ändra "ljuset", skärpan, s/v konvertera, fingera kornighet eller på annant sätt manipulera den i PS
För att den skall falla FS-jury i smaken.
Den är nämligen "äkta" eller ett "straight ptoto" som Bengt säger.
The streets of this town
Ricoh GR-Digital med GW-1 vidvinkelförsats. Bilden uppladdad direkt från minneskortet utan behandling :-)
Provade lite gatufoto i Malmö med Ricoh GR-D:n innan jag lämnade igen den till FotoVideos butik på Drottninggatan - tack FotoVideo!
Om mindre än 8 timmar korsar jag Öresundsbron på väg mot Tyskland, hela resan i bil för ovanlighetens skull. Ångrar mig redan, flyget är så mycket snabbare, men jag skall plocka upp en bit inredningskoncept för utvärdering - skrymmande milt sagt ;-)
Vi öppnar en ny butik i Gävle på lördag, en Växjö veckan därpå. Ny butik i Oslo som redan är ombyggd och "kräver" en invigningsfest inom kort. Två butiker i Tyskland, Frankfurt och Köln, skall byggas om de närmaste veckorna. (Malmö åretinvigde vi i veckan som gick). Trycksaker, vepor, rollups, slimframes, annonser, TV-spottar - som innebär visual merchandisers, modellagenturer, sminkörer, grafiker, producenter, servicebyråer, annonssäljare, journalister - som jag måste ha kontakt med - på mobilen - imorgon - på autobahn ;-)
Ricoh GR-Digital (mycket snart GR-Digital II)
(Canon 5D, 24-70/2,8 L) Ricoh GR-Digital med GW-1 vidvinkelförsats och GV-1 optisk sökare
Har lånat en Ricoh GR-D över helgen. En kamera som jag varit på väg att köpa flera gånger. Konceptet tilltalar mig men bristerna har gjort mig osäker.
Nu kommer en uppdaterad version, GR-D II med 10 mpx, snabbare processor, lägre brus osv. Läs mer om den på D-preview:
http://www.dpreview.com/news/0710/07103001ricohgrd2.asp
och Scandinavianphoto:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=7088743
Vilket åny väcker frågan: kan GR-D:n bli "one camera, one lens, one film" konceptet i digtal tappning - för mig?
Jag kollar igenom mina ca 300 bilder från helgen, funderar på "upplevelsen" av kameran - och återkommer med en recension inom kort i bloggen ;-)
Nu ligger första delen (om handhavandet) av min recension av Ricoh GR-Digital II ute på bloggen:
http://www.fotosidan.se/blogs/photo/14948.htm
Ricoh GR-Digital med vidvinkelförsatsen GW-1 (motsvarar 21mm i småbild/fullformat)
Nero Morbido
Canon 5D, EF 24-70/2,8 L (Gäller samtliga bilder som är obeskurna men varsamt behandlade i PS)
Heter ett tiktigt, riktigt gott choklad! 95% kakaohalt men smakar inte så mörkt, liknar faktiskt en typisk gourmet 70% cholkad i smaken. Fylligt, fruktikt och med en klar karaktär av ekfat ;-)
Är kvar i Skåne, missar fotomässan, synd, hade fribiljett...
Tröstade mig med lite gatufoto i Malmö samt ett besök på FotoVideos butik där jag lånade en intressant kamera över helgen. En kamera som jag varit på väg att köpa flera gånger men ändrat mig i sista minuten. Men kanske den här gången...
Återkommer med en recension och lite bilder i bloggen inom kort ;-)