Den postpostmoderne fotografen, eller rentav naturfotografins eget "nine eleven"?
Ricoh GR-D III (obeskuren - bara framkallad från DNG i Photoshop ;-)
Har länge funderat på att skriva något om Terje Hellesø, men alltid hejdat mig med det ryska ordspråket "dra inte någon annans hund i öronen" i sinnet. För få fotografer har haft en sådan skara av "efterföljare" som försvarat sin "guru" med näbbar och klor.
Och naturfoto är ett mycket känsligt ämne. Många naturfotografer, proffs som amatörer, verkar dela Terjes känsla av att vara en "underdog". Så "sparkar" du på en så "sparkar" du lätta på hela "flocken"...
Att det skulle till en jägare och ett antal anonyma "privatspanare" på Flashback för att avslöja Terjes fusk var ingen tillfällighet. Tyvärr så är det bara ytterligare ett bevis på att debattklimatet är under all kritik. Och att allt för många etablerade fotografer och journalister dragit sig inför en konfrontation med Terje och hans "flock".
Nu rullas dramat upp i realtid inför våra ögon och vart det hela landar kan ingen säga. Varje dag publiceras nya bevis på manipulerade bilder ur Terjes arkiv. Samtidigt försvarar hans familj och hans sista anhängare honom i olika forum medans andra gräver fram allt möjligt ur hans förflutna - sant eller osant.
Men behovet att få "tala ut" om detta är synnerligen legitimt - Terjes tilltag påverkar i stort sett alla som sysslar med fotografi. Och det tas upp i samtliga mediakanaler, även utländska. Därför blir Fotosidans diskussionstråd kanske den bästa platsen för debatten - icke anonym och modererad.
Det finns också ett stort allmänintresse i denna frågan: hur många av Terjes bilder är montage/manipulerade? Hur reagerar berörda myndigheter, företag, föreningar och instutioner? Vad tycker namnkunniga fotografer och journalister. Osv, osv...
Jag tror att vi behöver diskussionen och debatten - utan att vare sig hemfalla åt "lynchning" eller missriktad empati som leder till en förringning av allvaret i situationen.
Så låt oss hålla en god och saklig ton samtidigt som vi hoppas på att något gott även kan komma ur denna "katastrof" till slut.
Varför jag inte jag reagerade, var för att jag var van vid Terjes speciella sätt att fotografera och hans bildspråk. Terje kunde under lång tid följa en hare och på så sätt komma hyfsat nära (det här var på den analoga tiden). Okunskapen om lodjur gjorde också sitt. Jag visste att det var skygga djur, men det verkade som man kunde bli accepterad av dom. Jag hade nog inte heller reagerat om det hade varit någon annan av vår kända naturfotografer. Kanske böjer man sig för lätt att de har större kunskap, erfarenhet och skicklig än en glad amatör.
Det sista är att jag vill ha rejäla bevis innan man far ut med anklagelser. Det har alltid förekommit misstankar att bra bilder är manipulerade, men det har ofta varit anklagelser utan egentliga bevis. Även i Terje fallet dröjde det ett antal dagar innan det kom fram bevis som var svåra att förklara bort och det var först då jag började tro att allt inte stod rätt till. Innan var det bara anklagelser utan några egentliga bevis.
Frågan är hur man ska göra i framtiden. Vem ska kunna intyga att en bild inte är manipulerad? Kan bildfilen (t ex CR2 från Canon) som kommer direkt från k kameran användas som bevis eller kan den också manipuleras? Måste bevisbördan ligga hos den anklagade, d v s att man är skyldig innan man bevisar att man är oskyldig. Frågorna är många.
Tillslut vill jag bara säga att jag inte försvarar Terjes tilltag och han kommer också få känna av det inom många områden. Inget som jag heller beklagar. Besviken är jag, men jag är inte arg på Terje. För Terje har inte skadat mig personligen eller mina nära och kära. Jag är bara besviken på en skicklig fotograf som satt ärligheten främst föll för frestelsen att vara oärlig.
/Gunnar
-affe
Den svenska fotosajten Dayviews
http://dayviews.com/
har med anledning av Terje Hellesö-skandalen utlyst en tävling bland sina medlemmar om bästa montage. Pris: en biobiljett.