Camera Obscura
Att fotografera är nödvändigt - men att blogga är en lyx...
Leica M8, Ultron 28/2. Bilden är obeskuren, "framkallad" och s/v-konverterad från DNG i PS.
I alla fall så känns det så ibland. Försöker ta mig samman för att få fart på bloggen igen ;-)
Jag har lite som jag vill få sagt och en del tankar jag vill dela - återkommer inom kort!
Skåne, Slussen och lite DOGMA-beslutsångest ;-)
Semestern tog slut i mitten av förra veckan (för denna perioden), dottern ville inte lämna Skåne, men det var bara att gilla läget, samt läge för ett porträtt ;-)
Och bilden togs med Leica M8 och Voigtländer Ultron 28mm f2.
Väl tillbaka i Uppsala så fanns det tid för Stockholmsbesök, träffa vänner, ta en Pizza vid Nytorget, och lite gatufoto, inte minst vid Slussen. Men då känns plötsligt 28(35)mm lite trångt,
Så bilden togs med Leica M8 och Voigtländer Super Wide-Heliar Apsh. 15mm f:4,5 vilket motsvarar ca 21mm, och då behövs både extrasökare och vattenpass ;-)
Men frågan blir återigen - vilken brännvidd är mest intuitiv för mig, hur skall mitt M8 DOGMA-löfte egentligen se ut?
Natt över Skåneland, DOGMA och pictorialism ;-)
Leica M8, Color-Skopar 28/3,5 Österlen efter det att solen gått ned - pictorialism :-)
Var ute och åkte runt på Österlen med några vänner häromdagen, bla besökte vi Kiviks musteri butik - ett himmelrike för helnykterister ;-) Där finns en enorm mångfald av drycker för fest och vardag, enormt goda och samtidigt varierade i smak och karaktär - och alla alkoholfria!
Leica M8, Ultron 28/2 Ales stenar, kossorna, knotten och turistern asyns inte på denna bild :-)
Målet var bla att besöka Ales stenar men det blev även en hel del bilder tagna utmed vägarna - ljuset blev bara mer och mer "magiskt" ju senare timmen blev. Och även jag hemföll åt att ta några riktigt "pictorialistiska" bilder, spec efter solnedgången då "twilight" ljuset och kvällsdimmorna förvandlade slätten till ett sagolandskap.
Leica M8, Ultron 28/2, ISO 640 Tivolit i Skanörs hamn efter midnatt
Sedan har jag bytt till mig ett Voigtländer Ultron 28/2 så har "available light" fotograferandet kommit lite mer i fokus :-) Åkte därför ner till Skanörs ärevördiga "Sillamarknad", eller "Hamnfest" som det heter numera, för att fånga tivolits underbara atmosfär av ödslighet.
Leica M8, Ultron 28/2, ISO 640 Tivolit efter midnatt, ljussatt som i en Hitchcock film ;-)
För efter tolv på natten då de flesta antingen är i "mogendans"- och öl-tälten och bara några få besökare tvingar tivolit att hålla öppet så infinner sig än nästan en "filmisk" känsla av att var statist i någon obskyr thriller eller ett avsnitt av "The twilight zone" :-|
RIP Kodachrome
Ricoh GR-D II i macroläget, en gammal Kodachromeburk och en kamera som fanns före...
Kodak annonserade idag att de kommer att lägga ner tillverkningen av den anrika Kodachromefilmen efter 74 år!
Från Kodaks pressrelease:
“KODACHROME Film is an iconic product and a testament to Kodak’s long and continuing leadership in imaging technology,” said Mary Jane Hellyar, President of Kodak’s Film, Photofinishing and Entertainment Group. "It was certainly a difficult decision to retire it, given its rich history. However, the majority of today's photographers have voiced their preference to capture images with newer technology – both film and digital. Kodak remains committed to providing the highest-performing products – both film and digital – to meet those needs."
Så var det över, ganska väntat, som en äldre släkting som legat på intensiven allt för länge. Men inte mindre tragiskt för det!
Nikon F4s, Nikkor 35/1,4 AI-S och Kodachrome 25 vilket syns i färgerna - såklart! Berlin 1990
Jag kommer att sakna den, men en av fördelarna med Leica M8 är att den levererar digitala bilder som är "Kodachrome lika". Och jag antar att vi kommer att att mötas av flera nya "Kodachrome pugginer" till Photoshop ;-)
Leica M2, Summilux 35/1,4 och Kodachrome 64 - dessa fantastiska hudtoner. Malmö 1986.
Men det blir aldrig riktigt samma sak, RIP Kodachrome!
Edit - mera från pressreleasen:
Kodak estimates that current supplies of KODACHROME Film will last until early this fall at the current sales pace. Dwayne’s Photo has indicated it will continue to offer processing for the film through 2010. Current KODACHROME Film users are encouraged to try other KODAK Films, such as KODAK PROFESSIONAL EKTACHROME E100G and EKTAR 100 Film. These films both feature extremely fine grain. For more information, please visit www.kodak.com/go/professional
Rainy Day DOGMA #1&2
Leica M8, Summicron 35 ASPH, obeskuren, varsamt behandlad i PS - samtliga bilder.
Medans den svenska sommaren regnar bort försöker jag anpassa mig till mitt nya DOGMA-löfte med Leica M8 och Summicron 35mm som i praktiken blir ca 50mm. Som någon påpekat så är motsvarande 50mm väldigt "snävt" för mig - 28mm som uppträder som en klassisk 35:a hade varit mer naturligt.
Tanken är att jag efter att ha jobbat med Ricoh GR-D II:ans oändliga skärpedjup så är jag sugen på att få frilägga bakgrunderna en smula - i vissa bilder. Och kanske även försöka mig på den "klassiska gatu-brännvidden" 50mm a la HCB ;-)
Jag har ingen 28:a eller 24:a som är ljusstark nog (än ;-) - så tanken är att det nya DOGMA-löftet får växa fram under en del "experimenterande". Inte minst funderar jag på S/V kontra färg. Och det finns en del som jag måste vänja mig vid vid övergången från Ricoh till Leica som ständig följeslagare:
1. Den fantastiska sökaren :-)
2. Det högre slutarljudet :-(
3. Ljustarkare optik med kortare skärpedjup :-)
4. Just nu - den snävare bildvinkeln :-|
5. Vänja sig vid att ha kameran runt halsen igen ;-)
Och DOGMA handlar ju mycket om att upprepa ett handhavande mot perfektion - det får ta sin tid...
Ps.
Jag är inte helt nöjd med bilderna i detta inlägget, känner att de inte når riktigt hela vägen, men de duger till bloggen ;-)