CARLZONZ BILDER II
Bilden direkt från kortet och är garanterat obeskuren och omanipulerad.
Jag har valt en lite lurig rubrik i dagens inlägg för den texten hittar man inte så ofta under mina bilder. Ni som följt mig och mina bilder ett tag vet redan att jag ofta arbetar med mina bilder i de olika digitala mörkrum som man har tillgång till idag. Garanterat manipulerad passar nog ofta bättre. För det är mina bilder för det mesta. När jag har tid, och det har jag rätt gått om så arbetar jag lika mycket med bilderna för min blogg som dom för print. I mitt förra inlägg skrev Affe -Skulle vara kul om du la upp en tutorial om hur du jobbar med kontrast och skärpa för att få detta sting i bilderna?
Till att börja med så tar jag alla mina bilder både i JPG + RAW för att när det behövs kunna klämma ut så mycket information som möjligt. Sen lite beroende på ljusförhållanden är det lite olika vilken av filerna jag sen öppnar i RAW- programet. Om vi tar en av bilderna jag hade med i mitt förra inlägg så kan arbetet gå till så här. Ingen riktig tutorial, mera en lätt beskrivning…
Den obearbetade originalbilden. 1/15 sek. f/2,0 @ ISO 200. Dåligt ljus så bilden blev ganska grå och platt men bra genomexponerad.
Och så här blir den om jag utan några justeringar för övrigt bara gör om den till svartvitt. Inte så upphetsande direkt.
Och så här kan det i stället se ut efter första bearbetningen i Adobe Camera Raw med en del efterbelysning och pjattning och lite kurvjustering .
Ibland varmtonar jag också bilderna lite för att få en aning av silverpapperskänsla. Tycker det gör sig rätt bra i bloggen.
Till slut fixar jag lite skärpning och ökar detaljerna lite försiktigt med pluggen Topaz Detalj för att få lite mera bett i bilden för webben. Här har jag också gjort lite beskärningar.
Men som sagt, det här passade bra för just den här bilden nästa gång jag ”framkallar” en bild kan det hända att att den bara går rakt igenom eller att jag kommit på något annat sätt som passar just den bilden jag har framme då.
Gregory Crewdson igen...
I det fina vårvädret (vi haft här i huvudstaden) tog jag mig i helgen en promenad ner till city och Kulturhuset för att vara med om en guidad visning av Gregory Crewdson utställningen. Vi var bara en 8-10 stycken intresserade och visningen tog ca en timma och guiden Carl Tiberg gjorde ett gott arbete tycker jag. En hel del av hans information hade jag sen tidigare eftersom jag följt Crewdons arbeten ett antal år. Men lite nya hemligheter om Crewdsons magiska bildvärld fick vi. Morgondagens ”pensionärsutflykt” kommer med stor säkerhet att gå till Skeppsholmen och Moderna, där kommer jag att få se en helt annan typ av fotografi än Crewdsons. Man kan ju liksom gilla både Rembrandt och Andy Warhol som tur är!
Lumixen känner igen mitt ansikte rätt bra numera!
/Bernt
Moderna vs Fotografiska matchen går vidare…
Om man det minsta är intresserad av fotografi, både ny och gammal, så är det en klar fördel att vara bosatt i huvudstaden just nu och kunna sitta på första parkett i matchen Moderna vs Fotografiska.
Moderna Museet är nu framme vid del 2 av 3 i sin genomlysning av fotografins historia från 1840 och fram till idag. Del 2 ”Se Världen” som nu öppnar visar dokumentärfotografins och bildjournalistikens utveckling under perioden 1920-1980. I utställningshallarna visar museet nu verk av bland andra Christer Strömholm, Diane Arbus, Cindy Sherman, Dawid, Tuija Lindström, Annika von Hausswolff, Robert Mapplethorpe, Lennart Olson, Man Ray, Hilla Becher, Bernhard Becher, Duane Michals, Eva Klasson, Hans Hammarskiöld, Hiroshi Sugimoto, Helmut Newton, Vibeke Tandberg, Liina Siib, Anneé Olofsson, Gerry Johansson, Miriam Bäckström, Andreas Gursky, Samuel Fosso, Thomas Ruff, Malick Sidibé, Sally Mann, Inez Van Lamsweerde, Denise Grünstein...
Tungt, eller hur? Men jag springer inte dit i helgen utan väntar till tisdag-onsdag då det är lite mindre med folk så att man i lugn och ro kan studera mästarnas original. (Bilden ovan: Gerdy, Paris. 1960-65 Christer Strömholm)
Och Fotografiska då…
Från den 22 april visar dom en utställning med Edward Burtynsky häftiga bilder från hans projekt ”OIL” och den 6 maj kommer en utställning med Jacob Felländer bilder från hans projekt/bok ”I Want To Live Glose To You”. Sen den 17 juni kommer man att visa en stor retrospektiv utställning med Robert Mapplethorps verk. (Bilden ovan: Lady Lisa Lyon, Robert Mapplethorp).
Annars då...
Strosade runt några timmar på stan i går och hamnade bla på National Galleriet på Skomakargatan i Gamla stan. Där visas just nu en utställning ”RIVET-det fanns ett Stockholm”, grafik, foto och modeller.
En fin liten utställning om ett svunnet Stockholm av Hasse Lindroth och Göran Josephzon. Fotografen Lars Epstein på DN har skrivit om utställningen i sin blogg. OBS! Sista utställningsdag i morgon.
"The Japanese camera producers have started to copy Leica, again.
That is a good sign, I think."
- Dr. Andreas Kaufmann, (referring to the Fuji X100
inspired by the Leica X1). Jag kör vidare med min LX3:a tills vidare.
/Bernt
Äntligen trådlöst på Dalagatan!
Dagens uppgift här hemma har varit att få igång det nya trådlösa bredbandet från Bredbandsbolaget som vi numera har gruppanslutet i vår fastighet. Gratis är gott. Det betyder att jag numera spar in bredbands och telefonikostnaden varje månad plus att jag också kan ta med mig lappen till vardagsrummet utan nätverkssladd. Fina fisken! Dessutom är min fru mycket glad över att slippa alla nätverkssladdar från hubben till våra olika rum…
Så småningom kommer jag också att byta e-post adress till: [email protected]
Min nuvarande e-post adress [email protected] kommer att avslutas den 30 juni.
OBS! Det går att skicka till båda adresserna fram till den 30 juni.
Annars då…
Min lilla fotohistoriska tävling var kanske lite överkurs som någon också påpekat. Rent fiasko skulle man nog kunna säga, trots 360 besökare (när jag skriver det här) har jag bara fått in fyra svar. Så jag avbryter tävlingen nu. Får väl försöka hitta på någonting annat längre fram som mina läsare uppskattar bättre.
Rätta svar: 1. K W Gullers, 2. Lewis Hine, 3. Lennart Olsson, 4. Victor Hasselblad, 5. Elliott Erwitt, 6.Margaret Bourke White, 7. Dennis Stock, 8. Erich Salomon, 9. Christer Strömholm, 10. W Eugene Smith, 11. Alfred Eisenstaedt
Phillippe Halsmans ”Dali Atomicus” från 1948 som jag valt ut till tävlingen men som inte kom med.
Halsmans oretuscherade version av bilden överst som visar upphängningen av rekvisitan och saknaden målningen i ramen på staffliet. Halsman har berättat att det tog 28 försök innan han var nöjd med resultatet. Man kan undra hur mycket vatten det var på studiogolvet och hur de stackars katterna mådde efteråt…
Bonusbilder!
Båda från Jamtli, Östersund 2010.
Äntligen fredag igen! Ibland känns det helt ok att vara pensionär och slippa vara kvar på arbetsmarknaden, för då kan man supa och röka och bära sig åt utan att ha dåligt samvete. Sen påstår herr Borg också att han skall "höja" min pension med ca 150 spänn i månaden, vilket b******t, först tycker jag att han skall återställa värdet eftersom jag i praktiken haft sänkningar 2008, 2009 och 2010 innan han börjar snacka om höjningar.
Trevlig helg!
/Bernt
Tävling med ett fint bokpris plus en fikabok.
För att fira att våren äntligen kommit till stan så blir det en liten tävling i dagens blogg. Och naturligtvis kommer den att handla om fotografi. Så här kommer lite frågor med bildexempel och om ni har lust att delta så vill jag ha svaren (via mail) senast lördag 24.00. Antingen via kontakten här på FS eller [email protected]
Åsså priset! I går gick förbi ett av de bokantikvariat här i Vasastan som jag med jämna mellanrum brukar besöka och där hade dom just nu 50% rabatt på alla böcker så det blev några stycken som jag släpade hem. Bland annat då Kurt Bergengrens ”Fotografera är nödvändigt” som då blir priset i min lilla tävling.
OBS! TÄVLINGEN AVSLUTAD!!!
Då börjar vi då! Och i Kurt Bergengrens anda, klassiska bilder och klassiska fotografer.
Fråga 1. Vem är fotografen på bilden?
Fråga 2. Vem har tagit bilden?
Fråga 3. Vem har tagit bilden?
Fråga 4. Vem är fotografen på bilden?
Fråga 5. Vem har tagit bilden?
Fråga 6. Vem är fotografen på bilden?
Fråga 7. Vem har tagit bilden?
Fråga 8. Vem är fotografen på bilden?
Fråga 9. Vem har tagit bilden?
Fråga 10. Vem har tagit bilden?
Fråga 11. Vem är fotografen på bilden?
Åsså fikaboken då!
Vintern 1980 var fotografen Raymond Depardon och besökte en kamrat I New York som just fått ett jobb där. På dagarna för att fördriva tiden när hans kamrat arbetade strosade han runt på gatorna med sin Leica med en 21 mm. Han bestämde sig från början att ta sina bilder utan att titta i sökaren. Han tog en två tre rullar om dagen men blev då ganska besviken på resultatet. Nu 27 år senare har han gått igenom materialet igen och det blev då denna bok. Depardon har varit medlem i Magnum sedan 1978. Här kommer några uppslag!
Boken finns hos Adlibris
Det var allt!
/Bernt
Lördagsmix från min kammare.
Slank i går in på Fotografiska för att titta på fotografen Albert Watsons retrospektiva utställning. På utställningen visas 120 bilder allt från små kontaktbilder till saker på flera meter. Modebilder, porträtt av kändisar som Kate Moss, Alfred Hitchcock, Jack Nicholson och Michael Jackson, dokumentärt präglade fotografier från Marocko och bilder av extremt färgstarka människor i Las Vegas. Watson har i sin långa karriär arbetat för de flesta stora kända magasinen, Harper’s Bazaar, Rolling Stone och Vouge bara för att nämna några. Albert Watson har under hela sin långa karriär pendlat mellan olika uttryckssätt (genrer). Snygg hängning trots så varierade bilder och en klart sevärd utställning.
Man skulle kunna tro att den här killen brutit ihop efter sitt besök på Fotografiska Gallerixet. Men så är det inte, han tar bara stöd för sitt långa teleobjektiv.
Gregory Crewdon en gång till.
Efter Fotografiska gjorde jag ett återbesök. Jag har de senaste veckorna hört och läst en hel del recensioner och blogginlägg om Gregory Crewdons utställning på Kulturhuset. Jag tillhör hans beundrarskara och jag gillar förbehållslöst hans filmiska, melankoliska, mystiska och skrämmande bilder. Crewdsons bilder tycker jag illustrerar mötet mellan det vardagliga och det lite oförklarliga på ett spännande sätt. De dokumentärt ”preparerade” bilderna av småstadsgator och människor i sina vardagsrum berättar om underliggande stämningar och svårförklarliga gåtor.
Och har ni inte möjlighet att besöka utställningen så kan ni få ett hum om vad Crewdsons bilder handlar om genom att lyssna på Göran Segerholm och Hannah Goldsteins samtal på Bildradion HÄR!
Annars då…
I mitt förra inlägg berättade jag om mitt besök i källarregionen och mina gamla bilder från Roslagsbanan som jag hittade i en flyttkartong. I en annan kartong ”hittade” jag en gammal ringblixt som jag införskaffade till min ”bladare” någon gång i början på 80-talet inför ett fotouppdrag.
Så här ser det ut när man monterat den på en modern digitalare. Den har en reglerbar styrka från10 till 60 WS. Någon TTL mätning fungerar naturligtvis inte med den här gamla apparaten men med den medföljande räknesnurran kan man lätt räkna ut bländarvärdet. Men jag har en Minolta Flash Meter så jag tog fram värdet med den i stället.
20 WS på 1 meter med 400 ISO gav f/22. Kommer jag då att använda ringblixten i fortsättningen? Troligen inte, så den blir nog nerpackad igen, eller såld.
Bonusbilder!
Till slut!
Tänker också lite på hur fjällstugan i Ljungdalen klarat av vintern. Den här bilden tog jag vår sista kväll där förra året.
Digital kasset för analoga 35 mm kameror. RE-35!
Det var allt just nu!
/Bernt