CARLZONZ BILDER II
Fotografik från 60-talet.
Häromdagen när jag var nere i mitt källarförråd för att hämta en pryl ur en av mina ca 30 flyttkartonger fick jag ögonen på en kartong med texten ”Bilder/illustrationer 60-talet”. Och då blev jag naturligtvis lite nyfiken. Många av kartongerna har jag inte rört sen jag flyttade in till stan för snart tjugo år sedan. Det är lätt att fastna några timmar i källaren när man börjar rota längs ”memory lane”. I lådan jag tog fram och öppnade låg bland mycket annat ett rödorange Agfa Brovira 30 x 40 cm kuvert och i det låg det fyra stora 30 x 40 cm lithnegativ men tråkigt nog inga papperkopior.
Originalbilderna som jag tråkigt nog inte har kvar är från Roslagsbanan och togs 1965. Tri-X soppade hårt i Rodinal och kopierade på extra hårt papper. Därefter avfotograferade med lithfilm i stor reprokamera på det tryckeri jag på den tiden arbetade på. På den tiden, alltså i första hälften av 60-talet var jag också medlem i Danderyds Fotoklubb där vi var ett gäng som var mycket aktiva fotografer och deltog i många klubbfotografitävlingar.
I RIFO tävlingen 1966 fick jag en stor bronsplakett i pris för grafiska tågkollektionen. Senare fick jag också med bilderna i Svenska Turistföreningens ”Årets Bilder. 1966 på hösten började jag på Fotoskolan och året efter flyttade jag till stan och då slutade jag med fotoklubbsverksamheten.
Hur gör man då om man tänkt visa bilderna i bloggen? Det fick bli lite reprofotografering med DSLR:en i fönstret mot gatan. Först tejpade jag fast ett styvt pappersark och på detta sedan de olika negativen ett efter ett. Kameran på mitt stadiga Manfrottostativ, uppfälld spegel och trådutlösare.
Bonusbild!
Magistern inspekterar en av mina gamla kameror, en Cambo Wide 4 x 5 tums vidvinkelkamera.
/Bernt
Hundra procent Gregory Crewdson!
Smet ner till Gregory Crewdson utställningen på Kulturhuset i förrgår efter lunch. Och vad tycker jag då om hans arbeten? Skrämmande, dramatiska, mystiska, psykologiska, chockerande och en stark David Lynch känsla. Jag gillar dom riktigt bra men om man sen skall kalla det en fotografier då blir det lite mera knepigt tycker jag. I en video jag såg på tuben kallade han sina bilder projekt och det stämmer nog lite bättre, men kanske ännu bättre vore ”fotografiska installationer”.
Crewdsons olika produktioner tar månader av research och organisationen kring projekten liknar den man använder inom spelfilmsindustrin. Crewdson och hans bildteam arbetar med storformat (18 x 24), avancerad ljussättning och ett stort antal medarbetare, statister, tekniker, assistenter. Det är inte ovanligt att varje projektbild kräver från 60 och upp till 100 olika exponeringar, vissa för färgrunden, vissa för de olika karaktärerna, vissa för rekvisitan och vissa för bakgrunden m.m. Och dessutom alla de olika momenten under varierande ljusförhållanden. Därefter börjar det stora urvalet via kopior på filmnegativen och i slutändan brukar det vara mellan 3 och 10 masternegativ för varje bild som sedan pusslas ihop i Photoshop. Ibland görs även kompleteringsfotograferingar i uppbyggd studiomiljö.
Som vanligt är det en stor upplevelse att se original som man bara tidigare sett på nätet och i tryck och nu dessutom i riktigt stora format. Och många liksom jag ville också kolla riktigt nära för att inte missa alla intressanta smådetaljer.
På utställningen visas också hans projekt ”Sanctuary”, svartvita bilder från den legendariska Itallienska filmstudion Ciinecitta utanför Rom. Snygga bilder med stort tonomfång men inte lika spännande som hans färgarbeten.
Om ni är intresserade så finns här en hel del att läsa om Gregory Crewdson och hans mearbetare.
Fikaboken!
Gregory Crewdsons ”Beneath The Roses”. Maffig “Tabletop” bok i liggande A3 format, 140 sidor med 175 bilder. Finns på bocus.com för 242 kr, Kulturhuset tar hutlösa 395 kr.
Här några av mina Crewdson favoriter:
”Beneath the Roses”, Courtesy Gagosian Gallery, New York. © Gregory Crewdson, 2010.
”Beneath the Roses”, Courtesy Gagosian Gallery, New York. © Gregory Crewdson, 2010.
”Beneath the Roses”, Courtesy Gagosian Gallery, New York. © Gregory Crewdson, 2010.
”Beneath the Roses”, Courtesy Gagosian Gallery, New York. © Gregory Crewdson, 2010.
Annars då…
Lurade min något värkande kropp med ett par Alvedon och tog en snabb vända upp till kamraterna på Ellens på eftermiddagen. Bredvid mig satt Claes som också köpt Yngve Baums lilla fina bok om Lofoten som jag skrev om i ett tidigare inlägg. Som vanligt visades det också upp en del nya analoga godbitar, bland annat en fin svart repfri Leica MP plus Ziess kamera som fick ögonen på de närvarande att vattnas lite. En fin Hasselblad X-pan såg jag också på bordet. Magister Björkbom hade för dagen giltig frånvaro på grund av sjukdom.
/Bernt
Fujifilm X100 cropexempel i 100 % med ISO 100 – 12800 + 591photography blogs vårutställning och en fikabok.
Som ni säkert många av er redan läst kommer leveransen av Fujifilms nya X100 bli försenad på grund av naturkatastrofen i Japan. Jag har nu under ett par år arbetat med min Panasonic LX 3:a som promenad/gatufotokamera och tycker att den fungerat perfekt i de flesta situationer. Upp till 400 ISO vill säga och det klarar jag mig med nästan alltid. Så jag är inte säker på att jag kommer att hoppa på X100 tåget, i varje fall inte på första resan.
På photographyblog.com har jag hittat exempelbilder på vad X100 ger för resultat vid olika ISO vid fine JPG och RAW inställning. För att ni skall slippa ladda ner alla högupplösta bildexempel har jag gjort lite dumpar i 100 % på en fine JPG bild som rätt bra visar vad X100:an ger för resultat vid olika ISO:n.
ISO 100 ISO 400 ISO 800
ISO 1600 ISO 3200 ISO 6400
ISO 12800
Rätt imponerande på höga ISO tycker jag. Men man bör såklart också tänka på att just de här exempelbilderna är tagna under mycket gynnsamma ljusförhållanden vilket betyder att kamerans censor inte överansträngt sig direkt.
591 photography gallery
591photography blog har just sjösatt sin vårutställning ”Images of Men and Women”. Totalt fick de in över 1000 bidrag från 500 fotografer och av dessa visas 150 bilder från 89 fotografer på utställningen. Och jag hade tur att bli en av de 89.
Fikaboken!
Yngve Baums ”Människor vid hav” med text av P O Sundman. Bonniers 1966
Yngve. Baum är en socialt engagerad fotograf/filmare som gjort sig känd för att i sina bilder intressera sig för kulturella förändringar och blottlägga missförhållanden i samhället. Detta märks exempelvis i hans böcker Kiki - en liten man (1966), Människor vid hav – Lofoten (1966), Berberby (1967), Ujamaa – Människor i Tanzania (1970), Skeppsvarv (1974), Röster från ett varv (1978), Två platser på jorden (1983), Om Mamma (2005). Yngve Baum har också gjort ett stort antal dokumentärfilmer.
Man saknar rätt mycket den här typen av dokumentärt genomarbetad fotografi i Sverige idag tycker jag. Men det är klart, några tappra kämpar finns det.
Några bonusbilder så här på slutet...
Brödåkra Ragnar, våren 2010.
Dalagatan november 2008.
/Bernt
The poor mans Leica!
Jag hittade den här Konica Hexar AF kameran häromdagen på Tradera till ett som jag tycker bra pris. Kollade först LP:s senaste auktioner och där hade dom haft två till salu en för 3160 och en för 4380. När jag sökte på Ebay så hittade en (Bay It Now) för ca 4700, såg också en för ett tid sedan i skylten hos Schönherrs för 3900. Så det är ingen större fara att jag inte får tillbaka det jag betalade för Hexaren om jag skulle sälja vidare igen, troligen tom tjäna en bra slant. Kameran är i gott skick, lite små nötningar här och där är det på den naturligtvis. Den svarta Hexaren kom ut på marknaden 1993.
I en del forum har dom kallat Konica Hexar AF för ”The poor mans Leica” och ibland också ”Leca killer” det där får man väl ta med en nypa salt så klart. Men ”Hexaren” har blivit lite av en kultkamera genom åren och är numera mycket eftertraktad bland ”filmfotografer”.
Har saxat några texter om kameran på nätet:
“The lens on the Hexar is considered to be of high quality for this type of camera and is often compared with other high-quality lenses such as those from Leica. It is often stated that the lens is a copy of the Leica Summicron 35mm f2 lens, although this does not appear to be the case. The source of this statement may be a pair of articles by Dante Stella where he states that photos taken with the Hexar have a similar "look" to those taken with a 35mm Summicron, but notes that the lens seems more similar to a Nikon 35mm f1.8 lens design”.
Hexanon 35/2 Nikkor 35/1.8
“The focus system is accurate, and the viewfinder is good. This is all for naught if the lens isn't good. Guess what? The lens is good. Very good. I've compared it with several prime 35mm lenses, both using resolution targets and by looking at pictures. The Hexar's lens is as good as or better than anything else I've used. It is good at f/2.0, better at f/2.8, and outstanding at f/4.0 and beyond. Not only is sharpness high, but contrast, color fidelity, and eveness of illumination are excellent, too. I really like the pictures this lens takes. The smooth, predictable shutter release and vibration-free shutter help you get the most out of the lens when using the Hexar handheld”.
Det skall bli intressant att se om Hexaren håller måttet, jag också har en Leica med en Summicron 35:a så jag kommer att göra en jämförelsetest mellan dom vad det lider. Och blir jag inte nöjd så kommer jag antagligen att sälja Hexaren vidare.
Det finns en hel del att läsa om ”Hexaren” på nätet:
Gregory Crewdson på Kulturhuset.
Äntligen kommer man att få möjlighet att se fotokonstnärens/bildregissören Gregory Crewdsons fantastiska bilder i stort originalformat. På utställningen ”In a Lonely Place” på Kulturhuset kommer 50 arbeten från tre olika bildserier att visas. Lördagen den 19 mars kl 14 kan man lyssna till Gregory Crewdson då han kommer att berätta om sina bilder och sitt sätt att arbeta. Utställningen öppnar samma dag och går att besöka ända fram till 12 juni.
Gregory Crewdson: Untitled (Worthington Street), ‘Beneath the Roses’ 2006. © Gregory Crewdson.
Till slut...
”En annan sak som är svinaktig. Det delas ut bonusar till dirrarna för ohyggliga 4 miljarder. Många av dom sitter på företag(bankerna tex) som i princip räddades av oss( skattebetalarna, regeringen). Bankerna har gjort ett skitjobb o ändå premierar de sig själva med våra pengar igen. Vad fan är det för fel på det här landet och vad fan är det för fel på den här regeringen. Fyra miljarder i bonusar till folk som har segelbåtar, villor,alla resor betalda, otroliga månadslöner. Tänk fyra miljarder på skolan, på boendet, på socialvården, på konstnärsstipendier, på.....”/Micke Berg
Trevlig helg!
/Bernt
Fredagsutflykt till ”Skeppsholmens” fotografiska museum.
I fredags tog jag mig ut från min kompakta lägenhet för första gången på två veckor och jag hade siktat in mig på att göra ett besök på Moderna Museet. Buss 65 från Odenplan tog mig smidigt och direkt utan byten ut till Skeppsholmen och Moderna.
Fotokonsten har ju fått ett rejält uppsving i Sverige vilket är trevligt för oss som är intresserade av den konstarten. Och ännu trevligare är att Moderna vaknat till liv igen och hänger på trenden. Samlingsutställningen som visas nu kallas ”I kamerans våld 1970–2010” och samtidigt visas också en separatutställning med Jeanloup Sieff.
Modernas satsning på fotografi sker i tre steg under 2011. Efter den första delen ”En annan historia: I kamerans våld”, som presenterar samtida fotobaserad konst 1970–2010, öppnar ”En annan historia: Se världen!” som kommer att presentera fotografi från perioden 1920 till 1980. Senare i höst kommer till slut en utställning om fotografins barndom och tidiga år. ”En annan historia: Skrivet i ljus” kommer att lyfta fram pionjärer från 1840 fram till 1900-talets första tre decennier.
Ett spännande fotoår vi har framför oss på Moderna. Här kommer några ”snaps” från i fredags.
Carl Johan De Geers fotoautomatsbilder. För snart fyrtio år sedan konstruerade Carl Johan De Geer en fotoautomat av en grön ölback i trä. Inuti hade han byggt upp ett landskap med små plastfigurer. En kamera (Olympus Pen halvformatskamera) var placerad i landskapet så att den inte syntes, och den som följde uppmaningen ”tryck på knappen” blev fotograferad.
Annika Karlsson Rixons långtradarchaffisbilder “Truckers (red), 1994-1999”.
Några bilder från Lennart Olssons stora broprojekt.
Samlingsvägg med många fina bilder. Lite jobbigt att se bilderna i de övre raderna dock, stege rekommenderas!
Jeanloup Sieffs snyggt kopierade bilder kröp man gärna nära och studerade noggrant.
Efter fotoutställningarna gick jag också en runda i de övriga samlingarna.
Constantin Brancusis ”Ägget” (Den nyfödde II) När den inköptes 1961 för 80 000 spänn utbröt en ren folkstorm. ”Åttio lakan för ett ägg”. I dag värderas den till ett stort antal miljoner.
På väggen Salvador Dalis “Wilhelm Tells gåta”.
Edward Kienholz ”The State Hospital”.
Annars då…
När jag kom hem från Moderna så googlade jag på Carl Johan De Geer för att hitta lite info om hans fotoautomatbilder och hittade då en hel del filmer på tuben och bla annat en från en utställning De Geer haft i New York som hette ”Carl Johan De Geer and The Swedish Underground 1964-1971” och när jag sitter och tittar på filmen så dyker plötsligt ett av mina gamla screentryck upp på en vägg i utställningslokalen där han visade affischkonst av några andra konstnärer. Häftigt måste jag säga. att få hänga tillsammans med bla Sture Johannesson berömda undergroundaffisch “Hash flickan” -och dessutom i New York, det kändes fint att se.
See ya next time!
/Bernt