Det finns klassiska kameror, det finns legendariska kameror och så finns ROLLEIFLEX
Japanska och tyska småbildskameror får ursäkta. Även Hasselblad får buga.
Det är inte lätt att hitta så många kameror som ger samma vibbar som Rolleiflex.
Rolleiflex Automat K4A 1951-1954. Med motljusskydd och hopfällt schakt.
Varför sticka ut hakan och trampa alla märkesnördar på tårna?
Svaret är lika enkelt som givet. Från ca 1930 och fram t.om. 50-talet så var kameran det första valet för de flesta fotografer.
Kameran kom för ca. 90 år sedan och har givetvis utvecklats genom åren. Långt in på 70/80-talet var kameran i bruk tack vara de ypperliga bilderna den kunde leverera i rätta händer. Många fotografer fortsatte att använda Rolleiflex som komplement till sin småbildsutrustning även senare. Kameran tillverkades faktiskt långt in i detta årtusende.
Leica och kanske framförallt Contax började producera riktigt fina kameror för småbild som föll fotograferna i smaken under 1930-talet . Men småbild är småbild och Rolleiflex var gjord för mellanformat rullfilm 120. Det gjorde skillnad.
Titta på reportagebilder från 50-talet, där professionella fotografer samlades och blev med på bild så använde de flesta Rolleiflex.
Sonson och son. Farfar är lika gammal som kameran. Rolleiflex film FP4+
Principskiss, Rolleiflex i genomskärning. TLR "Twin Lens Reflex" "Tvåögd spegelreflex"
Ögat tittar genom en lupp ner i schaktet där en spegel reflekterar bilden från det övre sökarobjektivet.
Bilden i sökaren blir spegelvänd.
Det undre tagnings-objektivet projicerar bilden på filmen.
Man ser filmspolarna och hur filmen löper mot bakstycket till vänster.
Massey Ferguson i motljus. Antireflexbehandling av objektiv har utvecklats enormt sedan 50-talet.
Med en gammal kamera får man slöja och överstrålning i ljusa partier. Precis vad jag önskar! Old School photography.
Veven drar fram filmen och spänner slutaren. Det övre objektivet är sökarobjektivet, det undre själva kameraobjektivet.
Jag tycker att Rolleiflex är en av de vackraste kamerorna och att designen är fulländad. Ha då i beaktande hur revolutionerande kameran var i början på 30-talet och vilken efterfrågan den fick. Den var lätt, snabb och mycket smidig att arbeta med.
Bildkvaliteten var den absolut bäst tänkbara. Rullfilmen med 12 bilder var en lättnad när man slapp böka med bladfilmskasetter och kunde arbeta med handhållen kamera.
Tessar 75mm f:3,5 Tessar-typen är förmodligen den viktigast konstruktionen av alla objektiv som utvecklades under 1900-talet.
Tessar sitter i hur många olika kameror som helst och har hög status.
Efter 2:a världskriget kom produktionen av objektiv igång ordentligt. Finare kameror fick linser som hade ordentlig antireflexbehandling vilket ökade prestanda med bättre kontrast och skärpa. Minskade reflexer och mindre slöjbildning mellan linser gjorde att avancerade objektiv med många linser kunde konstrueras. Zeiss hade patentet på T-behandling.
Det är främst 4 olika objektiv till kameran som jag vill nämna, med det fanns även enklare objektiv för en del Rolleiflex och Rolleicord.
Schneider-Kreuznach levererad Xenar 3,5/75mm och Xenotar 2,8/80 mm.
Zeiss levererade Tessar 3,5/75mm och Planar 2,8/80 mm.
I stort är alla dessa objektiv likvärdiga när det gäller bildkvalitet. De ljusstarka Xenotar och Planar är dyra avancerade konstruktioner som idag är eftertraktade av framförallt samlare.
(Tänk då på att ljusstyrka 2,8 hos normalobjektivet 80 mm motsvaras av 1,8/50mm för småbild)
Interiör med Lina. Stativ och trådutlösare är oumbärliga redskap.
Ska man handhålla kameran så är det snabba filmer som gäller och mycket korta slutartider.
Ingenjörskonst på hög nivå.
Uppfällt schakt. Ofta håller man kameran på magen och tittar ner genom schaktet på sökarbilden.
Till höger syns avståndsratten.
Analogt
Ursprungliga betydelsen av ordet analog kommer som så ofta från de gamla grekerna.
"Svarande mot det riktiga" "Motsvarande förnuftet" är ju en förträfflig beskrivning av analogt foto.
Helst ska det vara klassisk svartvit fotografi. Vitt, svart och grått med korn av silverkristaller på film.
Hytten Massey Ferguson.
Med filmen Ilford FP4+ framkallad i D76 kan man krama ur vilka som helst gråtoner ur ett svarvitt negativ.
Man drar helt enkelt i spakarna efter digitaliseringen för att få önskad svärta, vitt och kontrast.
Det var några bilder från en första testrulle med den "nya" Rolleiflexen.
Bilderna på kameran är tagna med Lumix GH5 och Olympus 1,8/45 mm
För er som läst mitt tidigare inlägg om Yashica-Mat som är en ren kopia av denna kamera så kan jag tala om att Yashican står sig väl mot sin förebild. Yashinon eller Lumaxar-objektiven är förträffliga Tessar-konstruktioner.
/Gunnar S
Spiken i kistan var Hasselblad 500C.
Det tar tid att vänja sig vid den spegelvända sökarbilden. Och om man vill hålla kameran högre än magen så måste man tippa den vågrätt. Så det var helt naturligt att storhetstiden tog slut i slutet av 50-talet eller början av 60-talet.
Min Rolleiflex verkar vara OK. Fungerar på slutartiderna även om negativen är ganska täta vilket är naturligt för en 66/67-åring.
Jag ska kolla upp vilken modell av Ferguson det är.
Det finns även en gammal Volvo BM på gården.
Mvh
Wolfgang
/Janne
Rättning, saxat ur bilregistret:
"Massey Ferguson 35
En röd traktor av årsmodell 1964 som är i trafik. Växellådan är manuell och motorn är på 39 hk och drivs med diesel"
Nästan en yngling med andra ord.
Mitt schakt sitter fast med fyra skruvar. Tyvärr är två av skruvarna omöjliga att komma åt med en vanlig precisionsmejsel. Jag vill ta bort schaktet för att göra rent och även ha möjligheten att kunna byta mattskivan till en ljusstarkare med snittbild. Men det får läggas på is.
/Janne
/Gunnar S
Fast har man en Contax med olika glas så behöver man inte snegla på något annat.
MVH Janne
Den står fortfarande på önskelistan. Jag har budgetvarianten Rolleicord V. Den ser nästan likadan ut, men det är ingen Rolleiflex! Tack att Du även visar bilder! Jag vet en del om Rolleiflex, men ska läsa Din intressanta text mycket noga!
Mvh
Wolfgang
Rolleicord duger också väldigt bra. Man klarar sig utan veven.
Fast en Rolleiflex med Xenotar eller Planar är ju något extra i ärlighetens namn.
MVH Janne
Att man fortfarande kan använda kameror i originalskick som är 60 till 70 år gamla säger en hel del.
När grundaren av fabriken plötsligt dog så blev det nog stopp på entreprenörsandan.
De borde med sina resurser tidigt ha kunnat utveckla en systemkamera av samma typ som Bladaren men valde bort det.
Mvh
Wolfgang
Enligt Wiki så gjorde Rollei och Hasselblad en överenskommelse 1957 att Rollei inte skulle göra någon SLR. Sedan tog det ända till 1966 innan kameran kom.
Det skulle vara intressant att få veta mer om detta.
Visserligen e det bara småbild, men ändå!
https://www.shutterbug.com/content/twin-lens-contaflex-35mm-tlr
Eftr Contaflexen, så kommer det en del annat kuriosa också!
Men Contaflexen, med utytbar Zeissoptik! Intressant tvåögd spegelreflex!
/B
Nu börjar det här bli riktigt kul.
Man kunde verkligen redan på 30-talet.
/Janne
- hawk
Mellanformat var för dyrt och rullarna gav bara 12 bilder
MVH Janne
Fina bilder.
MvH
Johnny
Det är något speciellt att jobba med denna kamera.
MVH Janne
Jag minns ditt inlägg om din kamera som har fått komma ut ljuset.
MVH Janne