CARLZONZ BILDER II
Art is meant to disturb
Gå gärna ut på
en promenad i helgen men försök också att smita in på ett galleri och bli lite
upphetsade, välmående och störda av konsten där...
/Bernt
Torsdagsblandning med Super Angulon 21 mm, Lunasix, LP-foto, Tokyo stories , B&W Magazine och Micke Bergs Fotograferna.
Det var Schneider som konstrerade de första 21mm Super Angulon objektiven för Leitz mellan åren 1958 och 1980 och dom har en rejäl glasbit som sticker ut baktill vilket gör att det blir problem med den inbyggda exponeringsmätaren på min M6:a. Hur löser man detta då?
Då får man gå till sina gömmor och leta reda på sin gamla Gossen Lunasix som legat oandvänd i minst 25 år och naturligtvis behöver nya batterier. PX13 batterierna som Lunasixen vill ha är ju förbjudna numera så då gäller det att hitta ersättningsbatterier. Efter lite googlande fick jag reda på att Wein Cell MRB625 var det batteri jag behövde och att dom fanns hos LP-foto här i stan. Så det var bara att knalla dit och snabbt bli av med 200 spänn.
Eftersom jag var nere på stan och är en duktig elev så lydde jag ”magister” Björklund råd häromdagen och drog mig ner till Kulturhuset i går och tittade på utställningen ”Tokyo stories”. Mycket sevärd, så spring ditt och titta! Pågår till den 2 maj.
Efter det att jag sett utställningen gick jag till Läsesalongen för att gratisläsa i några design och foto tidningar bland annat då Photo EYE magazine som jag gillar starkt. På Läsesalongen hade dom utförsäljning av diverse facktidningar i årgångsbuntar för 20 kronor bunten. Jag greppade en årgång av B&W Magazine 2006, kanske inte den bästa av tidningar men några timmars läsning för 20 kronor känns helt ok.
På hemvägen smet jag in på Bok-Skotten på Regeringsgatan för att se om jag kunde hitta något läsvärt på deras bokrea och såg där bland annat Micke Bergs ”Fotograferna” för 20 spänn. Mycket läsvärd bok tycker jag som handlar om några av de mest framträdande fotograferna i Sverige och deras liv, från sjuttiotalet fram till idag.
Bonusbild!
PS! När man som jag kör med den "breda" bloggen som jag gör så blir rubriken rätt ful om den går över två rader. Radavståndet borde ökas där med några punkter...
Det
var allt just nu!
/Bernt
Vårens sista snöröjning på min gata...kanske? Lite om Annie Leibovitz, en bild från1968 och min 800 grammare...
Fikaböcker!
Två Annie Leibovitz utgåvor. Leibovitz At Work och A Photographer´s Life 1990-2005.
Hon berättar om drottningar och presidenter, om Rolling Stones och om
Hollywood, men också om sin familj och sina vänner. Sist men inte minst
avslöjar hon hur hon går till väga för att ta sina bilder. Boken är en
annorlunda fotobok där texten spelar minst lika stor roll som bilderna. Finns
också i svensk översättning.
Samtidigt som jag läste At Work boken bläddrade jag i hennes stora och
tunga fotobok ”A Photographer´s Life 1990-2005”. Annie Leibovitz andra fotografiska
självbiografi, tidigare finns ”Photographs Annie Leibovitz 1970-1990”.
I Photographer´s Life har hon sammanställt många sina privata och intima svartvita bilder mot färgglada studiobilder av vanliga kändisar, filmstjärnor och storheter inom politiken.
Till slut då...
Den här avfotograferade kopian är från ”revolutions”året 1968. Killen på
bilden var med i aktionsgruppen ”Stoppa tonårsmässan”. Tonårsmässan (Teenage
Fair) skulle arrangeras vid juletid i Stockholm 1968. Men aktionsgrupper som Alternativ jul, Jul nu och Stoppa
tonårsmässan lyckades genomföra så stora och uppmärksammade aktioner och
demonstrationer emot mässan att de häftiga protesterna resulterade i att mässan
fick stängas i förtid.
Jag gjorde affischen till mässan men fungerade samtidigt som ”mullvad” genom att jag lyckades fixa ett stort antal inträdesbiljetter till aktionsgruppen vilket gjorde att dom kunde komma in på mässområdet och där genomföra olika demonstrationer. Så kan det vara ibland...
Hey, let´s be careful out there!
/Bernt
Mitt fyrahundraförsta plus mitt första blogginlägg på fotosidan och om hundra år är allting glömt...
Den 30 januari 2008 publicerade jag mitt första trevande inlägg här på fs bloggen, då med en länk till min blogg på blogspot.com där jag då huserade. Eftersom att jag är ganska säker på att ni som läser min blogg nuförtiden inte läst mitt första inlägg så blir det en reprisföreställning (lite justerat) idag nu när jag klivit över fyrahundra taket.
Om hundra år är allting glömt...
Ibland funderar man över hur det har gått för människor man stött på i sitt liv. Häromdagen när jag försökte få lite ordning i högarna i mitt arbetsrum hittade jag en kartong med lite gamla bilder och annat material från 60-talet. Bland annat nedanstående urklipp plus kontaktkartebild från Expressen.
1968 hade jag tillsammans med min dåvarande flickvän en
tecknarstuga och fotoateljé på Luntmakargatan i Stockholm. Det var ett gammalt
hus och vi hade ett rivningskontrakt både på ateljén och den lägenhet på 180
kvm som vi också hade i huset. Jag minns att jag där gjorde några modejobb för
Expressen men de flesta fotojobb jag gjorde under den här perioden var för
ungdomstidningen Bildjournalen, jag gick också 1968 sista terminen på
"Fotoskolan".
Jag googlade nyss på namnet på modellen jag arbetade med i det här Expressenjobbet för
att se hur det gått för henne och hennes planer om att bli modedesigner som det
står om i texten.
Någon modedesigner blev hon inte men däremot en mycket framgångsrik
textildesigner och hon är numera studierektorn på HV Skolan i Stockholm
(Handarbetets Vänner).
Hon var också modell för den poster jag gjorde det året (1968) för den av
vänstern hårt kritiserade tonårsmässan Teen Age Fair i Stockholm.
Det bör kanske påpekas att jag inte blev någon modefotograf heller...
Slåtterstugan i Kesudalen...
Den här gamla familjebilden hittade jag också i samma kartong som ovanstående
Expressen material. Jag har försökt fixa till bilden så gott det går i Photoshop
som vanligt.
Det fantastiskt vackra Kesudalen ligger ovanför Ljungdalen i Härjedalen och
efter vandringsleden mot Helagsfjället. I den här slåtterstugan på norrsidan av
Kesusjön tillbringade jag ett antal somrar i min tidiga ungdom tillsammans med
min familj. På den tiden fanns det inte bilväg från Ljungdalen utan all vår
proviant och packning kördes upp med häst och vagn, det är ca 10 km upp till
stugan från byn.
Jag har inget exakt år när bilden är tagen men jag ser ut att vara 10-11 år och
då bör det vara 1952-53.
Numera är stugan både ut och ombyggd till en servering och kallas Kesustugan.
PS! I dag på grund av ovanstående inlägg tog jag fram min gamla bildlåda igen och hittade där bland annat dom här SX-70 Polaroiderna. Det är min gamla Sundsvallskompis Gert till vänster och jag själv till höger. Bilderna troligen tagna på nyårsafton 1973 Hippa ungdommar som då trodde att dom skulle kunna förändra världen och absolut inte bli som sina föräldrar!
"Time is a companion that goes with us on a journey. It reminds us to cherish each moment, because it will never come again. What we leave behind is not as important as how we have lived". – Kapten Picard i Star Trek.
/Bernt
Gör du inget annat än å ta självporträtt å bilder på din gata?
Jorå de händer! Men många självporträtt har det blivit
och en hel del gatubilder och det har med åren blivit lite av min signatur (i
varje fall porporträtten). Det händer mellan varven när jag är ute och rör på
mig att jag träffar för mig okända personer som kommer fram och säger:
-Är det inte du som är Bernt Carlzon på fotosidan?
Och det känns helt ok tycker jag. Kommunikation uppstår
och det brukar bli lite snack om mina självporträtt och mina bildbearbetningar
och jag har självklart ingenting emot att dela med mig av mina digitala kunskaper.
Snacket kommer nästan alltid in på det här med
bildbearbetning vs manipulering och vad som där är ”tillåtet”. Bäst att jag
från början säger att själv tycker jag
att allt är tillåtet, men det vet ju ni redan om ni sett mina bilder i
galleriet och i bloggen.
.
Hur mycket skall man då kunna förändra innan man kallar
bilden för manipulerad ? Här på fotosidan har man definierat saken så här i korta drag:
1. Bilden skall endast innehålla 1 exponering
2. Att ändra kontrast och färg är ok så länge det inte överskrider verkligheten
3. Att öka skärpa i bilden är ok
4. Att använda Klonverktyget är ok om man endast tar bort dammpartiklar eller
repor
5. Det är inte tillåtet att ta bort / eller lägga till objekt till bilden
6. Det är inte tillåtet att använda oskärpeverktyget
7. Det är inte tillåtet att använda perspektivjusteringar
8. Det är tillåtet att beskära bilden
9. Att redigera motivet innan exponeringen är ok (fast tar du ett djur i bur
bör det beskrivas)
10. Att färglägga ett svartvitt foto är manipulering
11. Att göra om en färgbild till svartvitt är ok förutsatt att hela bilden är
justerad och inte bara delvis.
Många har sin egen utmärkande stil i sitt skapande, jag
hoppar nog fram och tillbaka ganska mycket mellan olika stilar och tekniker. Tycker att
det är spännande och givande att arbeta med mina bilder/filer vilket också gör
att jag ser mig själv mera som ”bildmakare” och fotoillustratör en ren
fotograf.
Några före och efter exempel då.
Nu är det inte min mening att sätta igång någon debatt (igen) i bearbetning och manipuleringsfrågan utan jag ville bara idag visa några exempel på hur jag gör mina bilder.
Trevlig helg!
/Bernt