"Det finns nätter då Fantomen lämnar djungeln och går ut på stadens gator som en vanlig man".
Sen fortsatte jag upp till Fridhemsplan och en bit bort mot Stadshagen där svängde jag ner mot Karlbergskanalen och Kungsholms Strand som jag följde fram till Sankt Eriksbron. Över där sedan till Sankt Eriksplan och Odengatan upp till Vasaparken och Dalagatan.
Efter middagen och en pilsner var jag tvungen att ta en liten tupplur, och det kändes helt OK.
Bilderna från tidigare promenader. Click image to biggify!.
Morgonens fikabok.
Jag fortsätter och presentera titt och läsvärda böcker från fotovärlden.
Reportagebok om Richard Avedons jätteprojekt ”In The Amerikan West”.
Under fem år reste Laura Wilson tillsammans med Avedon och hans assistenter runt i västra delarna av USA och fotograferade oljefältsarbetare, slakthusarbetare, gruvarbetare, lagerarbetare, servitriser, lösdrivare m.m.
Richard Avedon var sedan länge världsberömd för nyskapande modebilder och
för hans insiktsfulla porträtt av män och kvinnor i kändisvärlden, när han
kontaktades av intendenten för Amon Carter Museum (Fort Worth,Texas), Mitchell
A. Wilder. Wilder hade då nyligen sett ett av Avedons porträtt av en ranchförman
från Montana. Wilder frågade Avedon om han var intresserad av att göra porträttserie
av människor i den amerikanska västern under sponsorskap av Amon Carter Museum.
Han var lite tveksam i början men efter en testresa bestämde han sig för att
genomföra projektet med tillägget att om han inte blev nöjd med resultatet
skulle bilderna förstöras. Dom hade då ingen aning om att det skulle ta fem år
att genomföra.
Från 1979 till 1984, reste Laura Wilson, Avedon och hans assistenter genom 13 stater och 189 städer från Texas till Idaho. Avedon tog ca 17.000 ark bladfilm under projektet med sin 8x10-tums Deardorff kamera.
Laura Wilson berättar att hon blev förvånad hur snabbt Avedon och hans assistenter arbetade med sin stora 8 x 10 tums Deardorff kamera. Nästan som om dom arbetat med en 35 mm kamera skriver hon. Avedon kröp in under skynket och kollade beskärning och skärpa, sen stog han alltid vid sidan kameran och modellerna där han konverserade med dom samtidigt som han utlöste kameran och assistenterna blixtsnabbt bytte filmkassetter.
Av 752 porträtten Avedon tagit valdes 123 ut och kopieringsarbetet med dessa tog nästan ett och ett halvt år. Först gjordes alla bilder i 40x50 format för att ha som utvärdering och justeringar för de större bilderna som gjordes i 120 x 140 cm. Tio st gjordes också i 160 x 200 cm.
Avedon var mycket noga vid genomgången av kopiorna som hans medarbetare gjorde. Så här kunde han belysningsnoteringar se ut.
När In The American West serien publicerades fick han också mota en hel del
negativ kritik då många inte gillade han syn på ”The Spirit of The American West” som inte
passade in på den gängse glamoriserande Hollywoodstil som tidigare varit
rådande.
När jag och min ”skånekompis” Christer var på den stora retrospektiva Avedon utställningen ”Photograps 1946-2004” på Louisiana hösten 2007 fick vi tillfälle att se ett antal bilder från ”In The American West”- projektet. Porträtten var större än ”life size” vilket gav dom en enorm närvaro/utstrålning.
Boken finns att köpa här!
Här en länk till Richard Avedon Foundation.
Det var allt för idag!
/Bernt
Nu vidtager nattpasset, fantomens ständige följeslagare Guran gör sig redo med sin devilar att äntra stadens mörker ;)
-affe
-affe
Och att flanera är viktigt!
Och gärna med en M Leica... :)
B)
Intressant läsning om Avedon, hans bilder, sätt att arbeta. Med tanke på hans bild och ljusnoteringar, undrar jag vad han hade tyckt om Photoshop idag.
Lev väl! /Peter-L
Promenader befodrar hälsa och välstånd!
Fina bilder, Brunkebergstunneln är alltid intressant.
/John-Erik